February 22, 2017

February 13, 2017

February 12, 2017

Surah Yassin

Assalamualaikum
Ada sahabat yang share tentang pengertian surah Yassin ini di WA.
Saja nak tepek kat sini.
Bila-bila nanti senang nak refer.

Kita sering kali membaca surah Yassin. Tetapi pernahkah kita memahami setiap baris ayat tersebut.



Ayat 1 - 9 
Untuk keselamatan diri

Ayat 9
Orang jahat tidak nampak kita, terutamanya orang kafir

Ayat 12
Merupakan jantung Yassin. Rasulullah SAW berharap agar ayat ini dihafal oleh setiap mukmin & mukminat

Ayat 22 - 23
Menjaga aqidah, memberi hidayah pada anak

Ayat 29
Untuk digunakan jika kita rasa ada orang memfitnah atau aniaya kita. Lebih elok jika dibaca dan ditiup ke muka orang tersebut.

Ayat 30
Untuk keinsafan - supaya dapat dipertemukan dengan Allah s.w.t (harus sentiasa berada dihati dan diamalkan)

Ayat 32
Untuk menginsafkan orang lain supaya menjadi lebih baik. Caranya adalah mengingat bahawa segalanya datang dari Allah swt, kita umat Nabi Muhammad s.a.w, kita umat Islam, dll

Ayat 33- 35
Elok dijadikan amalan bagi yang suka bercucuk tanam. In shaa Allah, tanaman akan menjadi subur.

Ayat 36
Menerangkan bahawa kehidupan atau kejadian di dunia ini adalah berpasang-pasangan. Ayat ini elok diamalkan bagi sesiapa yang belum berkahwin supaya ditemukan jodoh. caranya adalah dengan baca dan berdoa, hembus dan sapu pada muka setiap pagi sebelum keluar rumah.

Ayat 37
Adalah untuk menetapkan hati i.e Aqidah diri sendiri. In shaa Allah, hati yang kering akan hidup semula.

Ayat 38
Mengisahkan yang bulan dan matahari juga sujud pada Allah s.w.t yang satu

Ayat 39
Mengisahkan tentang ilmu falak

Ayat 40
Merupakan kenyataan Allah s.w.t yang satu

Ayat 44
Mengisahkan tentang keseronokan dunia. Dibaca untuk menjauhkan fitnah dalam hidup.

Ayat 45 - 48
Ayat tentang kedegilan orang kafir kepada Allah s.w.t

Ayat 49
menceritakan tentang hari akhirat & kehidupannya.

Ayat 50
Menceritakan tentang setiap orang akan dihisab mengikut amalannya.

Ayat 58
Merupakan salam dari Allah. Jika rasa sakit kepala, baca dan sapukan ke kepala. Ulang sebanyak 3x

Ayat 76
Dibaca untuk mententeramkan diri dari fitnah orang. Elok dijadikan amalan.

Ayat 77
Baca jika hati rasa sedih, sebak atau kecewa. Sambil pegang dan urut dada, bacalah ayat tersebut.

Ayat 78 - 79
Dikhaskan untuk sakit urat, tulang & badan. Untuk doa, bacalah bermula daripada ayat " dia berkata, siapakah (yang dapat) menghidupkan tulang belulang padahal sudah hancur?"

Ayat 82
Untuk hajat. Jika berhajat sesuatu, bacalah 100x. dibaca pada air dan minum selama 40 hari.

Sekian. Wasalam.
Moga bermanafaat.

Gambar : Google



February 09, 2017

Petua Wajah Cantik Berseri

Assalamualaikum
Saya terbaca petua ni di FB. Saya pun belum mencuba lagi sebenarnya.
Mintak izin nak tepek kat sini. Mana tau nak guna, senang nak refer.
Wanita mana tak mahu kelihatan cantik. Betul tak?
Tambahan pula bahan-bahannya mudah dicari serta harga pun berpatutan.



Melicinkan Kulit Muka
Ambil sebiji buah tomata masak. Lecek hingga halus. Kemudian, pupurkan di seluruh muka. Biarkan kering selama 20 minit. Bilas dengan air bersih.

Menegangkan Kulit Muka
Ambil tepung ubi kayu dan mentimun. Timun hendaklah disagat / dihancurkan terlebih dahulu. Kemudian, campurkan keduanya dengan sedikit air. Kacau rata dan jangan terlalu cair. Sapukan ke muka dan biarkan kering.

Menyerikan Wajah
Wanita yang inginkan wajahnya berseri apabila dipandang bolehlah mengamalkan selawat sebanyak 3x sebelum mencuci ke muka dan sapukan air tersebut ke muka. In shaa Allah, akan berserilah muka

Menaikkan Seri Muka
Basuh muka anda dengan menggukana air basuhan beras yang ke 3. Bilas dengan air bersih setelah 10 minit.

Merawat Kulit Berkedut
Parut sebiji lobak merah dan campurkan dengan sesudu tepung jagung dan sebiji kuning telur. Sebatikan bancuhan dan sapu ke kulit sehari sekali. Amalkan hingga berkesan.

Kulit Cerah Dan Licin
Ambil sebiji limau nipis dan dibelah 2. Semasa mandi, gosokkan pada muka dan badan. In shaa allah, kulit akan cerah, licin dan harum.

Menghilangkan Parut Di Kulit
Tumbuk kulit kayu manis sehingga lumat. campurkan serbuk ini dengan sedikit air. Bancuh bersama bedak sejuk. Setelah sebati, sapu rata dibahagian yang berparut. Sapukan sekerap mungkin. In shaa Allah, parut akan beransur hilang. Petua ini juga sesuai untuk menghilangkan bintik-bintik hitam dan jerawat di wajah.




Sekian. Wassalam.
Selamat Mancuba
Sumber : FB
Gambar : Google


February 02, 2017

Hari Hari Busy

Assalamualaikum

Pejam celik...pejam celik...dah masuk bulan Februari. Rasa kejap aje masa berjalan.
Sorry sebab tak sempat nak bw dan singah di blog kawan-kawan lagi. Akhir-akhir ni memang sibuk siket.



Januari yang sibuk.
Memang bulan Januari tahun ni saya sibuk sangat. Bermula dengan menjaga Afiq dan berulang alik ke hospital untuk rawatan susulan serta fisioterapi. Lepas tu nak bersiap sedia pulak untuk Afiq ke sekolah. Mama dia pun dah start kerja.

Alhamdulillah...tangan Afiq sudah semakin pulih dan sudah boleh menulis dengan tangan kanan.
Masa mula-mula hari tu, kesian jugak bila tengok dia menulis dan buat homework guna tangan kiri.

Afiq mula sekolah.
Masuk minggu ke 3 bulan Januari 2017 Afiq dah boleh pergi sekolah walau tangannya masih berbalut. Kesian juga bila kawan-kawannya sudah 2 minggu ke sekolah dan Afiq masih di rumah. Tapi seriau jugak takut ada budak-budak usik tangan dia. Nasib baik tak apa-apa.

Bila Afiq mula sekolah, Mama dan Ayahnya juga makin sibuk ler. Nak siapkan dia ke sekolah KAFA (pagi), nak pastikan dia tau naik bas untuk ke sekolah kebangsaan (tengah hari), nak ajar tunggu bas kat mana, beli makanan kat kantin sekolah dan perkara-perkara yang sewaktu dengannya.

Minggu pertama Afiq sekolah tu memang kelam kabut. Hari pertama dan kedua kena temankan dia. Lepas tu mengintip dari jauh tengok dia dah ok ke belum. Mak cik guard sekolah pun mungkin dah faham sangat bila nampak Mak mengintip Afiq kat luar pagar sekolah....hihi

Afiq pulak sebenarnya tak nak makan makanan kat kantin. Jadi kena jugalah Mak siapkan bekalan makanan untuk dia sebelum di hantar ke sekolah. Maka bertambah lagilah aktiviti pagi.

Malam pulak, macam biasa lepas balik kerja, kena check beg dia, teman buat homework dan siapkan pakaian / makanan untuk esok pagi.
Maklumlah..dah lama tak ada anak masuk darjah 1. Baru nak adjust balik jadual harian. :)
Masa Adham (anak sulung saya) awal-awal sekolah dulu, saya ada pembantu. Jadi aktivitinya tak sepadat sekarang.

Ok. Sampai sini aja nak cerita.
Cuma sekadar pengalaman peribadi dan kisah biasa-biasa saja untuk tatapan anak saya kelak.



Sekian. Wassalam.
2nd pic : google