<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

https://whitebarley.com

Sorry for the inconvenienceā€¦

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
WHITE BARLEY: Review Filem Pulang

Julai 29, 2018

Review Filem Pulang


Assalamualaikum.
Sejujurnya, selepas tengok trailer filem PULANG, memang rasa nak tengok filem ini sepenuhnya. Nampak best dan pastinya tak sama seperti cerita-cerita biasa yang berkisar tentang percintaan anak orang acah-acah kaya, projek juta-jutaan, perempuan/lelaki berebut boyfriend/girlfriend dan yang sewaktu dengannya...

Dan akhirnya, pada 28 July 2018, berjaya jugak tengok filem ni.

Sinopsis Filem PULANG 2018
Filem ini diinspirasikan dari kisah benar. Berlatar belakangkan tahun 1940an, mengisahkan seorang kelasi kapal, Othman yang ingin mengubah nasib dan kehidupan keluarganya dengan mengikuti pengembaraan berlayar ke merata dunia. Sebelum berlayar, dia telah berjanji yang dia akan pulang dengan membawa kekayaan untuk isterinya Che Thom dan anak lelakinya, Omar. Dengan penuh kesabaran, isterinya akur dengan kepergiannya dan setia menunggu kepulangan suaminya selama 61 tahun.

Pelakon:  Remy Ishak, Puteri Aishah, Alvin Wong, Azrel Ismail, Erwin Dawson, Sherry Al Jefri, Dato; Jalaluddin Hassan, Juliana Evans, Dato' Rahim Razali, Aida Khaleeda.

Review:
Bagi Akak, jalan ceritanya best, tidak meleret-leret. Mesejnya juga jelas.
Sebab Akak pun memang suka tengok gambar laut, gambar senja dan apa-apa tentang alam, so memang cantik lah pemandangan yang digambarkan dalam filem ni. Part kapal karam tu, macam ala-ala Titanic pun ada.
Aku tidak percaya pada cinta pandang pertama. Tetapi perasaan ini boleh datang tanpa diduga - Che Thom
Secara keseluruhannya, cerita ini mempamerkan macam-macam emosi. Ada tentang kasih sayang, kesetiaan, persahabatan, kesunyian, rindu, marah, sedih, suspen dan macam-macam lagi.
Apa gunanya kapal, kalau cuma bersauh di tepi pantai - Othman
Kehebatan lakonan Remy Ishak (sebagai Othman) memang tidak dinafikan. Jelas perwatakannya sebagai seorang lelaki melayu tradisional yang penuh kasih sayang terhadap anak dan isteri, bertanggungjawab dan teguh akidahnya. Tetapi lelaki tetap lelaki. Ego tetap ada.

Akak tak berapa kenal dengan Puteri Aishah, tapi lakonannya pun ok juga.  Dari seorang gadis hinggalah menjadi seorang isteri dan ibu yang menderita dan kesunyian, watak Che Thom ni memang mencabar.

Bila tengok cerita tu especially bila Othman dah berlayar, memang dok suspen lah menunggu, bila dan macam mana Othman balik. Asyik dok hantar postcard aje kat anak bini. Bila nak balik ni? Dapat tak dia berjumpa dengan isteri dan anaknya?
Aku nak tahu, kenapa dia tak pulang? - Che Thom

Kalau nak bagi rating, dari 5 bintang, Akak bagi 4.5 bintang....


Sekian. Wassalam.

Gambar: sumber




Label:

5 Ulasan:

Di 7/29/2018 02:51:00 PTG, Blogger Siti Yang Menaip berkata...

eheee abam remy laa. kitee suka =D

 
Di 7/29/2018 07:30:00 PTG, Blogger WhiteBarley berkata...

Che Thom kata..dia tak percaya pada cinta pandang pertama. Tapi perasaan itu hadir tanpa di duga..hihi :D

 
Di 7/30/2018 10:20:00 PTG, Blogger paridah berkata...

KENAPA RIGKAS SGT REVIEWNYA FIDAH SUSPEN SUNGGUH

 
Di 7/30/2018 11:03:00 PTG, Blogger Azian Elias berkata...

salam kenal.

Hero idaman malaya ni..

 
Di 7/31/2018 04:41:00 PTG, Blogger Unknown berkata...

Tak sabar nak tgk. Tunggu ada masa free je ni. Btw jom baca tips ni http://diarianggun.blogspot.com/2018/07/3-tips-pilih-serum-wajah-yang-sesuai_25.html?m=1

 

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama