<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

https://whitebarley.com

Sorry for the inconvenienceā€¦

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
WHITE BARLEY: Cup Cake

Jun 07, 2015

Cup Cake


"Mama..Afiq nak cup cake. Bila mama nak buat untuk Afiq?" anak bungsu saya menuntut janji. Memang pernah berjanji padanya, tapi belum berkesempatan kerana minggu lepas saya memang sibuk dengan urusan kerja.

Selain sibuk, saya sebenarnya tidak begitu minat dengan bab-bab 'baking' ni...
Teringat zaman muda remaja dulu (baca: sekarang masih muda juga, cuma tak remaja..huhu), kalau arwah mak minta saya menolongnya buat kek, pasti mulut muncung se-depa...

Demi menunaikan janji, petang tadi saya beroperasi. Resipi kek, saya ambil dari resipi Kak Ikin Kasut Tinggi, akak di office yang terkenal dengan kek orennya. Tapi saya modify resipi beliau untuk jadikan cup cake.

Resipi :

Bahan-bahan
  • 250gm butter
  • 160gm gula kastor
  • 4 biji telur
  • 250gm self raising flour (tepung naik sendiri)
  • Parutan kulit oren (dari sebiji oren). Saya gunakan jenama sunkist. Sila pastikan labelnya dicabut dulu. Jangan parut dengan label sekali arrr :)
  • Sedikit jus oren (saya guna 2 sudu sunquick)

Cara-cara:
  • Panaskan oven pada suhu 150c sementara kita beroperasi dengan bahan-bahan kek.
  • Pukul butter dan gula kastor hingga kembang
  • Masukkan telur sebiji demi sebiji
  • Setelah adunan sebati, masukkan tepung sedikit demi sedikit
  • Setelah adunan sebati, masukkan parutan kulit oren dan jus oren.
  • Susun kertas kek cawan (cup cake) di atas dulang pembakar. Masukkan adunan hingga 3/4 cawan penuh.
  • Bakar selama 25 ke 30 minit pada suhu 150c
Setelah kek masak, sedia untuk dimakan.
Kalau nak tambah icing warna warni kat atas kek tu, boleh cuba resipi icing/buttercream dari coursemate saya masa di kolej dulu, Kak Zana, yang baru saja memenangi pertandingan membuat kek di kawasan jajahannya.. :)


Bahan- bahan:
  • 150mg krimwell (boleh didapati di kedai menjual bahan-bahan kek)
  • 50mg shortening (saya guna butter)
  • 200mg gula icing
  • Pewarna - ikut suka nak warna apa (semestinya saya gunakan warna kegemaran: purple, hijau dan putih..hehe)

Cara-cara:
  • Putar krimwell dan shortening/butter hingga kembang
  • Masukkan gula icing yang telah diayak
  • Putar hingga gebu.
  • Setelah gebu, asingkan mengikut bahagian warna yang diperlukan.
  • Tambahkan warna-warna kegemaran dan hias kek mengikut kreativiti masing-masing.

Selamat mencuba :)
Wassalam.

We make a living by what we get. But we make a life by what we give

Label:

25 Ulasan:

Di 6/07/2015 10:09:00 PTG, Blogger Ridha berkata...

Wah sudah siap-siap kue buat leabran yah.
Kue untuk bulan ramadhan yah.

 
Di 6/08/2015 12:30:00 PG, Blogger Nandar berkata...

Sepertinya sedap nih.. apalagi buat bulan Ramadhan nanti ya..

 
Di 6/08/2015 01:48:00 PG, Anonymous Hero Borneo berkata...

bila dah keperluan ..soal kurang rajin tolak ke tepi..

 
Di 6/08/2015 04:48:00 PG, Blogger Gee Lion berkata...

Akhirnya, hilang kempunan si Afiq. Hihi.

 
Di 6/08/2015 08:38:00 PG, Blogger Unknown berkata...

Belum pernah buat sendiri cup cake biasanya suka main beli aja di toko kue. Kalau bikin sendiri takut gak enak rasanya :D

 
Di 6/08/2015 08:59:00 PG, Blogger Bunda_nora berkata...

Ala comel nyer, bunda ni suka makan jer...baking2 ni bunda tak rajin..

 
Di 6/08/2015 09:00:00 PG, Anonymous mrhanafi berkata...

buat banyak-banyak boleh jual musim ramadahan nanti..

 
Di 6/08/2015 10:20:00 PG, Blogger paridah berkata...

SEDAP N CANTIK KEK FIDAH NI...TQ BERKONGSI RESEPI.

 
Di 6/08/2015 11:56:00 PG, Blogger Khir Khalid berkata...

Wahh sedap ni.. bila nak belanja jamu kek2 nie hehee.. :D

 
Di 6/08/2015 01:03:00 PTG, Blogger Unknown berkata...

boleh buat utk raya nanti ...

 
Di 6/08/2015 02:12:00 PTG, Blogger Unknown berkata...

bisa coba bikin juga nih di rumah

 
Di 6/08/2015 07:22:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Penuhi permintaan anak saya yang mau makan kue.. :)
Terima kasih Mr Ridha.

 
Di 6/08/2015 07:25:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Silakan dicoba resepnya..
Terima kasih :)

 
Di 6/08/2015 07:26:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Itu sudah semestinya. Apa lagi kalau dijadikan sumber rezeki.
Thanks HB

 
Di 6/08/2015 07:27:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Akhirnya..mak dia dah la tak minat nak buat kek..tapi nak yang DIY...hihi
Thanks Gee

 
Di 6/08/2015 07:30:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Saya pun jarang sekali bikin kek macam ni..hihi
cuma mahu penuhi permintaan anak.
Terima kasih kunjungannya Miss Wida

 
Di 6/08/2015 07:39:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Tak sempat kot nak berjual...
Thanks mrhanafi

 
Di 6/08/2015 07:42:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Thanks Kak Paridah.
Saya ni memang jarang buat kek...apa lagi nak main icing2 ni..leceh siket nak bersihkan peralatan... :)

 
Di 6/08/2015 07:43:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Jom..raya nanti ajak family datang rumah.. :)
Thanks Khir.

 
Di 6/08/2015 07:48:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Hehe...thanks Bunda. :)
Saya ni pun sekali sekala aje nak buat kek. Sama lah..tak minat sgt baking. Ni pun sebab dah janji dengan anak. Rajin pulak dia meneman saya buat kek semalam.

 
Di 6/08/2015 07:50:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Harapnya begitulah. Cuma leceh siket nak bermain main dengan icing ni...(..alasan malas nak basuh peralatan...huhu)
Thanks CM

 
Di 6/08/2015 07:52:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Silakan Miss Ratna Sari.
Terima kasih kunjungannya & salam kenal :)

 
Di 6/09/2015 02:07:00 PTG, Blogger Unknown berkata...

saya jarang bikin kue kaya gini mba pengen bikin sendiri taoi mamanya engga mau huhuhu jadi ya harus beli deh :)

 
Di 6/09/2015 09:41:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Sebenarnya beli lagi mudah...cuma yang ini, saya mahu penuhi hajat anak saya yang mahukan kek buatan mamanya :)
Terima kasih Miss Ipah

 
Di 6/23/2015 12:56:00 PG, Blogger Amelia berkata...

akak suka baking eh? mak kita suka sangat baking. cuma kita slow sikit bab2 bake ni. heeee.

 

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama