May 19, 2015

Tips Pikat Hati Mertua

Assalamualaikum

Ibu Mertua. Satu nama yang kadang-kadang seriau juga untuk disebut, terutamanya kalau kita ingat kembali watak 'ibu mertua' dalam filem Ibu Mertuaku arahan Allahyarham Tan Sri P. Ramlee.


Namun,pendapat peribadi saya, tidak kira sama ada zaman dahulu atau sekarang, untuk memikat hati mertua perlukan juga usaha. Jom kita baca beberapa tips untuk memikat hati mertua.

  • Mengambil berat tentang mertua. Selalu-selalulah bertanya khabar dan mengambil berat tentang kesihatannya.
  • Buah tangan. Jika balik ke rumah mertua, bawalah buah tangan yang disukainya. Tidak kiralah dalam bentuk kuih, tudung atau apa sahaja. Arwah emak saya pernah berpesan, 'bukan nilai harga hadiah tu yang dipandang, tapi tanda ingatan itu lebih bermakna'
  • Sentiasa memaniskan muka. Semua orang pun pasti mempunyai masalah. Tapi, jangan pula buat-buat 'moody' bila berada di hadapan mertua.
  • Masak. Setiap mertua pasti mahukan menantu yang pandai masak. Kalau tidak pandai masak, tidak mengapa. Sekurang-kurangnya, hadirkanlah diri di dapur ketika ibu mertua sibuk memasak. Pasti 'sejuk' hati mertua jika ada menantu yang menolongnya memotong bawang, memotong sayur, menyuci pinggan mangkuk dan sebagainya.
  • Teman bersembang. Jika mertua anda jenis orang yang suka bersembang, luangkanlah masa untuk melayan ceritanya. Pasti dia akan berasa gembira kerana ada orang yang berminat untuk mendengar ceritanya.
  • Jangan cepat melenting. Bila kita menjadi 'orang baru' dalam sesebuah keluarga, pasti ada banyak perkara baru juga yang perlu kita belajar. Sila jangan cepat melenting jika dikritik sekiranya berlaku kesilapan atau 'cara' anda tidak begitu 'kena' dengan caranya. Bertenang dan bersabarlah.
  • Murah hati. Jangan berkira dengan ibu mertua. Anggapkan ibu mertua sebagai ibu sendiri. Sebagai mana kita membeli hadiah untuk ibu kita, begitu jugalah harus kita lakukan untuk ibu mertua. Ingat, ibu mertualah orang yang telah bersusah payah melahirkan dan membesarkan suami tercinta kita.
  • Simpan rahsia rumah tangga. Simpanlah segala rahsia dan keburukan pasangan serta keluarga mertua anda. Janganlah bercerita tentang keburukan tersebut kepada orang lain walaupun dengan ahli keluarga anda sendiri.

Sekian. Sebagai panduan dan peringatan untuk diri saya sendiri. Semoga yang lain juga mendapat manafaatnya. 
Wassalam


p/s : Untuk Ibu Mertua saya, harapnya masih belum terlambat untuk megucapkan 'Selamat hari Ibu'. Terima kasih atas segalanya. Semoga ibu mertua saya sentiasa diberikan kesihatan dan dipermudahkan segala urusannya. Aamiin.

Sumber: Pelbagai
Credit: Petikan gambar dari filem 'Ibu Mertuaku'

18 comments:

  1. Kalau cerita P Ramlee ibu mertuaku tu.. mmg tak sanggup nak tengok.. stress hahaa.
    Thanks sharing Fidah.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alaaa Kassiiimmmm!!!!
      Hahahaha... :D
      Thanks Khir.

      Delete
  2. nak cari tips pikat 'bakal' mak mertua sebelum pikat anaknya la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. eeerrrmmmm..agak selamat juga cara tu.
      Tapi, jangan 'tersangkut' kat bakal mak mertua pulak...hahaha :D:D

      Delete
    2. kalau bakal mak mertua ada vacancy..mungkin dipertimbangkan he..he.

      Delete
    3. Ambooiii...jauhnya wawasan.. :D

      Delete
  3. salam sis..
    memang berguna tips2 diatas...jgn ler dpt mertua mcm cerita P.Ramle tu...haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adoi...sakit jiwa raga kalau dapat mak mertua macam dalam cerita P.Ramlee tu...mintak simpang!

      Delete
  4. tak memikat hati mertua ni kena sabar..lagi-lagi kalau kawin dengan anak tunggal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Sal. Kalau kawin dengan anak tunggal atau 'anak emak' memang kena banyak2 bersabar.

      Delete
  5. kita syg dia dan dia pun syg kt kita...tu laa ckp membahagiakan... ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bahagia dan membahagiakan. Rumah tangga aman permai.

      Delete
  6. InshaAllah, tips yg baik. Thanks kak Fida.. ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Welcome Gee :)
      Moga menjadi panduan bersama.

      Delete
  7. betul sgt apa yang fidah tulis tu... ibu mertua taraf nya ibu kandung juga

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga menjadi panduan bersama. Thanks kak paridah :)

      Delete

Google+ Followers

Followers