April 29, 2015

WW#4 Sabar dan Ikhlas




"BUKANLAH KESABARAN JIKA MASIH MEMPUNYAI BATAS DAN BUKANLAH KEIKHLASAN JIKA MASIH MERASA SAKIT"

Sabar dan ikhlas, 2 perkara yang senang disebut tapi amat susah untuk dilakukan. Cuba bayangkan bila kita disuruh bersabar dan ikhlaskan hati ketika kita benar-bebar tidak mampu untuk bersabar dan ikhlas. Kalau saya lah....pasti susah untuk melalukannya.
Mungkin kerana itu juga kedua-duanya mendapat kedudukan dan ganjaran yang tinggi dalam Islam.

Keutamaan Sabar & Ikhlas
  • Membuat hidup tenang dan teteram
  • Teguh dan istiqamah dalam memperjuangkan kebenaran
  • Dapat memiliki sifat zuhud (menerima dengan adanya apa yang diberikan oleh Allah SWT)

Semoga kita dikurniakan hati yang sentiasa sabar dan ikhlas dalam apa jua yang kita lakukan. Aamiin

Sekian. Wassalam.

p/s : Gambar pantai ini diambil ketika 'Team Building' program di Port Dickson @ Nov 14.  Bila tengok gambar ni, rasa teringin pulak nak pergi bercuti dan melihat kembali pantai yang tenang...macam dulu-dulu...hehe :)










25 comments:

  1. BERSABAR BERSERTAKAN KEIKHLASAN DI HATI SUKAR JUGA DILAKUKAN TAPI DGN REDA DGN KEHENDAK-NYA INSYA ALLAH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Reda dengan segala kehendak nya. Itu kunci paling utama.
      Thanks Kak Paridah :)

      Delete
  2. Betul mba sabar dan ikhlas adalah 2 hal yang sulit dilakukan oleh manusia tapi buah darri sabar dan ikhlas itu akan manis di akhir kalau manusia sabar dan ikhlas ya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sulit untuk dilakukan. Mudah-mudahan, akan mendapat ganjaran diakhirnya.
      Thanks Miss Wida :)

      Delete
  3. Nice sis..suka kata2 di atas... salam rabu :)

    ReplyDelete
  4. Susah.. memang susah.. Sebab itulah kita perlu mencuba. InshaAllah, ikhlas benar akhirnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Susah..
      Memang sudah untuk bersabar dalam mendidik hati untuk bersabar. Begitu juga dengan ikhlas. Seperti seekor semut hitam di atas batu hitam, di malam yang gelap.

      Delete
    2. Dah tukar template ni, cantik lah kak fidah! I love minimalist!

      Delete
    3. Thanks Gee..
      i malu u...hahaha :)

      Delete
  5. betul sekali karena ganjarannya itu yg besar bahkan setan aja ga bisa ganggu bagi mereka yang ikhlas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju Mangs Aduls.
      Ganjarannya sangat besar untuk mereka yang benar-benar ikhlas.
      terima kasih kunjungan dan komennya :)

      Delete
  6. dulu saya juga susah nak sabar dan ikhlas . bila usia dah meningkat , kesedaran tu ada , alhamdulillah blh juga ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sangat stress sebenarnya ketika diuji dengan 'sabar'....huk..huk

      Delete
  7. Bersabar dgn ikhlas.. ganjarannya pasti lagi besar sama ada di dunia dan akhirat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga mendapat ganjarannya kelak.
      Thanks Khir :)

      Delete
  8. Replies
    1. In shaa Allah. Moga mendapat ganjarannya nanti.
      Thanks HB :)

      Delete
  9. Ya benar bahwa sabar tak terbatas
    Dan tak ada sakit jika telah ikhlas
    Karena merasa puas bebas
    Walau tidak terbalas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ikhlas...nikmat yg tidak berbatas..
      Terima kasih Mba Ayu :)

      Delete
  10. maaf kak fidah baru berkunjung.. betuk sekali kak, kalau tak sabar dan tak pula ikhlas, maka hidupnya takkan tentram.. moga informasinya jadi amal berpahala..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aamiin..
      Saya juga ke sana hari tu. Tapi tak jumpa ruang komennya :)
      Thanks Santika.

      Delete
  11. Krn itu sabar itu separuh drpd iman dan krn itu ada nama ikhlas dlm surah2 al-quran

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sangat setuju.
      Sabar dan ikhlas memang seharusnya diaplikasikan dalam hidup.
      Thanks Anies :)

      Delete
  12. Bukan senang nak ikhlas weyh...... benda tu hanya kita dan Allah je yg tahu....
    Takutnya FS....takut sangat benda yg kita buat selama ni tak ikhlas huhu

    ReplyDelete