<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

https://whitebarley.com

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
WHITE BARLEY: WW#4 Sabar dan Ikhlas

April 29, 2015

WW#4 Sabar dan Ikhlas




"BUKANLAH KESABARAN JIKA MASIH MEMPUNYAI BATAS DAN BUKANLAH KEIKHLASAN JIKA MASIH MERASA SAKIT"

Sabar dan ikhlas, 2 perkara yang senang disebut tapi amat susah untuk dilakukan. Cuba bayangkan bila kita disuruh bersabar dan ikhlaskan hati ketika kita benar-bebar tidak mampu untuk bersabar dan ikhlas. Kalau saya lah....pasti susah untuk melalukannya.
Mungkin kerana itu juga kedua-duanya mendapat kedudukan dan ganjaran yang tinggi dalam Islam.

Keutamaan Sabar & Ikhlas
  • Membuat hidup tenang dan teteram
  • Teguh dan istiqamah dalam memperjuangkan kebenaran
  • Dapat memiliki sifat zuhud (menerima dengan adanya apa yang diberikan oleh Allah SWT)

Semoga kita dikurniakan hati yang sentiasa sabar dan ikhlas dalam apa jua yang kita lakukan. Aamiin

Sekian. Wassalam.

p/s : Gambar pantai ini diambil ketika 'Team Building' program di Port Dickson @ Nov 14.  Bila tengok gambar ni, rasa teringin pulak nak pergi bercuti dan melihat kembali pantai yang tenang...macam dulu-dulu...hehe :)










Label: ,

25 Ulasan:

Di 4/29/2015 02:49:00 PTG, Blogger paridah berkata...

BERSABAR BERSERTAKAN KEIKHLASAN DI HATI SUKAR JUGA DILAKUKAN TAPI DGN REDA DGN KEHENDAK-NYA INSYA ALLAH.

 
Di 4/29/2015 03:27:00 PTG, Blogger Wida Zee berkata...

Betul mba sabar dan ikhlas adalah 2 hal yang sulit dilakukan oleh manusia tapi buah darri sabar dan ikhlas itu akan manis di akhir kalau manusia sabar dan ikhlas ya :)

 
Di 4/29/2015 03:30:00 PTG, Blogger aTieYusof Family berkata...

Nice sis..suka kata2 di atas... salam rabu :)

 
Di 4/29/2015 04:32:00 PTG, Blogger Gee Lion berkata...

Susah.. memang susah.. Sebab itulah kita perlu mencuba. InshaAllah, ikhlas benar akhirnya..

 
Di 4/29/2015 05:13:00 PTG, Blogger Mangs Aduls berkata...

betul sekali karena ganjarannya itu yg besar bahkan setan aja ga bisa ganggu bagi mereka yang ikhlas.

 
Di 4/29/2015 08:50:00 PTG, Blogger Cetusan Minda berkata...

dulu saya juga susah nak sabar dan ikhlas . bila usia dah meningkat , kesedaran tu ada , alhamdulillah blh juga ...

 
Di 4/30/2015 01:15:00 PG, Blogger Khir Khalid berkata...

Bersabar dgn ikhlas.. ganjarannya pasti lagi besar sama ada di dunia dan akhirat...

 
Di 4/30/2015 02:08:00 PG, Anonymous Hero Borneo berkata...

sabar besar pahalanya..

 
Di 4/30/2015 12:56:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Reda dengan segala kehendak nya. Itu kunci paling utama.
Thanks Kak Paridah :)

 
Di 4/30/2015 12:57:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Sulit untuk dilakukan. Mudah-mudahan, akan mendapat ganjaran diakhirnya.
Thanks Miss Wida :)

 
Di 4/30/2015 12:57:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Thanks Atie.
Salam Khamis :)

 
Di 4/30/2015 12:59:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Susah..
Memang sudah untuk bersabar dalam mendidik hati untuk bersabar. Begitu juga dengan ikhlas. Seperti seekor semut hitam di atas batu hitam, di malam yang gelap.

 
Di 4/30/2015 01:00:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Setuju Mangs Aduls.
Ganjarannya sangat besar untuk mereka yang benar-benar ikhlas.
terima kasih kunjungan dan komennya :)

 
Di 4/30/2015 01:01:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Sangat stress sebenarnya ketika diuji dengan 'sabar'....huk..huk

 
Di 4/30/2015 01:01:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Semoga mendapat ganjarannya kelak.
Thanks Khir :)

 
Di 4/30/2015 01:01:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

In shaa Allah. Moga mendapat ganjarannya nanti.
Thanks HB :)

 
Di 4/30/2015 04:43:00 PTG, Blogger Anisayu Nastutik berkata...

Ya benar bahwa sabar tak terbatas
Dan tak ada sakit jika telah ikhlas
Karena merasa puas bebas
Walau tidak terbalas

 
Di 5/01/2015 12:04:00 PG, Blogger santika fadilah berkata...

maaf kak fidah baru berkunjung.. betuk sekali kak, kalau tak sabar dan tak pula ikhlas, maka hidupnya takkan tentram.. moga informasinya jadi amal berpahala..

 
Di 5/01/2015 10:31:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Ikhlas...nikmat yg tidak berbatas..
Terima kasih Mba Ayu :)

 
Di 5/01/2015 10:32:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Aamiin..
Saya juga ke sana hari tu. Tapi tak jumpa ruang komennya :)
Thanks Santika.

 
Di 5/03/2015 10:31:00 PTG, Blogger Gee Lion berkata...

Dah tukar template ni, cantik lah kak fidah! I love minimalist!

 
Di 5/05/2015 07:57:00 PTG, Blogger Khai♥Rin : anies berkata...

Krn itu sabar itu separuh drpd iman dan krn itu ada nama ikhlas dlm surah2 al-quran

 
Di 5/05/2015 09:50:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Thanks Gee..
i malu u...hahaha :)

 
Di 5/05/2015 09:51:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Sangat setuju.
Sabar dan ikhlas memang seharusnya diaplikasikan dalam hidup.
Thanks Anies :)

 
Di 5/06/2015 06:41:00 PTG, Blogger hainom OKje berkata...

Bukan senang nak ikhlas weyh...... benda tu hanya kita dan Allah je yg tahu....
Takutnya FS....takut sangat benda yg kita buat selama ni tak ikhlas huhu

 

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama