<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

https://whitebarley.com

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
WHITE BARLEY: Cara Atasi Tumit Pecah

April 12, 2015

Cara Atasi Tumit Pecah

Assalamualaikum

Pernah tak pergi kenduri kendara dan kena duduk bersimpuh? Dari baju, tudung, aksesories semua dah cantik ayu, tapi kalau di lihat pada tumit kaki..alamak!!!!..pecah-pecah lah pulak...huhu


Masalah tumit pecah sering berlaku pada wanita tanpa mengira usia. Baik yang anak gadis, mak-mak orang, acik-acik dan juga nenek-nenek, semuanya berpotensi untuk mengalami masalah ini. Biasanya rekahan ini berlaku pada kawasan tumit kaki. Namun, jika tidak di rawat dengan kadar segera, boleh juga melarat hingga ke sekeliling tapak kaki.

Sebenarnya bergantung pada penglihatan dan pandangan masing-masing. Tapi, ramai yang berpendapat rekahan di bahagian ini mencerminkan diri empunya kaki tidak peka pada kebersihan dan kecantikan. Penampilan juga boleh terjejas terutamanya pada golongan yang suka bersandal atau berkaki ayam...

Antara sebab mengapa rekahan pada tapak kaki boleh terjadi?

  • Kekurangan air. Kulit akan menjadi kering jika kita kekurangan air. Jadi silalah minum sekurang-kurangnya 2 liter air sehari. 
  • Pertambahan berat badan. Kaki yang comel dan mungil ini kadang kala tidak dapat lagi untuk menampung beban berat badan yang semakin meningkat. Cara paling efektif untuk mengatasinya adalah dengan mengekalkan berat badan yang ideal.
  • Rekaan kasut yang tidak sesuai atau terlalu ketat. Oleh itu, silalah cari kasut atau sandal yang sesuai dan selesa dipakai.
  • Tidak memakai stoking ketika bersukan juga boleh menyebabkan kecederaan pada kulit. Jadi, jangan lupa pakai stoking ketika bersukan.

Ada juga beberapa cara lain untuk mengatasi rekahan pada tumit kaki:
  • Gosok bahagian yang pecah dengan batu sungai. Cara ini dapat menanggalkan sel mati dan melicinkan kulit.
  • Sapu tumit atau bahagian kaki yang bermasalah dengan losyen atau minyak vitamin E terutamanya sebelum tidur.
  • Gosok tumit pecah dengan bawang merah. Ada juga yang menggunakan buah mengkudu (di belah 2 dan digosok pada tempat yang bermasalah)
  • Lumur asam jawa di bahagian tumit kaki, kemudian rendamkan kaki seketika di dalam air suam yang berisi garam bukit.
  • Gosok tumit kaki setiap kali mandi.
  • Digalakkan memakai selipar / sandal di dalam rumah.

Selamat Mencuba.
Semoga tumit serta tapak kaki anda sehalus kulit bayi :)

Sekian. Wassalam.

Gambar : Google
Sumber : Pelbagai





Label:

28 Ulasan:

Di 4/12/2015 11:44:00 PTG, Blogger hainom OKje berkata...

Seram tengok tumit tu FS hihi..... Walaupun hakikatnya kaki sendiri pun pecah jugak ni. Krim tuk kaki Ellgy tu mmg bagus dan berkesan. Cuma okje lama tak beli jer....

 
Di 4/12/2015 11:53:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Seram kan...
Kadang-kadang, ada jugak problem ni. Selalunya guna losyen je..Alhamdulillah ok
Thanks okje :)

 
Di 4/13/2015 02:44:00 PG, Blogger TunSha Ayunie berkata...

Wahhh petua berguna kak fidah ! boleh digunapakai kalau tumit pecah... sha ni sometimes especially kalau pijak lantai berhabuk, mesti akan pepecah tumit kaki... bukan kat situ je.. tapak kaki pun mengelupas.... hee ~

 
Di 4/13/2015 08:48:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Boleh guna selipar kat dlm rumah Sha...kadang2 kaki ni sensitif and manja siket...:)
Thanks

 
Di 4/13/2015 09:02:00 PG, Blogger Anisayu Nastutik berkata...

Saya jarang berkaki pecah tapi pernah sesekali
Ya kugosok pake batu sungai
Atau sekedar kugosok kelantai
Dikamar mandi ketika mandi

 
Di 4/13/2015 09:04:00 PG, Blogger Anisayu Nastutik berkata...

Betul petuahnya bijak
Buat kaki nyaman memijak
Kemana hati hendak

 
Di 4/13/2015 09:13:00 PG, Blogger paridah berkata...

kaki pecah ni sakit..kena rajin makan buah n sayur tu..

 
Di 4/13/2015 09:27:00 PG, Anonymous mrhanafi BEST berkata...

saya tengok tumit.kaki dulu..

 
Di 4/13/2015 10:32:00 PG, Blogger Cetusan Minda berkata...

alhamdulillah tak berlaku lagi . suka dgn buah mengkudu tu sbb kat kg ada byk tapi x tau nak buat apa ...

 
Di 4/13/2015 05:17:00 PTG, Blogger Sylarius Yusof berkata...

Gambar tu sama macam tumit kaki saya. Lagi satu nak tambah, kalau selalu basuh baju manual pun boleh jadi punca kaki pecah sebab kaki 'dimakan' simen kata orang tua-tua. Hehe

 
Di 4/13/2015 07:02:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Inilah caranya
Supaya kaki memijak selesa
Berjalan penuh gaya :)

 
Di 4/13/2015 07:03:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Cara mu bagus sekali
Penjagaan kaki dengan teliti
Hasilnya pasti puas hati :)

 
Di 4/13/2015 07:04:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Lepas ni..kena makan buah banyak2 lah..
Thanks Kak Paridah :)

 
Di 4/13/2015 07:05:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Tengok...jangan tak tengok

 
Di 4/13/2015 07:07:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Cubalah...moga2 hasilnya memuaskan.
kalau saya, buah mengkudu ada kat rumah kat kampung aje..susah juga nak cari stok..

 
Di 4/13/2015 07:09:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Pernah jugak dengar org cakap macam tu..'kaki kalah dengan simen'...huhu...

 
Di 4/13/2015 10:28:00 PTG, Blogger Gee Lion berkata...

selalu kalau sy ternampak seseorang dgn tumit macam ni, perkara pertama yg terlintas adalah orang ni banyak kerja keras dlm hidup dia.. huhuhu.. tak ponah lah terfikir yg dia tak cukup air dlm badan.. huhuhu...

 
Di 4/14/2015 08:59:00 PG, Blogger Khai♥Rin : anies berkata...

Kalu blk kg tumit sy mesti berubah. Memula fikir ianya sbb biasa.da lama2 br tau mgkn sbb alah dgn simen

 
Di 4/14/2015 02:59:00 PTG, Blogger Bunda a.k.a KN berkata...

Kaki bunda memang tak tahan simen....memang sentiasa pakai selipar dalam rumah..

 
Di 4/14/2015 03:01:00 PTG, Blogger Bunda a.k.a KN berkata...

Orang dulu selslu gosok kaki/tumit kat simen bilik mandi yang kasar selain dari batu sungai..

 
Di 4/14/2015 03:53:00 PTG, Blogger devina putri berkata...

tips yang bermanfaat mbak.Terimakasih sudah share :)

 
Di 4/15/2015 09:17:00 PG, Blogger Nurul Hidayah berkata...

Nurul sensitif skit dengan lantai yang sejuk, mesti pecah tumit kaki.. kena pakai alas kaki dalam umah dan pakai stokin time tidur.. nyamannn

 
Di 4/16/2015 05:28:00 PTG, Blogger Haslinda Hassan Ali berkata...

saya suka guna cream yg avon punya..
mujarab..cracked heel cream

 
Di 4/20/2015 12:39:00 PG, Blogger muhammad nizam berkata...

kaki retak seribu...

 
Di 5/18/2015 09:57:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Terima kasih atas kunjungan

 
Di 1/06/2016 11:37:00 PG, Blogger Wida Zee berkata...

Biasanya hal seperti ini bisa di alami oleh orang tua atau orang yang kurang memperhatikan kesehatan pada kaki. Untuk menghindarinya selalu gunakan lotion dan menjaga kesehatan kulit kaki :)

 
Di 1/12/2016 03:34:00 PG, Blogger Dunia Zumal berkata...

Zumal guna lotion jer...

 
Di 3/10/2016 12:11:00 PTG, Anonymous Streaming Gratis berkata...

saya sudah mencoba dan hasilnya ...

Nonton film gratis

 

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama