April 05, 2015

Pak Cik dan Kambing Biri-Biri

Pasa satu hari, seorang pemuda pergi ke sebuah kampung untuk membuat kajian tentang ternakan kambing biri-biri. Dia berjumpa dengan seorang Pak Cik, yang juga merupakan seorang penternak kambing biri-biri yang berjaya di kampung itu.



Pemuda     : Bagusnya ternakan kambing biri-biri Pak Cik. Boleh saya tanya beberapa soalan?

Pak Cik     : Boleh saja

Pemuda    : Berapa jauh biri-biri ini berjalan setiap hari?

Pak Cik     : Yang mana? Yang Putih atau yang Hitam?

Pemuda     : Yang Putih

Pak Cik      : Kalau yang Putih berjalan lebih kurang 6 kilometer sehari.

Pemuda     : Yang Hitam?

Pak Cik      : Yang Hitam pun sama.

Pemuda     : Berapa banyak pulak rumput yang biri-biri ni makan setiap hari?

Pak Cik     : Yang mana? Yang Putih atau yang Hitam?

Pemuda    : Yang Putih

Pak Cik    : Yang Putih makan dalam 4 kilogram rumput sehari

Pemuda   : Yang Hitam?

Pak Cik    : Yang Hitam pun sama

Pemuda   : Berapa banyakkah bulu yang mereka hasilkan setiap tahun?

Pak Cik   : Yang mana? Yang Putih atau yang Hitam?

Pemuda   : Yang Putih

Pak Cik    : Oooo...Yang Putih menghasilkan lebih kurang 6 kilogram bulu setahun

Pemuda   : Yang Hitam?

Pak Cik    : Yang Hitam pun sama

Pemuda   : Kenapa Pak Cik membezakan biri-biri Pak Cik yang Putih dan yang Hitam? Padahal semua jawapan sama saja....

Pak Cik   : Mestilah..sebab biri-biri yang putih Pak Cik yang punya

Pemuda  : Ooooo...Begitu rupanya...Habis, biri-biri Hitam tu, siapa yang punya?

Pak Cik   : Yang Hitam pun sama......

Hahaha....Sama juga rupanya

Mungkin ada yang pernah baca cerita di atas. Tapi saya saja nak share..buat relax minda siket.

****Gonna be another busy week starting this Monday...huk..huk :(
Semoga segala urusan saya dan anda semua dipermudahkan. Aamiin..aamiin..Ya Rabb

Sumber : FB
Gambar : Google




20 comments:

  1. belom pernah baca ni Kak
    haha.. kisah pak cik dan kambing biri-birinya inih dpt ditarik satu pelajaran Kak..
    biri-biri hitam ataupun biri-biri yang berbulu putih sama-sama KAMBING.. bukan TAHU ya kak.. hiihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahu sudah menjadi makanan mewah di sini semenjak adanya GST.
      Terima kasih komennya Mr Aldino :)

      Delete
  2. HEH..HEH..KAMBING TETAP KAMBING..WALAU BULUNYA HITAM ATAU PUTIH...PEMBAWAAN RESMI KAMBING JUGA..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa warna pun..kambing tetap kambing..
      Terima kasih kunjungan & komennya Kak Paridah :)

      Delete
  3. Sifat manusia suka membezakan.. tapi pada akhirnya nanti.. sama je semuanya..
    In shaa Allah.. moga segala urusan dipermudahkan ye Fidah :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Manusia ni sama saja...yg membezakan kita mungkin hanya amalan....

      Delete
  4. Saya lebih suka kambing yg putih tu dari yg hitam tapi yg hitam tu lagi ok juga klu dibandingkan dgn yg putih tu huhu.. Semoga dipermudahkan segalanya ye.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aamiin thanks Khir
      Jadi kambing putih susah ooo...cepat kotor!!!

      Delete
  5. pak cik tu saja nak wat lawak nk msk MLM kek dah nyer hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha...kalau dapat yg jenis jawab macam ni..harus juga di seligi.. :D

      Delete
  6. pakcik tu nak cari pasal sebenarnya. cer lepuk sekali.

    ReplyDelete
    Replies
    1. @Gee : Hahaa...jom lepuk.

      @Mba Anis : lepuk tu seperti pukul

      Delete
  7. best la cerita ini...ada maksudnya yang tersirat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tersurat dan tersirat...
      Org puteh kata...read between the line :)

      Delete
  8. Hihi

    Senyum sang biri biri
    tampak keluar dari hati
    karena pak cik baik hati
    tak bedakan bulu biri biri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sungguh kasihan
      Yang putih dan hitam selalu dibezakan
      Walau tak tahu apakah kesalahan
      Mungkin sudah nasib badan...

      Thanks Mba Ayu :)

      Delete
  9. bagus gan cerita nya, luar biasa dan sangat bermanfaat untuk ane, makasih banyak sobat atas sharenya

    ReplyDelete
  10. yang putih itu bersih , yg hitam itu menawan . mrk tetap kambing juga ... heeee

    ReplyDelete
  11. Sebab kalernya berbeza walaupun jawapannya sama, kena jawab satu satu gak hihi

    ReplyDelete

Google+ Followers

Followers