<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

https://whitebarley.com

Sorry for the inconvenienceā€¦

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
WHITE BARLEY: Anggerik Desa

April 03, 2015

Anggerik Desa



Seuntai anggerik desa
Warisan dari hutan belantara
Harum kembang mekar di tangkai
Ada misteri yang belum terungkai

Indah dilihat dari jendela
Semakin dipandang semakin terleka
Cantik rupanya tetap asli
Walau tak semegah mawar berduri

Unggul warna hati tertawan
Mengukir ilham terlakar lukisan
Jadi teman sanggul si dara
Menambah seri anggun jelita

Anggerik desa setia menanti
Menunggu masanya dipetik jemari
Hingga kuntumnya layu berguguran
Tersimpan rindu dalam kenangan


Fidah Shah
@3 April 2015

Label:

23 Ulasan:

Di 4/03/2015 09:07:00 PG, Blogger Aldino Sya berkata...

Anggrek..
tumbuh di batang pepohonan di tengah belantara rimba..
bergelantungan di tebing..

ooo.. tidak bisa bercakap banyak.. sungguh mewakili isi hati sajaknya..
kenangan akan hutan.. sampai2 dulu ya Kak di gunung.. batang pohon pakis di bawa pulang ke rumah (pakis yang sudah mati).. meski getahnya banyak..yaa.. tujuannya untuk anggeriknya.. dijadikan tempat anggerik..

 
Di 4/03/2015 09:13:00 PG, Blogger santika fadilah berkata...

cantiknya bunga angrek putih itu kak, dilihat jauh atau dekat, harum bunganya yang khas ditambah puisinya indah.. pandainya fidah buat puisi..

 
Di 4/03/2015 09:15:00 PG, Blogger santika fadilah berkata...

mas aldi lagi belajar puisi sama kak fidah hehe..

 
Di 4/03/2015 09:45:00 PG, Blogger paridah berkata...

indahnya puisi anggerik desa..mekarnya anggerik menyeri suasana desa..

 
Di 4/03/2015 11:24:00 PG, Blogger Abdullah Al Pinrany berkata...

namanya je anggerik desa tapi cantiknya tak kalah dari anggerik bandar eh emang ada anggerik bandar ya?

 
Di 4/03/2015 06:37:00 PTG, Blogger Bunda a.k.a KN berkata...

Anggerik desa ni memang cantik...wangi tak anggerik desa ni yea?.... simbolik sebagai gadis pingitan gitew..

 
Di 4/03/2015 07:51:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

@Mr Aldino : ayuh...disambung puisinya :)

@Santika : saya lagi belajar buat puisi sama Mr Aldino...eh..Mas Aldi...

 
Di 4/03/2015 07:52:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Saya masih belajar lagi nih Santika...belum pandai..
Terima kasih kunjungannya :)

 
Di 4/03/2015 07:53:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Terima kasih Kak Paridah...
Mendapat ilham betapa cantiknya anggerik di blog Kak Paridah :)

 
Di 4/03/2015 07:55:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Mungkin ada juga anggerik kota..
Boleh juga nanti di buat berbedaan antara anggerik kota vs anggerik desa...
Terima kasih kunjungannya :)

 
Di 4/03/2015 07:57:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Saya ambik gambar ni kat rumah Mak Cik saya di kampung..masa tu hari hujan..tak sempat nak ambik bau......huhu
Terima kasih kunjungannya Bunda :)

 
Di 4/03/2015 08:40:00 PTG, Blogger Cetusan Minda berkata...

anggerik tetap menawan tanpa duri ... hiksss

 
Di 4/03/2015 09:05:00 PTG, Blogger info menarik.NET berkata...

Keren dan indah puisinya mba. Saya paling tidak bisa membuat puisi apalagi yang berbau romantis ... hihihih

 
Di 4/03/2015 11:49:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

itu lah uniknya anggerik...

 
Di 4/03/2015 11:50:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Saya masih baru belajar buat puisi..belum pandai lagi.
Terima kasih kunjungannya :)

 
Di 4/04/2015 01:55:00 PG, Blogger Hanafi Abdullah berkata...

saya teringat kopi cap anggerik..pernah minum ke?

 
Di 4/04/2015 06:16:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Tak pernah...Cap bunga raya ada lah...heh..heh...
Thanks HB :)

 
Di 4/04/2015 05:36:00 PTG, Blogger hainom OKje berkata...

Berpuisi sudah! Hihi....
Anggerik putih ni nampak segar kan FS....cantik!

 
Di 4/04/2015 08:20:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Puji la siapa yang ambik gambar tu pulak....hohoho :D :D
Thanks Okje :)

 
Di 4/06/2015 10:51:00 PG, Blogger Nurul Hidayah berkata...

Anggerik lambang keanggunan.. suka dengan puisi tu Fidah.. rindu tersimpul mati dalam kenangan

 
Di 4/06/2015 12:32:00 PTG, Blogger Khir Khalid berkata...

Anggerik desa.. klu letaknya di bandar sekalipun akan ttp menyerlahkan aura kedesaan.. humble beauty tu.. :)

 
Di 4/19/2015 07:27:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Aaawww...humble beauty.
i likeeee...hahaha..
thanks Khir

 
Di 4/19/2015 07:28:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Rindu tersimpul dalam kenangan....
Sedih kan... :(

 

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama