<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

https://whitebarley.com

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
WHITE BARLEY: Asam Pedas Johor

April 19, 2015

Asam Pedas Johor

Assalamualaikum

Bila tengok orang lain masak asam pedas, teringin juga nak makan. Maklumlah, tekak orang Johor. Nasib baik jumpa ikan di pasar pagi tadi. Lagi pun, sejak ada GST ni, kenalah rajin-rajin masak sendiri..kan..kan..



Resipi Asam Pedas Johor (Ikan Tenggiri)

Bahan-bahan:
  • 2 keping ikan tenggiri
  • 10 ke 15 tangkai cili kering
  • 1 biji bawang besar
  • 4 biji bawang kecil
  • 3 biji bawang putih
  • 1 cm halia
  • 1 cm kunyit hidup (atau 1 sudu teh serbuk kunyit)
  • 1 cm belacan (tapi saya tak guna belacan kerana kesan-kesan allergic..huhu)
  • 1 tangkai daun kesum 
  • 4 biji kacang bendi
  • Sedikit air asam jawa 
  • Garam (dan sedikit gula) secukup rasa - bergantung pada tekak masing-masing
  • 1 senduk besar (atau sesuai bahan) minyak untuk menumis 
  • 2 cawan air (atau bergantung pada kepekatan kuah - mengikut selera). Kalau saya, suka kuah asam pedas yang sedikit pekat.

Cara-cara:
  • Kisar cili kering, bawang besar, bawang kecil, bawang putih, halia, kunyit dan belacan.
  • Panaskan minyak di dalam periuk
  • Tumis bahan-bahan kisar tadi sehingga garing dan terbit minyak
  • Masukkan air, air asam jawa dan daun kesum.
  • Masukkan ikan - tunggu hingga masak.
  • Masukkan garam (dan sedikit gula - sebagai perasa sahaja, kalau tak letak gula pun ok. Kalau letak gula, jangan sampai macam nak buat air kopi pulak...huhuhu). 
  • Tunggu hingga kuah pekat sedikit.
  • Masukkan kacang bendi.
  • Sedia dihidangkan.
Sekian. Selamat Mencuba :)

*Sorry, presentation gambar kureng....Mak Jemah tak reti ambik gambar :(


Label:

30 Ulasan:

Di 4/19/2015 02:39:00 PG, Blogger Anak Nelayan berkata...

tengok nih ikan asam pedas, saya langsung lapar :)

 
Di 4/19/2015 09:10:00 PG, Blogger paridah berkata...

HMM KECUR LIUR FIDAH..SEDAPNYA...

 
Di 4/19/2015 12:02:00 PTG, Blogger Khir Khalid berkata...

Hidangan terbaik tengah hari hari minggu ni.. fuhh.. emel sikit.. laparlah pulak huhu.. :)

 
Di 4/19/2015 07:55:00 PTG, Blogger Lynn Munir berkata...

Huh, my feveret ni. Tangkap leleh berasap ni Fidah.

 
Di 4/19/2015 10:28:00 PTG, Blogger santika fadilah berkata...

pandainya kak fidah buat resep, nak coba masakannya.. boleh kah..? aku copy resepnya ya

 
Di 4/20/2015 12:47:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Sila ambil resepnya..dan coba masak..
Terima kasih atas kunjungan :)

 
Di 4/20/2015 12:47:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Tq kak Paridah :)

 
Di 4/20/2015 12:48:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Jemput tengok gambar :)

 
Di 4/20/2015 12:49:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Uuuhhhh....tangkap leleh..:)

 
Di 4/20/2015 12:50:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Baru mau belajar ni. Silakan.
Terima kasih ya :)

 
Di 4/20/2015 12:59:00 PG, Anonymous mrhanafi BEST berkata...

untung la si jejaka dapat dapat si Fidah nie..pandai masak..dan pandai berkata-kata

terbaik..he..he,,

 
Di 4/20/2015 01:39:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Kembang hidung Mak membacanya :D

 
Di 4/20/2015 04:27:00 PTG, Blogger Khai♥Rin : anies berkata...

apa shj masakan ada ikan tenggiri sy mmg bernafsu hahahaha

 
Di 4/20/2015 09:19:00 PTG, Blogger Cetusan Minda berkata...

saya pula x suka letak belacan sbb dr kecik mmg my bunda masak asam pedas x letak belacan . setahu saya yg letak belacan ni asam pedas melaka ... lagipun klu letak belacan bau tak sedap dan saya masukkan juga bunga kantan ... asam pedas saya asal batu pahat ... heeee

 
Di 4/20/2015 10:05:00 PTG, Blogger Anisayu Nastutik berkata...

Hmmm asam pedas
Nasinya masih panas
Sudah terbayang jelas
Nikmatnya membawa puas

 
Di 4/21/2015 06:00:00 PG, Blogger Hanafi Abdullah berkata...

asam pedas kalau makan time tengahari boleh berpeluh-peluh ...hu..hu.

 
Di 4/21/2015 01:36:00 PTG, Blogger Mangs Aduls berkata...

saya kira saya ajah kang.

 
Di 4/21/2015 01:38:00 PTG, Blogger Mangs Aduls berkata...

Mba fidah kalo saya ke johor mau minta di suguhin ikan asam pedas ini ah.
di suguhin baha johornya apa ya. Minta d traktir aja deh

 
Di 4/21/2015 01:55:00 PTG, Blogger Bunda a.k.a KN berkata...

Masakan asam pedas ikan ke daging ke ayam ke, setakat ni memang bunda layan jer...

 
Di 4/21/2015 08:03:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Ikan tenggiri superb....
Masak kari boleh..goreng berlada boleh..singgang pun ok...hahaha terbaek!

 
Di 4/21/2015 08:04:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Saya jarang letak bunga kantan..tapi daun kesum memang wajib...
Nanti2 boleh la merasa asam pedas batu pahat ya Vee :)

 
Di 4/21/2015 08:05:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Kesukaan ku
Menjadi menu
Selalu...dan selalu
Tq Mba Ayu :)

 
Di 4/21/2015 08:06:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Semestinya bro..
Mesti stand by kopi o ais..:)

 
Di 4/21/2015 08:09:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Ya sila kan...
Terima kasih kunjungannya :)

 
Di 4/21/2015 08:10:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Tak pernah cuba asam pedas daging atau ayam...selalunya buat asam pedas ikan..
good idea jugak ni Bunda..boleh try test :)

 
Di 4/22/2015 11:37:00 PTG, Blogger Gee Lion berkata...

sempat lagi perli AM ye kak fida.. hehe..

 
Di 4/24/2015 07:02:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

hehe :D

 
Di 4/29/2015 08:58:00 PG, Blogger Mangs Aduls berkata...

asiik

 
Di 7/05/2015 05:49:00 PTG, Blogger banndell berkata...

Cuba guna ikan tongkol, merah,pari,sembilang,kembung Dan parrot.

 
Di 7/02/2016 04:41:00 PTG, Blogger Miss arisa berkata...

Setakat yg cari, ni la resepi yang paling tepat kot. Yg lain tajuk asam pedas johor tapi macam da byk alter. Hehe

 

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama