<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

https://whitebarley.com

Sorry for the inconvenienceā€¦

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
WHITE BARLEY: Bunga Api dan Sambutan Maal Hijrah

Oktober 13, 2015

Bunga Api dan Sambutan Maal Hijrah

Assalamualaikum

Alangkah meriahnya sambutan tahun baru masihi. Dengan percikan bunga api yang bewarna warni, letupan mercun yang berdentum dentam didahului dengan konset yang mendapat sambutan yang menggalakkan. Sungguh meriah dan mengasyikkan.
Sangat berbeza dengan sambutan Maal Hijrah.


Sambutan maal hijrah dimulakan dengan bacaan doa akhir tahun dan disusuli dengan bacaan doa awal tahun. Acara yang sangat sederhana serta doa yang penuh pengharapan dan penyerahan kepada Sang Pencipta.

Bila bermula tahun baru, pastinya usia semakin bertambah dan ajal juga semakin hampir. Menurut Abu Hurairah :
Setiap kali datangnya tahun baru membuat aku risau dan resah kerana semakin singkat umur ku, semakin dekat ajal ku, semakin tipis waktu pengampunan Allah terhadap ku dan semakin dekat hari perhitungan ku.

Berbalik pada cerita bunga api. Sepatutnya memang tak perlu untuk sambutan sebegini dan yang sewaktu dengannya. Meriah memang meriah. Tapi, perlukan disorak andai ajal semakin mendekati?....:(

Hanya sebagai peringatan untuk diri sendiri.
Salam Maal Hijrah 1437.
Semoga dipermudahkan segala urusan dan dikabulkan segala hajat.
Semoga ukhwah dan silaturrahim berkekalan serta maaf andai ada salah dan silap.


Sekian. Wassalam.
Gambar : google.


Label:

45 Ulasan:

Di 10/13/2015 05:59:00 PTG, Blogger Wak Lat berkata...

membakar duit je tuu., huhu2

salam maal hijrah juga ;p

 
Di 10/13/2015 06:07:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Betul tu Wak..dari bakar duit, baik derma aje duit tu..huhu

Salam Maal Hijrah juga. Moga lebih suksess. Aamiin.
Thanks Wak :)

 
Di 10/13/2015 06:47:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

Bar Brothers System Review

As you start doing a regular exercise program, it's vital for you to include a number of compound exercises to hit multiple muscle groups at the same time. One such exercise is the push-up.

http://binarymetabot.com/bar-brothers-system-workout-review/

 
Di 10/13/2015 08:11:00 PTG, Blogger nohas berkata...

Salam Maal Hijrah 1437..berbeza sambutan tahun baru Hijrah..lebih spiritual dan keagamaan..sbb kita ada peristiwa agong yang perlu dihayati..ada sirah dan ibrah..tidak pernah jemu mendengar kisah agong ini..

 
Di 10/13/2015 08:16:00 PTG, Blogger Unknown berkata...

salam maal hijrah fidah ...

 
Di 10/14/2015 12:03:00 PG, Blogger Mang Lembu berkata...

bunga api sebagai pertanda kebahagiaan umat dalammenyambut tahun baru 1437 H, semoga kebahagiaan hakiki menjadi milik kita semua ya kak

 
Di 10/14/2015 12:10:00 PG, Blogger Dunia Zumal berkata...

Salam Maal Hijrah Fidah... Sambutan dengan doa adalah lebih baik dan membawa barokah...

 
Di 10/14/2015 08:49:00 PG, Blogger Mizz Aiza berkata...

salam maal hijrah fidah.. tak elok sambut dengan bunga api begitu.. banyakkan berdoa dan bermuhasabah diri..

 
Di 10/14/2015 09:04:00 PG, Blogger paridah berkata...

SALAM MAAL HIJRAH...BIAR BUNGA API BERSEMARAK DLM HATI KITA JER FIDAH TANDA MERAIKAN MAAL HIJRAH..

 
Di 10/14/2015 09:32:00 PG, Blogger Eksapedia berkata...

Masya Allah..:-) meriah sekali ya kelihatanya..
Salam Maal Hijrah mbak Fidah.. Semoga kita senantiasa berada di jalan Allah :-)

 
Di 10/14/2015 12:18:00 PTG, Blogger Fazri berkata...

Memang seharusnya sebagai umat muslim, kita harus merayakan Tahun baru hijriah dengan meriah, Bukan cuma pada tahun baru masehi yang dirayakan... saya juga ikut berdoa awal tahun dan akhir tahun. semoga di awal tahun ini bisa lebih berkah...
Happy New Year 1437 H

 
Di 10/14/2015 04:50:00 PTG, Blogger suria lekatlekit berkata...

bunga api tu dah berapa kos dia kan?

 
Di 10/14/2015 10:05:00 PTG, Blogger Unknown berkata...

salam maal hijrahh dari kaknoor jugak

 
Di 10/14/2015 11:21:00 PTG, Blogger Jari Manis berkata...

Salam Maal Hijrah buat Fidah....tahun ni 1437H...syukur masih bernafas kan...semoga tahun ni bertambah baik dari tahun sebelumnya...cepat betul masa berlalu...

 
Di 10/15/2015 01:20:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Salam Maal Hijrah Nohas. Betul tu...dapat menghayati sirah yang tidak pernah jemu membacanya.
Thanks Nohas :)

 
Di 10/15/2015 01:20:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Salam Maal Hijrah Vee
Thanks :)

 
Di 10/15/2015 01:22:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Awali dan akhiri dengan doa..moga barokah.
Thanks Zumal :)

 
Di 10/15/2015 01:23:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Salam Maal hijrah Aiza. Sebaiknya lebihkan berdoa dan bermuhasabah diri.
Thanks Aiza :)

 
Di 10/15/2015 01:25:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Betul tu Kak. Moga pancaran indah bunga api yang berwarna warni itu sentiasa menyerikan hati kita..kata2 dari Kak Paridah ni memang selalunya best la..
Thanks Kak Paridah. Salam Maal Hijrah :)

 
Di 10/15/2015 01:26:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Itu hanya gambaran sambutan tahun baru.
Moga kita sentiasa berada di jalan Allah. Thanks Eksa :)

 
Di 10/15/2015 01:28:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Tahun hijrah seharusnya diraikan juga kan, mungkin dengan caranya yang tersendiri.
Thanks AF :)

 
Di 10/15/2015 01:29:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Ringgit Malaysia semua tuh...uuhhhh
Thanks Suria :)

 
Di 10/15/2015 01:31:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Alhamdulillah. Syukur kita masih bernafas dan beroleh kesihatan. Masa..makin hari makin cepat lak rasanya.
Thanks JM :)

 
Di 10/15/2015 01:32:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Salam Maal Hijrah juga kak Noor. Moga tahun ini lebih suksess. Aamiin.
Thanks :)

 
Di 10/15/2015 02:41:00 PG, Anonymous Jati Solomon berkata...

Selamat tahun baru hijriah 1437H.
Insya Allah kita semua semakin berkah kedepannya ya Saudariku. Salam

 
Di 10/15/2015 06:18:00 PG, Anonymous Hero Borneo berkata...

saya paling berkenan dengan cara berdoa..hidup orang Islam awesome kerana doa..sebab doa itu adalah ibadah

 
Di 10/15/2015 09:10:00 PG, Anonymous Oh andrian berkata...

Waw meriah kali,tpi kalau di tmpat saya hanya lantunan ayat2 suci,dan juge bersedih krna kabut asap yg tak kunjung hilang.
Selamat tahun baru hijriah 1437H :)

 
Di 10/15/2015 10:04:00 PG, Blogger AtieYusof berkata...

Salam Maal Hijrah Fidah.. di mulai dgn doa akhir & awal tahun amat sayu, sebak...
makin bertambah tahun maka bertambah lah usia kita..bersedia kah kita??
moga tahun ini lebih mendekatkan kita pada Allah...aminn..

 
Di 10/15/2015 11:08:00 PG, Blogger Khir Khalid berkata...

Salam Maal Hijrah buat Fidah sekeluarga... semoga tahun ini lebih baik dari sebelumnya dgn sepenuh keberkatan dan kejayaan yg berterusan... aamiin.

 
Di 10/15/2015 11:20:00 PG, Blogger Jana Hazana berkata...

salam maal hijrah...azam tahun baru saya nak tambah kenalan blogger.
Selamat berkenalan

 
Di 10/15/2015 02:59:00 PTG, Blogger SalbiahM berkata...

salam maal hijrah kak Fidah...semoga tahun baru ni lebih baik dari tahun-tahun sebelumnya

 
Di 10/15/2015 04:36:00 PTG, Anonymous Raihanah Ahmad berkata...

salam maal hijrah

 
Di 10/15/2015 05:40:00 PTG, Blogger Deanna Morni berkata...

lama xsinggah sini....heheheh....salam maal hijrah

 
Di 10/15/2015 06:38:00 PTG, Blogger HAMIDIsP berkata...

Menarik sambutan tu tapi macam tak seronok pula ada pertunjukan bunga api..huhu

 
Di 10/16/2015 06:59:00 PTG, Blogger dear anies berkata...

kullu 'amin wa antum bi khair salam hijrah 1437

 
Di 10/16/2015 10:33:00 PTG, Blogger Nove Hasanah berkata...

Di sini tidak ada bunga api menyambut tahun baru, walaupun ada carnival anak-anak sekolah.
Selamat Tahun Baru 1437 H
Semoga ke depannya, semua menjadi lebih baik. Amin.

 
Di 10/17/2015 03:19:00 PTG, Blogger Wahab Saputra berkata...

Harusnya bakar ikan atau ayam,,,bikin kenyang lagi,,,

 
Di 10/17/2015 07:40:00 PTG, Blogger Unknown berkata...

salam maal hjrah ... sis x dapat melakukannya thn ini ... huhuhuuu

 
Di 10/18/2015 01:25:00 PTG, Blogger OKje berkata...

Amin....amin....ya robbal alamin...kekadang pelik kan kita ni FS, taunya umur tu semakin pendik, hampirnya kita dengan kematian tp ada masanya kita tetap lagho....huhu....

 
Di 10/29/2015 07:19:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Selamat tahun baru. Moga lebih suksess :)

 
Di 10/29/2015 07:20:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Moga semuanya dikabulkan...aamiin

 
Di 10/29/2015 07:21:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Selamat tahin baru. Koga lebih suksess

 
Di 10/29/2015 07:21:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Selamat tahun baru. Moga tahun ini lebih suksess

 
Di 10/29/2015 07:23:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Moga tahun ini dan tahun2 hadapan akan membawa lebih kejayaan dan kekayaan. Aamiin

 
Di 12/31/2015 12:20:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Aamiin

 

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama