October 05, 2015

Bila Petai, Tempe dan Tauhu Bersatu


Assalamualaikum
Entri ini ditaip sepenuhnya menggunakan handphone ketika menunggu kenderaan untuk ke Johor Bahru (JB).
Ada kerja yang perlu diselesaikan di negeri tercinta saya sampai hari Jumaat.
Sebab dah tersampai awal di klia dan dari duduk saja, baik buat satu entri.

Cari punya cari, jumpa pulak gambar sambal goreng ni. Menu semalam sebenarnya. Maklumlah, nak habiskan stok petai yang ada di dalam fridge. Kalau tak di makan, sayang. Maklumlah, petai mahal tau!

Kalau di kampung saya, masakan tu namanya sambal goreng. Kira antara menu wajib hari raya. Tapi, kalau tekak teringin, hari tak raya pun masak jugak. Bezanya, kalau menu raya, akak tak masukkan petai.

Eerrmmm...apa lagi nak cerita ehh..
Oklah, akak nanti akak up date lagi...errkk ada orang nak baca ke?...huhu

P/s : maaf, andai tak sempat nak bw. Maklum lah, kalau komen guna handphone, hasilnya double. Nanti saya singgah di blog kawan2 ya. Tq :)

Sekian. Wassalam.




41 comments:

  1. SEDAPNYA SAMBAL PETAI BERCAMPUR TEMPE N TAUHU..MENYELERAKAN SEKALI... BERBLOG GUNA SP NI PENING KEPALA BNYK SGT POPS YG MUNCUL PUAS NK DELET..SELAMAT BERTUGAS DI JB FIDAH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Kak Paridah. Tapi kalau buat entri guna HP ni, rasa kecik pulak tulisannya...hihi
      Thanks :)

      Delete
  2. Replies
    1. Jemput tengok..haha
      Thanks singgah :)

      Delete
  3. kita sampai sekarang tak reti nak makan tempe mungkin ada kacang tu yang tak berapa kena dengan taste. kalau nasi lemak letak kacang tanah goreng tu pun kita tak makan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba lah..rugi tak makan tempe. Ada sesetengah orang terkenal telah membuktikan bahawa dengan memakan tempe, kulit beliau telah menjadi chantik ...eerrmmm
      Thanks Suria :)

      Delete
  4. petai tak suka..tempe pula jadi feveret sekarang ini

    ReplyDelete
  5. liat makanan jadi laperrr nih :D

    ReplyDelete
  6. semoga urusan kak FS dipermudahkan ye..nanti kat JB boleh makan sambal Jawa ni banyak-banyak..lamanya x makan tempe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Duduk Johor lama-lama, memang boleh layan tekak jawa akak ni Sal..hehe
      Thanks :)

      Delete
  7. Wah.... macam sedap je... petai biasa dah makan tapi tempe tu yang sekali sekala makan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Antara feveret saya ni.
      Thanks Sham :)

      Delete
  8. sedap tempe ni Fidah...peberet kmi sekeluarga...
    take care..moga di permudahkan urusan kerja di JB...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Atie :)
      Family saya pun suka makan tempe.

      Delete
  9. Replies
    1. Antara makanan feveret saya ni Aiza.
      Thanks :)

      Delete
  10. Replies
    1. Jemput tengok...hihi
      Thanks Anies :)

      Delete
  11. Replies
    1. Betul. Petai tetap petai..hihi
      Thanks :)

      Delete
  12. dimana ada petai makan pasti nambah terus

    ReplyDelete
  13. Replies
    1. Jemput tengok gambar. Thanks Zumal :)

      Delete
  14. sambal goreng ... perghhh . saya suka meratah je . itu pun boleh kenyang tau ...

    ReplyDelete
  15. Wah mantap mbak hidanganya..
    pagi pagi lihat kayak gini, belum sarapan lagi..
    jadi laper :D

    ReplyDelete
  16. dibuat pedas enak tuh mbak Fidah
    tambah nasi putih panas mengepul-ngepul

    ReplyDelete
  17. Kalau diceraikan ketiga2 tu... Petai sedap makan dgn ikan bakar cecah sambal kicap... tempe sedap digoreng makan sama sambal kicap juga... tauhu sedap digoreng jadi tahu sumbat... tiada kuah kacang, sumbat sambal kicap pun layan hehee... tekak org joho.. :D :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tekak orang asli..
      Orang bugis ada sambal goreng tak?...

      Delete
  18. apabila 3 ni bersatu habis nasi sepinggan ehh ke 2 pinggan hiksss

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau saya sepinggan..tapi nasi setimbun...haha :)

      Delete
  19. admin org johor ek?hehe..sy biasa panggil sambal jawa,favourite ni.suka makan ratah je..teingat pula nasi ambeng..hailaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang Johor...asli :)
      Saya panggil sambal goreng. Kalau makan dengan nasi ambeng..memang tip top lah...
      Thanks :)

      Delete