September 20, 2015

Berani Kerana Benar, Takut Kerana

Assalamualaikum

Selalu terjumpa pepatah ini. Berani kerana benar, takut kerana salah.
Tapi, betul ke takut hanya kerana salah?
Kalau dilihat pada kehidupan seharian, memang ada banyak lagi perkara yang menyebabkan seseorang itu berasa takut.


Anda pernah rasa takut?  Tidak kira lah apa keadannya.
Ada orang....
  • Kalau yang sedang belajar, takut tak boleh lulus dalam peperiksaan/ujian
  • Kalau dah habis belajar, takut tak dapat kerja
  • Kalau dah kerja, takut gaji tak cukup
  • Kalau dah berpasangan, takut pasangan curang
  • Kalau dah berkahwin, takut tak dapat anak
  • Kalau dah melahirkan anak/bersalin takut gemuk la pulak

Itu belum lagi kes....
  • Takut hantu, jembalang dan sebagainya
  • Takut pada binatang buas dan berbisa
  • Takut jatuh sakit
  • Takut pada persepsi dari orang lain. 
  • Takut pada kegagalan bila mencuba sesuatu
  • Takut untuk buat keputusan
  • Takut mati (ini sememangnya harusss takut)
Pendek kata, ada macam-macam sebab yang membuatkan orang merasa takut.

Baru-baru ni, saya ada merasa bimbang dan takut pada satu perkara yang berlaku dalam pekerjaan saya (baca: office work). Betul-betul tidak senang hati.
Tiba-tiba terjumpa satu artikel yang isinya menyatakan kenapa kita harus takut pada makhluk. Takutlah pada Yang Maha Mencipta segala makhluk.
Walaupun sebelum itu pernah juga baca artikel yang lebih kurang sama maksudnya, mungkin bacaan kali ini penghayataannya lebih dan terus meresap ke jiwa...huhu. Alhamdulillah, lepas tu memang rasa tenang.
Kadang-kadang kita terlupa yang Allah sentiasa ada. Dan setiap sesuatu yang berlaku, In Shaa Allah ada jalan penyelesaiannya.

Baca juga:
Al Insyirah..sesungguhnya setiap kesusahan, ada kemudahan

Sekian. Wassalam.

Gambar: kakaoTalk




45 comments:

  1. kita berusaha sedaya mungkin, kemudian bertawakal kepadaNya, segala yg berlaku, ada hikmah disebaliknya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berusaha & tawakkal. In shaa Allah diberkati dan dijauhkan dari perkara2 yg tidak diingini.
      Thanks Nohas :)

      Delete
  2. kadang kita merasakan hal semacam itu sih, tapi kalau di ikutin lama2 tidak baik juga, sebisa mungkin positif selalu minta perlindungan ama allah dengan do'a. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sesungguhnya meminta pertolongan Allah itu lebih utama.
      Thanks Patah Online :)

      Delete
  3. yang ppenting takut kpd Allah n mengharapkan ketakutan yg membelenggu tanpa sebab dihindari..kdg terlalu berani pun merisikokan diri juga kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memohon dengan penuh pengharapan kepada Allah...itulah yg utama setelah berusaha.
      Thanks Kak Paridah :)

      Delete
  4. Sentiasa positif. insyallah Allah permudahkan segalanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Positif thinking juga penting..
      Thanks Ismaliza :)

      Delete
  5. aku takut yg no 1

    sebab usaha kita gagal...

    mimpi seram 2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mimpi seram boleh jadi cerita mistik ya...takkuuttt
      Thanks akuoka :)

      Delete
  6. Kalau takut mati jelas banget... kalau amal ibadah kurang itu yg bikin takut gan :-(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang takut mati. Apa lagi jika memikirkan yang amal ibadahnya masih sedikit. Thanks Eksa :)

      Delete
  7. Rasa takut itu menurut saya sangat tidak membantu dan malah membuat keadaan menjadi semakin tidak percaya diri. Kecuali takut kepada sang pecipta...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Malah lebih menjadi tidak percaya pada kebolehan diri sendiri.
      Thanks Achmad Fazri :)

      Delete
  8. Setiap kita mmg akan ada rasa takut tapi ia perlu dibendung dgn kewarasan... selebihnya kita serahkan pada Allah swt dgn sepenuh tawakkal kepadaNya, in shaa Allah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sentiasa bertawakkal kepadanya...in shaa Allah segalanya dipermudahkan
      Thanks Khir :)

      Delete
  9. semoga, semuanya cepat beres dan sumber ketakutan Mbak Fidah bisa teratasi
    memang benar, berserah diri pada Allah adalah kuncinya
    semoga kita semua dalam LindunganNya. Amin Ya Rabbal Alamin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moga mendapat perlindungan dari Allah..sentiasa. in shaa Allah. Aamiin
      Thanks Mbak Nove :)

      Delete
  10. Takut pasti dirasakan oleh semua orang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Satu perasaan yg menjadi fitrah manusia. Sama juga seperti perasaan suka, sedih, sakit dan sebagainya.
      Thanks :)

      Delete
  11. Semuanya saya takut mbak, karena saya sebagai manusia ingin yang baik-baik aja :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moga segala urusannya dipermudahkan..
      Thanks Zee :)

      Delete
  12. setiap manusia pasti bakalan ada rasa takut mba, apalagi rasa takut kayak gitu :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perasaan takut itu juga satu fitrah manusia. Moga kita mendapat perlindungan daripada Nya.
      Thanks Alya :)

      Delete
  13. jujur cakap aiza pun penakut juga.. hehe.. terima kasih kerana mengingatkan aiza untuk takut hanya pada Allah swt..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun jenis penakut sebanarnya...hihi
      Thanks Aiza :)

      Delete
  14. normal mnusia ada perasan tkut..

    apa yg pnting...tkut nk bt jht..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju. Moga x ada perasaan macam tu.
      Thanks Jie Susanos :)

      Delete
  15. perkara biasa kalau ada perasaan takut..lebih-lebih lagi takut kepada kegagalan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moga dari kegagalan akan bangkit semangat untuk terus maju...in shaa Allah.
      Thanks HB :)

      Delete
  16. Takut ni dah menjadi lumrah kehidupan kan? walaupun benda tu tak jadi lagi tapi kita dah takut nak hadapinya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul. Satu sifat manusia. Moga kita sentiasa mendapat petunjuk dan perlindungan dari Nya.

      Thanks MV :)

      Delete
  17. mmg perasaan takut tu ada,
    mcm2...senyum je hilangkan rasa takut,hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najwa kat..senyum, tak perlu kata apa2...hihi
      Thanks Lin :)

      Delete
  18. banyak benda yg kita takut dlm dunia ni..... takut antara sifat manusia kan,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sifat dan juga persepsi manusia..
      Thanks Ikhwan :)

      Delete
  19. Memang bermacam-macam rasa takut
    Tetapi yang paling patut
    Kepada Tuhan kita takut
    Memotivasi semua perintah-Nya kita turut....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takut itu satu perasaan
      Moga tidak keterlaluan

      Thanks Mba Ayu :)

      Delete
  20. Takut atau istilah mak seram FS....hihi.....Bulan depan nak seram balik ni .....
    Betul cakap awak FS, redho dan tawakkal ajelah kepadaNya...Insyaallah tenang jadinya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamak...nak kena seram lagi...in shaa Allah. Moga dipermudahkan.
      Thanks Okje :)

      Delete
  21. takut kerna diugut tu yang jadi masalah . kerana takut sebab diugutlah manusia terpaksa jadi macam - macam tanpa rela ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moga kita dijauhkan dari segala kejahatan manusia (dan jin)..aamiin
      Thanks Vee :)

      Delete
  22. Zumal nie takut macam2 kekadang ada sampai trauma...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moga segera hilang semua traumanya..
      Thanks Zumal :)

      Delete
  23. bila kita dah set kn dlm kepala dgn MENDAHULUKAN DIA, insya allah hlg segala keraguan ketakutan dan kebimbangan

    ReplyDelete