September 17, 2015

Anak Patung

Assalamualaikum

Pergi ke pasaraya hari tu ternampak anak patung ni. Terus ambik gambar sebab nampak cantik. Saja nak tepek kat sini buat kenangan. Walaupun Akak yang jaga kat area permainan kanak-kanak tu ada jugak jeling-jeling, tapi saya buat ajelah muka tak paham...hoho

Masa saya kecik dulu (baca: sekarang dah besar...haha), anak patung adalah teman baik. Maklumlah, saya tak ada adik beradik perempuan. Jadi, dengan anak patunglah saya bermain dan bercakap (kecuali kalau saya pergi bermain dengan anak jiran tetangga).
Berkawan dengan anak patung ni senang. Anak patung tak pandai merajuk atau marah. Buatlah apa pun. Nak biar macam tu aje, nak tarik rambut, nak seret atas lantai atau sebagainya. Anak patung diam aje. Kalau anak patung tu marah atau menangis, saya cabut lari dulu. Dah kira kes mistik pulak..:D

Pernah juga teringin nak beli anak patung ala-ala mahal bila tengok iklan 'barbie doll' kat TV dulu. Tapi, manalah ada duit. Nak mintak kat abah dan mak pun tak berani. Sudahnya sampai sekarang pun tak beli. Pernah juga rasa teringin nak beli, tapi...kalau beli nanti, konfirm orang tanya, sapa pulaklah yang nak main dengan anak patung. Bukannya ada anak perempuan...huhu.

Sebenarnya, bermain dengan anak patung memang begitu sinomim dengan kaum perempuan. Yang dah jadi emak-emak dan akak-akak sekarang pun, mesti kecik-kecik dulu pernah bermain dengan anak patung juga kan?
Pernah juga tertanya-tanya, kenapa budak perempuan suka bermain dengan anak patung. Kenapa bukan anak lelaki? Kenapa budak lelaki lebih suka memilih permainan seperti lori, robot, ultraman, spiderman, batman dan yang sewaktu dengannya.
Pastinya jiwa perempuan tak sama dengan lelaki. Mungkin ciri-ciri feminin yang ada pada seorang perempuan yang menyebabkan mereka suka pada perkara yang lemah-lembut, cantik-cantik, cute-cute...tak gitu?

Sekian. Wassalam

p/s: kawan-kawan semua, masa kecik dulu ada main anak patung tak???








40 comments:

  1. alaa siannyer xde sape nak belikan anak patung mahal tuuu ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah tua-tua ni tak berapa minat nak beli..suka tengok aje...haha
      Thanks Wak :)

      Delete
  2. MV tak da mainan anak patung masa kecik-kecik dulu...lebih kepada mainan outdoor..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ada jugak main outdoor..tapi tak berapa sangat. Tapi, permainan zaman dulu best2 kan.
      Thanks MV :)

      Delete
  3. saya cuma main anak patung kertas je...sbb yg fizikal tu mama x kasi... dia kata nnt mlm2 patung tu dtg cari kita ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu2 orang kata anak patung tu hidup kalau waktu malam. Takut jugak...
      Thanks Anies :)

      Delete
  4. Replies
    1. Suka..sebab nampak cute.
      Thanks :)

      Delete
  5. DULU2 ANAK PATUNG PRODUK KILANG NI MAHAL JADI MAIN JER ANAK PATUNG YG DIBUAT/LIPAT DARI KAIN BATIK..HEH..HEH..MAINLAH PUAS2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kreatif tu kak...mesti nostalgia tu.
      Thanks Kak Paridah :)

      Delete
  6. Boneka barbienya lucu deh :3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vouge dan real nampaknya.
      Thanks Zee :)

      Delete
  7. saya ada tgk kat program tv seorg lelaki ada simpan koleksi barbie . dia suka barbie ni sebab fesyen bajunya ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam macam ada. Actually barbie ni kreatif. Anak anak patung lelaki jugak rasanya kan..
      Thanks Vee :)

      Delete
  8. Kalau camtu mesti Fidah pengikut filem Barbie tu yer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak jugak...hihi
      Tapi barbie doll tu memang comei la
      Thanks Zumal :)

      Delete
  9. patungnya cantik ya mbak, tapi bolehkan dipajang di rumah :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu antara sebab kenapa anak patung itu tidak dibeli...
      Thanks Mr Ibrahim :)

      Delete
  10. banyak sekali anak patung sewaktu masih kanak2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pasti best main dengan anak patung
      Thanks :)

      Delete
  11. tapi katanya tak boleh ada patung mirip manusia hidup di rumah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya. Sebab itu tidak dibeli..hihi
      Thanks :)

      Delete
  12. cute banget ya anak pantungnya, mirip sungguhan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cantik kan...nampak unik dan ada class nya yang tersendiri.
      Thanks Miss Devina :)

      Delete
  13. kalau lelaki pun bermain anak patung.. awwww. hehehe

    Jemput singgah k..

    Entry terkini

    1. "Aperture Squad Artwork"




    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak ada adik beradik perempuan...kadang2 dulu ajak adik lelaki saya main anak patung sekali...haha kesian dia.
      Thanks ejulz :)

      Delete
  14. dulu main anak patung kertas, yg ada banyak baju, boleh tukar-tukar..kdg2 kotak pencil case jadi tempat tido..hehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak patung kertas pun saya layan dulu. Cantik..mata besar macam kartun jepun. Baju pun ada macam-macam fesyen...
      Thanks Nohas :)

      Delete
  15. nasib ambik gambar bukan beli anak patung..

    sebab simpan anak patung kat rumah...malaikat rahmat tak nak masuk rumah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab tu tak beli. Lagi pun dah tua-tua ni..tak main anak patung dah...haha
      Thanks HB :)

      Delete
  16. aiza kecil-kecil dulu suka juga main dengan anak patung..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Best kan main anak patung..kenangan zaman silam.. :)
      Thanks Aiza :)

      Delete
  17. Dulu saya sgt takut dgn patung lebih2 lagi bila tengok video citer apa tu... chuky kot huhu... Tp, zaman kanak2 org perempuan dan patung mmg tak boleh dipisahkan.. ada yg bawak ke besar pun ada... :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mesti lah..feminin kan
      Bila dah besar, anak patung pun kenalah besar..ala2 giant teddy bear gitew...haha :)
      Thanks Khir

      Delete
  18. kalau anak saya lebih suka boneka dari kain.
    tapi jarang dimainkan, kalau dibelikan dia masukkan ke dalam lemari kaca. Jarang-jarang juga dimainkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pasti bonekanya cantik ya Mbak Nove.
      Kalau materialnya kain, pasti lembut..boleh di peluk2.. :)
      Thanks Mba Nove :)

      Delete
  19. Replies
    1. Comei kan....saya tak ada anak pompuan..beli tuala and kotak pensel aje lah..untuk si emak pakai..haha :)
      Thanks Lin

      Delete
  20. mestilah ada FS...Daripada patung kertas sampailah patung plastik yg besar baby tu....Last sekali main beranak beranak hahha...Kain dijadikan baby ...Lawak betul kalau teringat. Budak sekarang untung ek

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan...tapi paling best main anak patung kertas. Harga mampu milik. Boleh beli banyak2..tukar-tukar baju. Best kan..
      Thanks okje :)

      Delete