<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

https://whitebarley.com

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
WHITE BARLEY: Pak Cik dan Kambing Biri-Biri

April 05, 2015

Pak Cik dan Kambing Biri-Biri

Pasa satu hari, seorang pemuda pergi ke sebuah kampung untuk membuat kajian tentang ternakan kambing biri-biri. Dia berjumpa dengan seorang Pak Cik, yang juga merupakan seorang penternak kambing biri-biri yang berjaya di kampung itu.



Pemuda     : Bagusnya ternakan kambing biri-biri Pak Cik. Boleh saya tanya beberapa soalan?

Pak Cik     : Boleh saja

Pemuda    : Berapa jauh biri-biri ini berjalan setiap hari?

Pak Cik     : Yang mana? Yang Putih atau yang Hitam?

Pemuda     : Yang Putih

Pak Cik      : Kalau yang Putih berjalan lebih kurang 6 kilometer sehari.

Pemuda     : Yang Hitam?

Pak Cik      : Yang Hitam pun sama.

Pemuda     : Berapa banyak pulak rumput yang biri-biri ni makan setiap hari?

Pak Cik     : Yang mana? Yang Putih atau yang Hitam?

Pemuda    : Yang Putih

Pak Cik    : Yang Putih makan dalam 4 kilogram rumput sehari

Pemuda   : Yang Hitam?

Pak Cik    : Yang Hitam pun sama

Pemuda   : Berapa banyakkah bulu yang mereka hasilkan setiap tahun?

Pak Cik   : Yang mana? Yang Putih atau yang Hitam?

Pemuda   : Yang Putih

Pak Cik    : Oooo...Yang Putih menghasilkan lebih kurang 6 kilogram bulu setahun

Pemuda   : Yang Hitam?

Pak Cik    : Yang Hitam pun sama

Pemuda   : Kenapa Pak Cik membezakan biri-biri Pak Cik yang Putih dan yang Hitam? Padahal semua jawapan sama saja....

Pak Cik   : Mestilah..sebab biri-biri yang putih Pak Cik yang punya

Pemuda  : Ooooo...Begitu rupanya...Habis, biri-biri Hitam tu, siapa yang punya?

Pak Cik   : Yang Hitam pun sama......

Hahaha....Sama juga rupanya

Mungkin ada yang pernah baca cerita di atas. Tapi saya saja nak share..buat relax minda siket.

****Gonna be another busy week starting this Monday...huk..huk :(
Semoga segala urusan saya dan anda semua dipermudahkan. Aamiin..aamiin..Ya Rabb

Sumber : FB
Gambar : Google




Label:

20 Ulasan:

Di 4/05/2015 09:25:00 PTG, Blogger Aldino Sya berkata...

belom pernah baca ni Kak
haha.. kisah pak cik dan kambing biri-birinya inih dpt ditarik satu pelajaran Kak..
biri-biri hitam ataupun biri-biri yang berbulu putih sama-sama KAMBING.. bukan TAHU ya kak.. hiihi

 
Di 4/05/2015 10:27:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Tahu sudah menjadi makanan mewah di sini semenjak adanya GST.
Terima kasih komennya Mr Aldino :)

 
Di 4/05/2015 11:05:00 PTG, Blogger paridah berkata...

HEH..HEH..KAMBING TETAP KAMBING..WALAU BULUNYA HITAM ATAU PUTIH...PEMBAWAAN RESMI KAMBING JUGA..

 
Di 4/05/2015 11:41:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Apa warna pun..kambing tetap kambing..
Terima kasih kunjungan & komennya Kak Paridah :)

 
Di 4/06/2015 10:09:00 PG, Blogger Nurul Hidayah berkata...

Sifat manusia suka membezakan.. tapi pada akhirnya nanti.. sama je semuanya..
In shaa Allah.. moga segala urusan dipermudahkan ye Fidah :))

 
Di 4/06/2015 12:28:00 PTG, Blogger Khir Khalid berkata...

Saya lebih suka kambing yg putih tu dari yg hitam tapi yg hitam tu lagi ok juga klu dibandingkan dgn yg putih tu huhu.. Semoga dipermudahkan segalanya ye.. :)

 
Di 4/06/2015 05:53:00 PTG, Blogger Khai♥Rin : anies berkata...

pak cik tu saja nak wat lawak nk msk MLM kek dah nyer hahaha

 
Di 4/06/2015 10:22:00 PTG, Blogger Gee Lion berkata...

pakcik tu nak cari pasal sebenarnya. cer lepuk sekali.

 
Di 4/07/2015 12:27:00 PG, Anonymous Hero Borneo berkata...

best la cerita ini...ada maksudnya yang tersirat..

 
Di 4/07/2015 10:02:00 PG, Blogger Anisayu Nastutik berkata...

Hihi

Senyum sang biri biri
tampak keluar dari hati
karena pak cik baik hati
tak bedakan bulu biri biri

 
Di 4/07/2015 10:02:00 PG, Blogger Anisayu Nastutik berkata...

Lepuk
apakah artinya

 
Di 4/07/2015 08:28:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Aamiin thanks Khir
Jadi kambing putih susah ooo...cepat kotor!!!

 
Di 4/07/2015 08:30:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Manusia ni sama saja...yg membezakan kita mungkin hanya amalan....

 
Di 4/07/2015 08:30:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Hahaha...kalau dapat yg jenis jawab macam ni..harus juga di seligi.. :D

 
Di 4/07/2015 08:31:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

@Gee : Hahaa...jom lepuk.

@Mba Anis : lepuk tu seperti pukul

 
Di 4/07/2015 08:34:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Sungguh kasihan
Yang putih dan hitam selalu dibezakan
Walau tak tahu apakah kesalahan
Mungkin sudah nasib badan...

Thanks Mba Ayu :)

 
Di 4/07/2015 08:35:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Tersurat dan tersirat...
Org puteh kata...read between the line :)

 
Di 4/11/2015 07:16:00 PG, Blogger Aidil Cakep berkata...

bagus gan cerita nya, luar biasa dan sangat bermanfaat untuk ane, makasih banyak sobat atas sharenya

 
Di 4/12/2015 01:11:00 PTG, Blogger Cetusan Minda berkata...

yang putih itu bersih , yg hitam itu menawan . mrk tetap kambing juga ... heeee

 
Di 4/12/2015 11:52:00 PTG, Blogger hainom OKje berkata...

Sebab kalernya berbeza walaupun jawapannya sama, kena jawab satu satu gak hihi

 

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama