April 03, 2015

Anggerik Desa



Seuntai anggerik desa
Warisan dari hutan belantara
Harum kembang mekar di tangkai
Ada misteri yang belum terungkai

Indah dilihat dari jendela
Semakin dipandang semakin terleka
Cantik rupanya tetap asli
Walau tak semegah mawar berduri

Unggul warna hati tertawan
Mengukir ilham terlakar lukisan
Jadi teman sanggul si dara
Menambah seri anggun jelita

Anggerik desa setia menanti
Menunggu masanya dipetik jemari
Hingga kuntumnya layu berguguran
Tersimpan rindu dalam kenangan


Fidah Shah
@3 April 2015

23 ulasan:

  1. Anggrek..
    tumbuh di batang pepohonan di tengah belantara rimba..
    bergelantungan di tebing..

    ooo.. tidak bisa bercakap banyak.. sungguh mewakili isi hati sajaknya..
    kenangan akan hutan.. sampai2 dulu ya Kak di gunung.. batang pohon pakis di bawa pulang ke rumah (pakis yang sudah mati).. meski getahnya banyak..yaa.. tujuannya untuk anggeriknya.. dijadikan tempat anggerik..

    BalasPadam
    Balasan
    1. mas aldi lagi belajar puisi sama kak fidah hehe..

      Padam
    2. @Mr Aldino : ayuh...disambung puisinya :)

      @Santika : saya lagi belajar buat puisi sama Mr Aldino...eh..Mas Aldi...

      Padam
  2. cantiknya bunga angrek putih itu kak, dilihat jauh atau dekat, harum bunganya yang khas ditambah puisinya indah.. pandainya fidah buat puisi..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya masih belajar lagi nih Santika...belum pandai..
      Terima kasih kunjungannya :)

      Padam
  3. indahnya puisi anggerik desa..mekarnya anggerik menyeri suasana desa..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih Kak Paridah...
      Mendapat ilham betapa cantiknya anggerik di blog Kak Paridah :)

      Padam
  4. namanya je anggerik desa tapi cantiknya tak kalah dari anggerik bandar eh emang ada anggerik bandar ya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mungkin ada juga anggerik kota..
      Boleh juga nanti di buat berbedaan antara anggerik kota vs anggerik desa...
      Terima kasih kunjungannya :)

      Padam
  5. Anggerik desa ni memang cantik...wangi tak anggerik desa ni yea?.... simbolik sebagai gadis pingitan gitew..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya ambik gambar ni kat rumah Mak Cik saya di kampung..masa tu hari hujan..tak sempat nak ambik bau......huhu
      Terima kasih kunjungannya Bunda :)

      Padam
  6. anggerik tetap menawan tanpa duri ... hiksss

    BalasPadam
  7. Keren dan indah puisinya mba. Saya paling tidak bisa membuat puisi apalagi yang berbau romantis ... hihihih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya masih baru belajar buat puisi..belum pandai lagi.
      Terima kasih kunjungannya :)

      Padam
  8. saya teringat kopi cap anggerik..pernah minum ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak pernah...Cap bunga raya ada lah...heh..heh...
      Thanks HB :)

      Padam
  9. Berpuisi sudah! Hihi....
    Anggerik putih ni nampak segar kan FS....cantik!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Puji la siapa yang ambik gambar tu pulak....hohoho :D :D
      Thanks Okje :)

      Padam
  10. Anggerik lambang keanggunan.. suka dengan puisi tu Fidah.. rindu tersimpul mati dalam kenangan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Rindu tersimpul dalam kenangan....
      Sedih kan... :(

      Padam
  11. Anggerik desa.. klu letaknya di bandar sekalipun akan ttp menyerlahkan aura kedesaan.. humble beauty tu.. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aaawww...humble beauty.
      i likeeee...hahaha..
      thanks Khir

      Padam

Google+ Followers

Pengikut