<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

https://whitebarley.com

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
WHITE BARLEY: Hadiah

Februari 24, 2015

Hadiah

Assalamualaikum

Hadiah.
Masa bila dapat hadiah?
Waktu hari jadi? Ulang tahun perkahwinan? Majlis perpisahan?



Bila dapat hadiah mesti rasa happy kan? Apa lagi kalau hadiah yang kita dapat itu memang sesuatu yang kita suka.

Teringat pada satu kisah ketika hari jadi saya yang ke 11, beberapa tahun dulu. Arwah ibu menghadiahkan seutas rantai. Suka? Mestilah....
Tapi pada suatu hari, rantai tersebut telah pun hilang. Bayangkan, betapa sedihnya saya pada ketika itu kerana kehilangan hadiah yang sangat berharga. Saya cari dan terus cari. Malangnya tidak berjumpa. Rasa sangat sedih bukan sahaja kerana nilai material rantai itu, tetapi juga kerana mengenangkan siapa yang menghadiahkan rantai tersebut dan peristiwa dimana saya dihadiahkan rantai itu. Pasti ada nilainya yang tersendiri. Jadi, secara umumnya (saya rasalah), kebanyakan orang akan sangat menghargai hadiah yang dia suka, lebih-lebih lagi kalau ianya pemberian dari orang yang disayang.

Ada juga orang mengatakan bahawa Ujian juga satu Hadiah. Hadiah dari Tuhan. Di datangkan dalam bentuk masalah dan dicampur dengan segala kepayahan. Namun jika kita memandangnya dari sudut positif dan diambil pengajaran daripadanya, ia adalah sesuatu yang penuh hikmah dan barakah. Sesuatu yang datang untuk kita belajar. Untuk di ambil teladan. Juga untuk dijadikan pedoman. Kira pengakhirannya adalah sesuatu yang baik juga.

Kalau Ujian dianggap sebagai satu Hadiah, bagaimana pula dengan caci cerca dan yang sewaktu dengannya? Sejenis Hadiah juga ke?
Mungkin bergantung pada definasi Si Pemberi juga cara penerimaan Si Penerima. Cuma, kadang-kadang, saya tidak faham dengan cara pemikiran sesetengah orang. Best sangat ke dapat bagi 'hadiah' yang macam tu?

Sekian. Wassalam.


Pic : Google














Label:

53 Ulasan:

Di 2/24/2015 11:14:00 PTG, Blogger Udin Balap berkata...

semua yang mengarah pada kita, pujian atau cacian merupakan hadiah bagi kita, juka kita mampu menyikapi hal tersebut dengan hadiah tentu kita menjadi manusia yang lebih bijaksana

 
Di 2/25/2015 12:18:00 PG, Blogger Imerlina Putri berkata...

sebuah hadiah ujian kalau kita lulus pasti akan menang

 
Di 2/25/2015 12:20:00 PG, Blogger santika fadilah berkata...

rantai hadiah hilang kah ? malang nian nasibnya huhu.. ujian atau cobaan tergantung mensikapinya ya kak.. jika tabah insya Allah dapat hadiah pahala yang banyak, begitupun pujian dan hinaan, itu adalah ujian juga ya

 
Di 2/25/2015 12:28:00 PG, Anonymous Hero Borneo berkata...

memang betul..masalah adalah hadiah terbaik kepada keimanan diri

 
Di 2/25/2015 12:52:00 PG, Blogger Lynn Munir berkata...

Hadiah biasanya diterima bersama kenangan dan peristiwa yang mengiringinya.
Kebanyakan masa ia memberikan semangat dan mengindahkan impian asal .
Entahlah, mungkin lain orang, lain pernerimaannya. Apa kabar Fidah ?

 
Di 2/25/2015 02:28:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Bergantung pada cara kita menangani nya. Tapi kadang kala, berat juga nak terima sesuatu yang negatif sebagai 'hadiah'. Tahap kesabarannya harus ditingkatkan lagi...huhu
Terima kasih kunjungannya Mr Udin :)

 
Di 2/25/2015 02:29:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

In shaa Allah. Terima kasih Imerlina, sudi ke sini. Nanti saya ke sana ya..belajar memasak.
Salam kenal :)

 
Di 2/25/2015 02:31:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Ya Santika..rantainya hilang..sedih banget.
Semoga ada ganjaran yang lebih baik atas kesabaran kita hari ini.

 
Di 2/25/2015 02:32:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Semoga masalah yang di datangkan, menjadikan kita lebih matang. Thanks HB :)

 
Di 2/25/2015 08:31:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Khabar baik Kak Lynn. Thanks.
Betul. Lain orang, lain penerimaannya. tapi saya percaya, setiap yang berlaku ada penyebabnya. Semoga boleh dijadikan pengajaran.

 
Di 2/25/2015 09:43:00 PG, Blogger paridah berkata...

cantiknya hadiah tu...mesti cntik utk perhiasan diri n jadi kebanggan jug KENANGAN..jgn risaukan cacimaki n cercaan yg diterima kerna Allah akan mmberi kita ganjaran pahala yg bnyak tnpa kita ketahui ...insyaAllah...sementara yg jahat mulut tu akan ditolak pahalanya kpd kita n muflislah dia...

 
Di 2/25/2015 01:33:00 PTG, Blogger Khir Khalid berkata...

Orang yg bagi hadiah sesuatu yg buruk mcm tu kpd org lain sebenarnya menjelaskan keburukan diri dia. Kita terima je dgn senyuman sbb kesian dia.. dahlah buruk.. bagi hadiah pun buruk.. kita lagi bertambah mulia bila mampu menerima hadiah yg memburukkan tu.. wallahualam..

 
Di 2/25/2015 03:28:00 PTG, Blogger hainom OKje berkata...

Setuju dengan awak FS, kalau hilang hadiah dpd org tersayang rasa galat sangat kan...
Tapi nak buat macamana kalau dah hilang jugak redho ajelah huhu...
Alamak statement bawah tu mmg susah nak jawab tu. Mungkin jawapannya terletak pada diri kita jugak kot, kalau kita rasa hadiah, hadiahlah jadinya

 
Di 2/25/2015 06:10:00 PTG, Blogger Nurul Hidayah berkata...

Nurul selalu gak ilang cincin tapi so far jumpa balik.. bukanlah hilang namanye ea? tapi makan bulan juga baru jumpa.. Nurul rasa, sepositif mana pun seseorang, kalau menerima "hadiah" yang berupa caci-cerca, pasti tercuit juga hati, terpaksalah kita terima hadiah tu, kalau kita balas dah sama level plak dengan dia kan.. urmm.. apa2 pun.. terpulang pada diri kita akhirnya.

 
Di 2/25/2015 08:24:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Sedih tau hilang rantai...mak bagi pulak tu...

On the last para, semuanya bergantung pada cara penerimaan kita sebenarnya. Think positive saja kot. Semoga semuanya berakhir dengan baik. Aamiin.

 
Di 2/25/2015 08:31:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Aamiin..semoga mendapat ganjaran dariNya. Semoga silaturrahim tidak terputus dan segalanya berakhir dengan baik. Kak Paridah tolong doakan ya...

 
Di 2/25/2015 10:02:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Huhu...Mak Jemah emo...
Serious..tak suka entri/posting yang macam ni. Cuma kadang2 terpikir, pernah tak orang lain pikir apa perasaan kita bila dia bagi 'hadiah' yang macam ni.

Sesekali, mungkin juga perlu luah perasaan. Sesekali, biar orang tahu yang kita bukannya batu-bata..
Tq Khir.

 
Di 2/25/2015 10:49:00 PTG, Blogger Cetusan Minda berkata...

tengok jenis ujian lah . ada yg blh dianggap sebagai hadiah , ada juga yg dianggap sebagai musibah ...

 
Di 2/25/2015 11:45:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

It's actually depending on how we deal with the recurring situations...

 
Di 2/25/2015 11:49:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Betul. Bergantung pada apa yang datang. Tapi sy percaya, Allah sudah merancang yang terbaik..aamiin

 
Di 2/27/2015 12:50:00 PTG, Blogger Anisayu Nastutik berkata...

Dapat hadiah
Terasa semakin indah
Hidup mudah melangkah
Walau ada masalah

Kehilangan hadiah
Memang harus pasrah
Jika pencarian terjadi sudah
Tapi kenangan itu dihati tetap terjaga indah..

 
Di 2/27/2015 02:46:00 PTG, Blogger Aldino Sya berkata...

tapi ..jgn sering2 saja kita dapat hadiah macam nih ya Kak..!,..
tapi ada serunya juga.. biar hidup lebih hidup..:)

 
Di 2/27/2015 02:47:00 PTG, Blogger Aldino Sya berkata...

ikuuuuuut.. nak belajar buat es teler juga..:)

 
Di 2/27/2015 02:50:00 PTG, Blogger Aldino Sya berkata...

apa sudah dipastikan bahwa rantai pemberian/hadiah inih hilang ke Kak Fidah?..

apa mungkin lupa, simpannya di mana Kak..

 
Di 2/27/2015 02:53:00 PTG, Blogger Aldino Sya berkata...

Memory..
apapun benda yang diberikan ke kita, jika hadiah atau pemberian itu datangnya dari orang yang kita sayangi.. akan sangat berarti ya Kak..?

 
Di 2/27/2015 03:36:00 PTG, Blogger MyLife Ria berkata...

Semua orang suka hadiah, malah hadiah juga dapat merapatkan ukhwah.

Kalau hadiahkan orang perkara yang tidak elok, nanti akan kembali kepada kita juga

 
Di 2/27/2015 03:37:00 PTG, Blogger MyLife Ria berkata...

Menarik, mesti ungkapan indah ni secara spontan kan :)

 
Di 2/27/2015 03:40:00 PTG, Blogger MyLife Ria berkata...

bergantung bagaimana kita menerima dan handle cabaran tersebut

 
Di 3/01/2015 05:57:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Betul tu Mr Aldino...walaupun hanya sekadar memory.
Terima kasih atas kunjungannya

 
Di 3/01/2015 06:01:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Mesti best kalau dapat hadiah...hehe :)
What comes around, goes around.
Kalau orang buat perkara yang tidak baik, biar Allah saja yang membalasnya.

Thanks ya kunjungannya. Nanti saya singgah sana.

 
Di 3/01/2015 06:03:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

@Anisayu
Hilang hadiah, hatiku gundah
Hadiah yang bererti, tiada galang ganti
Thanks kunjungannya Mba Ayu :)

@Mylife Ria : Thanks :)

 
Di 3/01/2015 06:04:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Setuju..walau kadang-kadang rasa tak boleh nak bangun dah..huhu

 
Di 3/01/2015 07:21:00 PTG, Blogger paridah berkata...

selamat berhujung minggu fidah..

 
Di 3/01/2015 07:46:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Selamat hujung minggu kak paridah. Thanks :)

 
Di 3/02/2015 07:57:00 PG, Blogger Bunda a.k.a KN berkata...

Kalau ujian dianggap satu HADIAH, tapi caci cerca dianggap satu CABARAN untuk menilai sejauh mana kesabaran kita untuk menghadapinya...

Salam ukhuwah dan salam singgah dari BUNDA...

 
Di 3/02/2015 08:26:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Semoga CABARAN ini dapat di tempuh dan di tangani dengan penuh kesabaran.
Terima kasih atas kunjungannya Bunda. Satu penghargaan buat saya. Salam ukhwah.

 
Di 3/02/2015 09:53:00 PG, Blogger ❤Kamsiah❤ berkata...

salam kenal sis...jadi follower ke 47 kat sini...

 
Di 3/02/2015 09:54:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Terima kasih Kamisah. Salam kenal :)

 
Di 3/02/2015 05:57:00 PTG, Blogger SalbiahM berkata...

hadiah yang buruk tu tak perlu disimpan kak Fidah...cherish the good ones.

sedihnya baca pasal rantai tu..huhu

 
Di 3/03/2015 12:52:00 PG, Blogger Cilembu thea berkata...

hadiah, siapa yang tak ingin mendapatkan sebuah hadiah,walaupun ada juga yang bilang bahwa hadiah tersebut juga dapat dikategorikan sebagai ujian, tapi itulah bahagian tanda sayang-NYA DIA pada kita

 
Di 3/03/2015 01:57:00 PG, Anonymous Hero Borneo berkata...

mesti bangun walaupun jatuh berkali-kali..

 
Di 3/03/2015 10:47:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Sudah di cari..tapi tidak berjumpa

 
Di 3/03/2015 10:48:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Setuju...pernah terbaca tentang ini di blog HB..Semoga bertambah bersemangat..
thanks :)

 
Di 3/03/2015 10:49:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Kak Lynn...sorry x dpt komen kat sana. Acc g+ saya dah terhapus...huhu :(

 
Di 3/03/2015 10:53:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Hadiah yang buruk, harus dibuang jauh2.
Dan jangan pandang ke belakang lagi...tapi kadang kala, susah juga nak buat.
Thanks Sal :)

 
Di 3/03/2015 11:02:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Ujian didatangkan untuk menguji kesabaran kita dan sebagai tanda kasih sayang dari-Nya.
Tapi kadang kala agak susah juga untuk sentiasa positif ya....
Terima kasih atas kunjungannya Mang.

 
Di 3/03/2015 02:57:00 PTG, Blogger paridah berkata...

assalam fidah moga happy n ceria...

 
Di 3/03/2015 04:08:00 PTG, Blogger Roli Supiawan berkata...

Mewah hadiahnya :0

 
Di 3/04/2015 01:09:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Waalaikumsalam Kak Paridah. Thanks :)

 
Di 3/04/2015 01:10:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Cuma gambar hiasan..hehe.
Terima kasih kunjungannya :)

 
Di 3/07/2015 03:01:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Ehem...!

 
Di 3/26/2015 10:09:00 PG, Blogger Abdullah Al Pinrany berkata...

hadiah ini selalu dinanti

 
Di 3/28/2015 09:23:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Ya...semua orang akan suka kalau dpt hadiah yang baik..
terima kasih :)

 

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama