<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

https://whitebarley.com

Sorry for the inconvenienceā€¦

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
WHITE BARLEY: Perempuan dan Air Mata

Januari 21, 2015

Perempuan dan Air Mata

Assalamualaikum..

Kalau dah namanya perempuan..mesti sangat sinomim dengan tangisan dan air mata. Kalau tak percaya, cuba tengok..masa sedih perempuan menangis, suka menangis, marah menangis, geram menangis...yang paling tak tahan..tengok cerita hindustan pun menangis..(hahaha....saya tak terkecuali okey..)


Air mata sebenarnya melambangkan perasaan....
Apabila seseorang perempuan menangis, itulah perasaannya ketika itu...Ikhlas..sebab air mata jarang berbohong..

Apabila perasaan seseorang perempuan tersentuh, air mata akan berguguran, seiring dengan perasaannya..Titisan air mata itu melambangkan kesedihan,  kegembiraan, kepasrahan, ketakutan, kebimbangan, kecurangan dan kepercayaan...

Perempuan akan menangis kerana dan untuk orang yang sentiasa dekat di hati?..eeemmm..confirmed....

Ada kalanya juga seseorang perempuan cuba untuk menahan diri dari menangis..Tapi tiba-tiba ada pulak orang yang menunjukkan simpati serta sudi mendengar masalahnya...automatik..air matanya akan mengalir juga...Betul tak??...huhu. Kalau dah namanya perempuan.......

Lately ni..rajin pulak saya mengumpul quotatios tentang air mata...saya kongsikan di sini


Apa ada dengan air mata?
"A tear is made of......1% water and 99% feelings....."

Air mata mungkin bahasa yang terbaik bila perasaan tidak mampu lagi diungkapkan dengan kata-kata :
"Tears are how our heart speaks when our lips cannot describe how much we've been hurt"
"Tears are prayers too. They travel to god when we can't speak"

Senyuman yang paling perit adalah ketika nak 'cover' air mata dari jatuh....:
"The worst kind of pain is when you're smiling just to stop the tears from falling:"

Pentingnya ada kawan yang perihatin untuk memujuk dan memahami ketika rasa sedih:
"A good friend see the first tear, catches the second and stops the third"

Teman menangis...:
"I'll always be beside you until the very end, wiping all your tears away...being your little sister
I'll smile when you smile and feel all the pain you do, but, if you cry a single tear, I promise..I'll cry too"

Air mata akan mengalir bila terkenang masa lalu..terutama yang pahit kot..
"Sometimes memories sneak out of my eyes and roll down my cheeks"

Air mata jarang menipu (**Kaum Adam please take note):
"Feelings can be controlled, but tears never lie"

Tips menangis supaya orang tak nampak. Menangislah dalam hujan ya Long Senah...waaaa:
"I love walking in the rain, because no one knows i'm crying"

Biasanya, bantal turut menjadi mangsa:
"Dear pillow, sorry for all tears"

Kalau dah susah sangat, guna cara ni...eerrrmmm..boleh ke Kak Ton?
Instead of wiping away your tears, you should wipe away people who made you cry"....muahahaha..



Sekian. Wassalam
Gambar : Google





Label:

44 Ulasan:

Di 1/21/2015 07:23:00 PG, Blogger Aldino Sya berkata...

huhuhuhh..!
itulah mengapa kaum adam menyanyangi kaum hawa.. because merekalah pelengkap barisan tulang di raga kaum adam..!

biarkan derai air matanya membasahi .. aah lupa..Kak..! huhuhuhu

 
Di 1/21/2015 08:47:00 PG, Blogger Khir Khalid berkata...

Bagus juga idea ayat yg last tu hehee... Air mata itu juga merupakan kekuatan yg adakala wanita tak menyedarinya huhu.. Mcm pakar pulak saya neh.. :D

 
Di 1/21/2015 12:16:00 PTG, Blogger yanto cungkup berkata...

memang pompuan identik dengan air mata yakak
kerana pompuan itu punya perasaan yang lebih halus

 
Di 1/21/2015 12:47:00 PTG, Blogger Ridha Harwan berkata...

Mangkanya jangan buat wanita menangis. Gak tega kalau sudah liat wanita menangis.

 
Di 1/21/2015 01:27:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

kadang air mata itu perlu juga di keluarkan untuk meringankan beben yang sesuangguhnya di rasakan manusia...dan kesedihan karena Allah melihat suatu yang tidak sesuai pada tempat dan seharus, itu adalah ibadah dan kelembutan hati untuk menuju jalan terang dan pencerahan dari Allah SWT....sementara perempuan menangis adalah suatu jawaban dalam kedukaan yang dirasakan...tinggal kita memahami dan mau ikut dalam pencarian jalan untuk keluar dari penderitaan itu kayaknya gan? hehehe jadi filosofis ane komennya...heeee

 
Di 1/21/2015 05:39:00 PTG, Blogger santika fadilah berkata...

perempuan itu sepertinya kuat dan hebat, padahal hatinya paling sensitip, dapat menjerit kesakitan walau tak berdarah, dan tersedu sedu air matanya cuma nonton film hindustan.. hehe

 
Di 1/21/2015 05:57:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Huhuhu..Jeng!.Jeng!.Jangan menangis ya..
Masa ke rumah Santika tadi..ada Jeng perempuan 'sakit perut'..eerrr..Jeng yang sama ke nih??... :D :D

 
Di 1/21/2015 06:01:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Selain dari doa, parang, kapak, pistol dan belati....air mata juga satu senjata ya... :D
Yang last tu..kalau perlu, memang patut pun....

 
Di 1/21/2015 06:03:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Betul Mas Yan...perempuan memang sensitif...
Air mata salah satu cara meluah perasaan...

 
Di 1/21/2015 06:05:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Betul Mr Ridha...jangan sampai buat perempuan menangis ya...

 
Di 1/21/2015 06:13:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Hebat ayatnya Mbah...
***** 5 bintang nih...hehe

Air mata ibarat luahan perasaan...terutama bila tiada lagi jalan penyelesaian melalui kata-kata
Dengan menangis..moga dapat hilangkan rasa gundah dan moga ringan beban dihati....

 
Di 1/21/2015 06:15:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Hahaha...betul tu..kadang-kadang malu juga sama anak..
Bila mamanya tengok hindustan (especially cerita sedih)..mata..hidung..semuanya jadi merah..

 
Di 1/21/2015 06:18:00 PTG, Blogger Cik Zaza berkata...

sekeras mana pun seorang perempuan, tentu pernah ada perasaan sedih.. air mata juga salah satu cara meluahkan perasaan yang paling mudah dan murah.. usah ditahan tangisan itu jika ianya memberi kelegaan kepada kita..

 
Di 1/21/2015 08:56:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Tapi bila dilihat dari aspek lain..orang perempuan harus kuat dan tabah supaya tidak mudah dibuli..apalagi untuk menitiskan air mata sembarangan.

 
Di 1/21/2015 10:32:00 PTG, Blogger Aldino Sya berkata...

nih Kakek..Kak Fidah..
Jenk aLdini lagi tidak mau diganggu..:)

 
Di 1/22/2015 12:03:00 PG, Blogger yanto cungkup berkata...

memang begitulah
saling melengkapi antara laki dan pempuan

 
Di 1/22/2015 12:04:00 PG, Blogger yanto cungkup berkata...

jadi ingat lagu air mata dipersandingan
itu lagu punya siapa sih kak?
tak ingat saya

 
Di 1/22/2015 12:20:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Lagu air mata dipersandingan?..Ehem..lain macam aje..
Ko' hujung pangkal ceritanya saya tak tahu..

 
Di 1/22/2015 09:00:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Ya betul...

 
Di 1/22/2015 09:01:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Jenk ya spelling nya...haha :D

 
Di 1/22/2015 10:26:00 PTG, Blogger mama amir berkata...

Menangislah jika ianya mampu melegakan..

 
Di 1/23/2015 07:24:00 PG, Blogger Aldino Sya berkata...

menangis juga tidak mesti kerana perasaan sedih ya Kak..!

sakit perut, sakit gigi, huhuhuu
minta obaat Kak..!,

 
Di 1/23/2015 07:28:00 PG, Blogger Aldino Sya berkata...

benar Kak Fidah.. airmata boleh keluar apabila tidak ada orang..!

airmata yang ditampakkan di hadapan orang..(seperti yang Kak Fidah comment di atas), pertanda lemah..! jadi air mata jgn menetes sembarang ya Kak..!

 
Di 1/23/2015 08:15:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Adduh!!...pagi lagi ni..klinik belum dibuka..:D
Tapi saya selalu cakap pada anak saya..sabar ya..
A strong man won't cry

 
Di 1/23/2015 10:22:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Yup...menangis ..jika itu yang perlu

 
Di 1/23/2015 01:17:00 PTG, Blogger Anisayu Nastutik berkata...

Terharu
Tertipu

Ada airmata

Bahagia
Terluka

Ada airmata

Begitulah wanita

:)

 
Di 1/23/2015 02:27:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Sedih, Pedih
Wanita dan air mata..
Berpisah tiada... :)

 
Di 1/24/2015 03:42:00 PTG, Blogger Defa Ramadhani berkata...

setuju dengan quote yang ini " air mata mungkin bahasa paling baik di saat kita tak lagi berkata"

 
Di 1/24/2015 09:40:00 PTG, Blogger Ibrahim M.Pd.I berkata...

perempuan merupakan pahlawan untuk semuanya, terutama atas perjuangannya untuk anak-anaknya kelak :D

 
Di 1/25/2015 10:31:00 PG, Blogger santika fadilah berkata...

mas aku terharu hehe.. trims yaa..

 
Di 1/25/2015 11:05:00 PG, Blogger yanto cungkup berkata...

senjata pompuan kak

 
Di 1/25/2015 11:07:00 PG, Blogger yanto cungkup berkata...

adalah...
tak payah tau lah kak

 
Di 1/25/2015 11:10:00 PG, Blogger Aldino Sya berkata...

ooo so sweet koment.. Mas Ibrahim M.Pd.I inih ya Teh..?
sampai2 Jenk aLdini ikut trharu..!

 
Di 1/25/2015 11:18:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Ya??...hahaha..bikin suspen

 
Di 1/25/2015 11:19:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Ikut terharu juga..
Thanks komen-komennya... :)

 
Di 1/25/2015 11:20:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Setuju..itu cara paling mudah dan automatik saya rasa..hehe
Salam kenal..terima kasih sudi ke sini..:)

 
Di 1/25/2015 11:22:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

betul...
***** 5 bintang utk jawapan :D :D

 
Di 1/25/2015 11:16:00 PTG, Blogger Cetusan Minda berkata...

tangisan itu sudah menjadi sahabat karib saya dan selalunya saya melaluinya sendirian ...

 
Di 1/26/2015 01:34:00 PTG, Blogger hainom OKje berkata...

Alahai......kebetulan sangat entri ni tau FS...sejak kebelakangan ni okje rajin pulak menangis, betullah... airmata tu memang penunjuk sebenar air perasaan kita

 
Di 1/27/2015 08:18:00 PG, Blogger Ridha Harwan berkata...

Lebih enak melihat tersenyum. Lebih adem. hehehe

 
Di 1/27/2015 04:28:00 PTG, Blogger Lynn Munir berkata...

Kolam air mata saya rasanya dah nak kering.
Kolam ketawa je yang tak pernah surut rasanya.

 
Di 1/28/2015 02:44:00 PTG, Blogger Cik Zaza berkata...

ada benarnya kata-kata kak fidah.. kalau nak menangis pun janganlah di hadapan orang ramai.. seharusnya kuat dan tabah agar orang respek kepada kita..

 
Di 1/28/2015 04:08:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Katawa aje kak Lynn...biar hilang stress...

 
Di 3/07/2015 03:49:00 PTG, Blogger Ai Wida berkata...

Dan kenapa wanita selalu gampang mengeluarkan air mata? hmmm

 

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama