<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

https://whitebarley.com

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
WHITE BARLEY: Selepas Banjir di Temerloh

Januari 05, 2015

Selepas Banjir di Temerloh

Assalamualaikum

Post-event atau yang sesudahnya...
Itulah yang dapat saya paparkan di sini tentang banjir di kampung Mr Hubby di Temerloh, Pahang Darul Makmur.

Alhamdulillah. Setibanya kami di sana pada hari Sabtu, 3 Januari 2015, langit kelihatan cerah dan air mulai surut. Pada hari yang sama juga Lebuhraya Pantai Timur (LDP) dibuka untuk laluan kenderaan ringan. Maka, agak mudah jugalah perjalanan kami balik ke kampung.

Gambar semasa & selepas banjir:




Rumah jiran mertua saya.

Banjir meninggalkan lumpur yang sangat tebal di kebanyakan kawasan.

Nampaknya ada sedikit halangan untuk menuju ke rumah mertua saya. Merasalah jugak mengharungi air banjir walaupun sekejap. Namun, keadaan itu juga memberi kami pengalaman baru kerana kereta terpaksa dipakirkan agak jauh dari rumah. Sepanjang perjalanan, kami disajikan dengan bau lumpur yang sangat kuat. Maklumlah..lumpur ada di mana-mana.

Perjalanan ke rumah mertua pada hari Sabtu @ 3 Januari 2015.
Air banjir masih belum surut sepenuhnya

Alhamdulillah. Kucing kami juga selamat. 
The Survivor

Oleh kerana rumah mertua saya berada di kawasan yang agak tinggi, keadaan rumah tidaklah begitu teruk. Hanya jalan menuju ke rumahnya sahaja yang tenggelam dan sedikit bahagian dapur yang 'terkena' air banjir. 
Tapi bila tengok rumah orang lain, memang kesian. Lumpur sangat tebal dan saya rasa ada juga perabut serta peralatan elektrik yang rosak. Entah berapalah jumlah kerugiannya.
Semoga mereka diberikan ketabahan, segala urusan mereka dipermudahkan dan keadaan kembali pulih seperti sedia kala. Aamiin.

Sekian. Wassalam.

Label:

55 Ulasan:

Di 1/05/2015 06:15:00 PTG, Blogger Dindin Rosidin berkata...

Selamat sore mbak..
Itu banjir nya gara gara apa ya mbak?

 
Di 1/05/2015 06:29:00 PTG, Blogger Khai♥Rin : anies berkata...

bab nak membersihkan u la yg renyah kan? hrp2 semua mangsa banjir tabah menghadapi segala dugaan

 
Di 1/05/2015 06:30:00 PTG, Blogger Khai♥Rin : anies berkata...

p/s

SOMETHING FOR YOU, HERE:

http://aniesandyou.blogspot.com/2015/01/perhatian-kepada-blogger2-berikut.html

 
Di 1/05/2015 08:54:00 PTG, Blogger Ainnul Yaqin berkata...

yaa ampunnn lumpurnya tebel bangett mbak moga warga yang terkena musibah banjir diberi kesabaran oleh allah amin ..

 
Di 1/05/2015 10:07:00 PTG, Blogger Chekgu BaniHassim berkata...

eh, kucing omey tu selamat laaa....
alhamdulillah....pandai dia cari tempat berlindung....

 
Di 1/05/2015 10:14:00 PTG, Blogger Wicky Barcelonista berkata...

biasanya karena air mas... wkwkwk

 
Di 1/05/2015 10:16:00 PTG, Blogger Wicky Barcelonista berkata...

lumpur nya setebal itu ya mbak..kalo kering ber abu,kalo basah bikin lecet...prihatin juga mbak...

 
Di 1/05/2015 11:04:00 PTG, Blogger yanto cungkup berkata...

yg kat kuantan juga macam tu yakak?
ish ish sememangnya kesian

 
Di 1/06/2015 07:38:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Banjir kerana hujan tanpa henti. No comment on sistem saliran dan pembangunan..

Thanks Dindin & Mas Wicky :)

 
Di 1/06/2015 07:39:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Memang renyah...segala peralatan keluar...esp yang lumpur tebal tu

Thanks anies :)

 
Di 1/06/2015 07:40:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Lumpurnya tebal...memang kesian kalau tengok...

Thanks ya :)

 
Di 1/06/2015 07:47:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Alhamdulillah...kucing dan 5 ekor anaknya selamat. Terima kasih jugak kat jiran sbb tolong kasi makan...

Terima kasih Chekgu :)

 
Di 1/06/2015 07:50:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Lumpurnya tebal amat..
Memang susah rasanya untuk dibersihkan..kasihan tengok mereka..

Terima kasih Mr Wicky Barcelonista :)

 
Di 1/06/2015 07:51:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Yang kat Kuantan teruk juga...
Memang kesian lah tengok dia orang...tu belum yang perabut dan alat elektrik rosak..

Thanks Mas Yan :)

 
Di 1/06/2015 07:52:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Thanks Anies :)

 
Di 1/06/2015 09:54:00 PG, Blogger Ai Wida berkata...

Syukurlah sekarang banjirnya sudah surut iya mbak :)

 
Di 1/06/2015 10:01:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Alhamdulillah. terima kasih Miss Ai :)

 
Di 1/06/2015 12:08:00 PTG, Blogger Asep Haryono berkata...

Wow. Flood almost every where in some part of the South East Asian Countries. I am so sorry about the flood disaster happened in your area. We have terrible disasters nowadays, flood in Bandung, Landlide , and the air asia aircraft

 
Di 1/06/2015 01:53:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

My deepest condolences to those affected. Hope everyone can stay strong...

Thanks for the comment Mr Asep :)

 
Di 1/06/2015 02:16:00 PTG, Blogger Ridha Harwan berkata...

Ternyata di sana juga ada banji juga yah. hehehe

 
Di 1/06/2015 02:26:00 PTG, Blogger Khir Khalid berkata...

Alhamdulillah surut juga.. kena sabarlah bab nak bersihkan lumpur tu. Tebal betul nampaknya... Semoga dipermudahkan segalanya... aamiin.

 
Di 1/06/2015 02:38:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Ya...banjir semenjak hujung tahun... Di sana pun ada kawasan yang banjir juga kan..

Terima kasih Ridha :)

 
Di 1/06/2015 02:41:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Alhamdulillah..banjir dah surut. Tapi masak jugak la nak bersihkan lumpur tu...
Semoga dipermudahkan semuanya....aamiin

 
Di 1/06/2015 10:35:00 PTG, Blogger Wicky Barcelonista berkata...

The most terrible is the fall of plane.be sad to see the victim's family.. :(

 
Di 1/06/2015 10:45:00 PTG, Blogger Wicky Barcelonista berkata...

Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

 
Di 1/07/2015 06:57:00 PG, Blogger santika fadilah berkata...

Masya Allah ternyata banjir mengganggu sangat.. mudah mudahan penderita banjir diberi kemudahan..

 
Di 1/07/2015 08:20:00 PG, Blogger Mohd Selim Zainal berkata...

Assalammualaikum... fidah,

wahh.. tebalnyer lumpur banjir tu.. teruk banjir nie kan.. mudah2 dipermudahkan segala urusan pindah2 dan mengemas barang..

mselim3

 
Di 1/07/2015 12:45:00 PTG, Blogger mama amir berkata...

mudah-mudahan mangsa-mangsa sabar dan tabah menghadapi dugaan...aamiin

 
Di 1/07/2015 08:49:00 PTG, Blogger Ainnul Yaqin berkata...

amin yaa allah :)

 
Di 1/07/2015 11:21:00 PTG, Blogger Lynn Munir berkata...

Memang teruk banjir yang melanda negara kita tahun ini.
Simpati pada mereka yang dilanda musibah dan moga mereka tabah menempuh dugaan itu.

 
Di 1/08/2015 08:53:00 PTG, Blogger Cik Zaza berkata...

tebal betul lumpur tu.. syukur semuanya selamat.. pandai kucing tu selamatkan diri..

 
Di 1/09/2015 09:01:00 PG, Blogger Info Menarik berkata...

hujan bisa menjadi berkah dan juga bisa menyebabkan bencana, tapi itu semua dasarnya atas ulah manusia juga ...
semoga bencana ini dapat teratasi ...

 
Di 1/09/2015 12:42:00 PTG, Blogger Anisayu Nastutik berkata...

Banjir telah berlalu
Masih sisa lumpur dan debu
Namun masih punya waktu
Untuk membuat kembali sehat selalu..

 
Di 1/09/2015 02:04:00 PTG, Blogger yanto cungkup berkata...

semoga cepat kembali seperti semula lagi yakak.amiin

 
Di 1/09/2015 07:56:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

banjir sampe segitunya ya :o maklum ane belum pernah kebanjiran :D semoga aja yang terkena banjir bisa di beri kesabaran . aaaamiiiin :)

 
Di 1/10/2015 11:57:00 PTG, Blogger Ibrahim M.Pd.I berkata...

Semoga yang tertimpa musibah selalu tabah dan sabar dalam menghadapinya ya mbak :D

 
Di 1/11/2015 11:08:00 PTG, Blogger yanto cungkup berkata...

balik lagi dimari kak
mana nih post terbarunya lama sangat tak ada bikin

 
Di 1/11/2015 11:14:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Semangat nak berblogging semakin kelam...huhu...

 
Di 1/11/2015 11:15:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Aamiin...terima kasih ya

 
Di 1/11/2015 11:15:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Aamiin...terima kasih ya..
Salam kenal dari saya :)

 
Di 1/11/2015 11:17:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Semoga cepat berlalu
Ku menghitung waktu
Agar kembali seperti dulu...

Terima kasih mba Ayu :)

 
Di 1/11/2015 11:18:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Semoga cepat-cepat kembali seperti dulu..
terima kasih ya..sudi ke sini
Salam kenal :)

 
Di 1/11/2015 11:19:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Alhamdulillah...kucing dan 5 ekor anaknya selamat.m
thanks cik zaza :)

 
Di 1/11/2015 11:20:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Semoga segalanya dipermudahkan...aamiin..aamiin ya rabbal 'alamin

Thanks Santika & Ainnul :)

 
Di 1/11/2015 11:20:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Waalaikumsalam Mselim3
semoga semuanya dipermudahkan...aamiin
tq :)

 
Di 1/11/2015 11:21:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Semoga semuanya tabah..aamiin..
thanks MPA :)

 
Di 1/11/2015 11:22:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Tahun ni..kira banjir besar di Pahang la..sebelum ni org kata thn 1971 (**org kata...nak bg tau blum lahir lagi thn tu..huhu)

Thanks Kak Lynn.. :)

 
Di 1/11/2015 11:59:00 PTG, Blogger yanto cungkup berkata...

apa pasal nih...ayo semangat kak....yu boleh..
banyak kawan menunggu kat dunia blogging

 
Di 1/12/2015 04:36:00 PTG, Blogger hainom OKje berkata...

Adoiyai.....kesiannya Fidah.....
So merasa jugaklah awak merentas banjir yeh... Rasanya okje ada tgk gambo banjir yg kat KFC tu....bukan dlm lagi ke FS?

 
Di 1/12/2015 05:01:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Huhu...merasa mengharung air banjir...takut jugak..sbb Sungai Pahang ada kat sebelah aje.
Gambar KFC tu..my brother in law yang share..tak sure ambik masa bila..but yg selepas tu ambik sendiri (**berangan ala2 YB melawat kawasan selepas banjir ni...hehe)

Thanks Okjee :)

 
Di 1/13/2015 05:24:00 PTG, Blogger Cetusan Minda berkata...

tak sanggup nak fikir ttg binatang peliharaan masa banjir ...

 
Di 1/16/2015 01:43:00 PG, Blogger Cik Zaza berkata...

you are welcome.. banyaknya anak kucing tu..

 
Di 1/18/2015 08:44:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Kesian sangat..org pun kelam kabut nak selamatkan diri..yg binatang entah macam mana pulak lar

 
Di 2/21/2015 08:58:00 PG, Anonymous permainan bola voli berkata...

tetap semangat ya walau dalam kondisi banjir, salam blogger

 
Di 2/21/2015 09:00:00 PG, Anonymous pusat harga hp dan laptop berkata...

lihat kondisi diatas jadi ikut sedih , semangat ya

 

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama