Januari 05, 2015

Selepas Banjir di Temerloh

Assalamualaikum

Post-event atau yang sesudahnya...
Itulah yang dapat saya paparkan di sini tentang banjir di kampung Mr Hubby di Temerloh, Pahang Darul Makmur.

Alhamdulillah. Setibanya kami di sana pada hari Sabtu, 3 Januari 2015, langit kelihatan cerah dan air mulai surut. Pada hari yang sama juga Lebuhraya Pantai Timur (LDP) dibuka untuk laluan kenderaan ringan. Maka, agak mudah jugalah perjalanan kami balik ke kampung.

Gambar semasa & selepas banjir:




Rumah jiran mertua saya.

Banjir meninggalkan lumpur yang sangat tebal di kebanyakan kawasan.

Nampaknya ada sedikit halangan untuk menuju ke rumah mertua saya. Merasalah jugak mengharungi air banjir walaupun sekejap. Namun, keadaan itu juga memberi kami pengalaman baru kerana kereta terpaksa dipakirkan agak jauh dari rumah. Sepanjang perjalanan, kami disajikan dengan bau lumpur yang sangat kuat. Maklumlah..lumpur ada di mana-mana.

Perjalanan ke rumah mertua pada hari Sabtu @ 3 Januari 2015.
Air banjir masih belum surut sepenuhnya

Alhamdulillah. Kucing kami juga selamat. 
The Survivor

Oleh kerana rumah mertua saya berada di kawasan yang agak tinggi, keadaan rumah tidaklah begitu teruk. Hanya jalan menuju ke rumahnya sahaja yang tenggelam dan sedikit bahagian dapur yang 'terkena' air banjir. 
Tapi bila tengok rumah orang lain, memang kesian. Lumpur sangat tebal dan saya rasa ada juga perabut serta peralatan elektrik yang rosak. Entah berapalah jumlah kerugiannya.
Semoga mereka diberikan ketabahan, segala urusan mereka dipermudahkan dan keadaan kembali pulih seperti sedia kala. Aamiin.

Sekian. Wassalam.

55 ulasan:

  1. Selamat sore mbak..
    Itu banjir nya gara gara apa ya mbak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. biasanya karena air mas... wkwkwk

      Padam
    2. Banjir kerana hujan tanpa henti. No comment on sistem saliran dan pembangunan..

      Thanks Dindin & Mas Wicky :)

      Padam
  2. bab nak membersihkan u la yg renyah kan? hrp2 semua mangsa banjir tabah menghadapi segala dugaan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang renyah...segala peralatan keluar...esp yang lumpur tebal tu

      Thanks anies :)

      Padam
  3. p/s

    SOMETHING FOR YOU, HERE:

    http://aniesandyou.blogspot.com/2015/01/perhatian-kepada-blogger2-berikut.html

    BalasPadam
  4. yaa ampunnn lumpurnya tebel bangett mbak moga warga yang terkena musibah banjir diberi kesabaran oleh allah amin ..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lumpurnya tebal...memang kesian kalau tengok...

      Thanks ya :)

      Padam
  5. eh, kucing omey tu selamat laaa....
    alhamdulillah....pandai dia cari tempat berlindung....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah...kucing dan 5 ekor anaknya selamat. Terima kasih jugak kat jiran sbb tolong kasi makan...

      Terima kasih Chekgu :)

      Padam
  6. lumpur nya setebal itu ya mbak..kalo kering ber abu,kalo basah bikin lecet...prihatin juga mbak...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lumpurnya tebal amat..
      Memang susah rasanya untuk dibersihkan..kasihan tengok mereka..

      Terima kasih Mr Wicky Barcelonista :)

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  7. yg kat kuantan juga macam tu yakak?
    ish ish sememangnya kesian

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yang kat Kuantan teruk juga...
      Memang kesian lah tengok dia orang...tu belum yang perabut dan alat elektrik rosak..

      Thanks Mas Yan :)

      Padam
    2. semoga cepat kembali seperti semula lagi yakak.amiin

      Padam
  8. Syukurlah sekarang banjirnya sudah surut iya mbak :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah. terima kasih Miss Ai :)

      Padam
  9. Wow. Flood almost every where in some part of the South East Asian Countries. I am so sorry about the flood disaster happened in your area. We have terrible disasters nowadays, flood in Bandung, Landlide , and the air asia aircraft

    BalasPadam
    Balasan
    1. My deepest condolences to those affected. Hope everyone can stay strong...

      Thanks for the comment Mr Asep :)

      Padam
    2. The most terrible is the fall of plane.be sad to see the victim's family.. :(

      Padam
  10. Ternyata di sana juga ada banji juga yah. hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya...banjir semenjak hujung tahun... Di sana pun ada kawasan yang banjir juga kan..

      Terima kasih Ridha :)

      Padam
  11. Alhamdulillah surut juga.. kena sabarlah bab nak bersihkan lumpur tu. Tebal betul nampaknya... Semoga dipermudahkan segalanya... aamiin.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah..banjir dah surut. Tapi masak jugak la nak bersihkan lumpur tu...
      Semoga dipermudahkan semuanya....aamiin

      Padam
  12. Masya Allah ternyata banjir mengganggu sangat.. mudah mudahan penderita banjir diberi kemudahan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Semoga segalanya dipermudahkan...aamiin..aamiin ya rabbal 'alamin

      Thanks Santika & Ainnul :)

      Padam
  13. Assalammualaikum... fidah,

    wahh.. tebalnyer lumpur banjir tu.. teruk banjir nie kan.. mudah2 dipermudahkan segala urusan pindah2 dan mengemas barang..

    mselim3

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam Mselim3
      semoga semuanya dipermudahkan...aamiin
      tq :)

      Padam
  14. mudah-mudahan mangsa-mangsa sabar dan tabah menghadapi dugaan...aamiin

    BalasPadam
    Balasan
    1. Semoga semuanya tabah..aamiin..
      thanks MPA :)

      Padam
  15. Memang teruk banjir yang melanda negara kita tahun ini.
    Simpati pada mereka yang dilanda musibah dan moga mereka tabah menempuh dugaan itu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tahun ni..kira banjir besar di Pahang la..sebelum ni org kata thn 1971 (**org kata...nak bg tau blum lahir lagi thn tu..huhu)

      Thanks Kak Lynn.. :)

      Padam
  16. tebal betul lumpur tu.. syukur semuanya selamat.. pandai kucing tu selamatkan diri..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah...kucing dan 5 ekor anaknya selamat.m
      thanks cik zaza :)

      Padam
    2. you are welcome.. banyaknya anak kucing tu..

      Padam
  17. hujan bisa menjadi berkah dan juga bisa menyebabkan bencana, tapi itu semua dasarnya atas ulah manusia juga ...
    semoga bencana ini dapat teratasi ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Semoga cepat-cepat kembali seperti dulu..
      terima kasih ya..sudi ke sini
      Salam kenal :)

      Padam
  18. Banjir telah berlalu
    Masih sisa lumpur dan debu
    Namun masih punya waktu
    Untuk membuat kembali sehat selalu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Semoga cepat berlalu
      Ku menghitung waktu
      Agar kembali seperti dulu...

      Terima kasih mba Ayu :)

      Padam
  19. banjir sampe segitunya ya :o maklum ane belum pernah kebanjiran :D semoga aja yang terkena banjir bisa di beri kesabaran . aaaamiiiin :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aamiin...terima kasih ya..
      Salam kenal dari saya :)

      Padam
  20. Semoga yang tertimpa musibah selalu tabah dan sabar dalam menghadapinya ya mbak :D

    BalasPadam
  21. balik lagi dimari kak
    mana nih post terbarunya lama sangat tak ada bikin

    BalasPadam
    Balasan
    1. Semangat nak berblogging semakin kelam...huhu...

      Padam
    2. apa pasal nih...ayo semangat kak....yu boleh..
      banyak kawan menunggu kat dunia blogging

      Padam
  22. Adoiyai.....kesiannya Fidah.....
    So merasa jugaklah awak merentas banjir yeh... Rasanya okje ada tgk gambo banjir yg kat KFC tu....bukan dlm lagi ke FS?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Huhu...merasa mengharung air banjir...takut jugak..sbb Sungai Pahang ada kat sebelah aje.
      Gambar KFC tu..my brother in law yang share..tak sure ambik masa bila..but yg selepas tu ambik sendiri (**berangan ala2 YB melawat kawasan selepas banjir ni...hehe)

      Thanks Okjee :)

      Padam
  23. tak sanggup nak fikir ttg binatang peliharaan masa banjir ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kesian sangat..org pun kelam kabut nak selamatkan diri..yg binatang entah macam mana pulak lar

      Padam
  24. tetap semangat ya walau dalam kondisi banjir, salam blogger

    BalasPadam
  25. lihat kondisi diatas jadi ikut sedih , semangat ya

    BalasPadam

Google+ Followers

Pengikut