Disember 18, 2014

Allah Menjawab Al Fatihah Kita

Assalamualaikum


Ramai orang yang tergesa-gesa membaca Al Fatihah terutamanya ketika solat, seakan-akan mahu segera menghabiskan solat. Sebenarnya sewaktu kita selesai membaca setiap baris ayat dari surah Al Fatihah, Allah akan menjawab setiap ucapan kita.


  • Ketika kita mengucapkan "AlhamdulillahiRabbil 'alamin". Allah menjawab "HambaKu telah memuji Ku"
  • Ketika kita mengucapkan "Ar-rahmanir-Rahim", Allah menjawab "HambaKu telah mengaggungkan Aku"
  • Ketika mengucapkan "Maliki yaumiddin", Allah menjawab "HambaKu memujaKu"
  • Ketika kita mengucapkan "Iyyaka na' budu wa iyyaka nasta'in" Allah menjawab: "Inilah perjanjian diantaraKu dan hambaKu"
  • Kita kita mengucapkan "Ihdinash shiratal mustaqiim, Shiratalladzinaan'amta alaihim ghairil maghdubialaihim waladdhooliin", Allah menjawab "inilah perjanjian antara Aku dan hambaKu. Akan Ku penuhi yang ia minta" 
          (Sumber: HR, Muslim dan At-Tirmizi)

  • Berhentilah sejenak setelah membaca setiap satu ayat. Rasakanlah jawapan indah dari Allah kerana Allah  sedang menjawab ucapan kita.
  • Selanjutnya kita ucapkan Aaamiiin, dengan ucapan yang lembut, kerana Malaikat pun sedang mengucapkan hal yang sama dengan kita.
  • Barangsiapa yang ucapannya "Aaamiiin-nya" bersamaan dengan para Malaikat, maka Allah akan memberi keampunan padanya" (HR Bukhari, Muslim Abu Dawud)
  • Adalah lebih baik jika kita memahami erti setiap baris ayat dalam surah Al-Fatihah, untuk penghayatan yang lebih sempurna.
Sekian. Wassalam.

Gambar : Google




30 ulasan:

  1. assalam jgn bersolat tergesa-gesa ya..perkongsian yg bagus.

    BalasPadam
  2. Balasan
    1. Terima kasih Santika and Mr Aldino...
      Saya ada sedikit masalah dengan comment moderation...minta maaf di atas segala kesulitan

      Padam
    2. ga mengapa kak, moga cepet terselesaikan errornya, so terus saling baca fatehah agar saling dapat pahala..

      Padam
  3. Alhamdulillah. Tw sharing fidah.

    BalasPadam
  4. alfatihan adalah ayat serba guna ya mbak, asal niatnya benar

    BalasPadam
    Balasan
    1. In shaa Allah..Terima kasih atas komen dan kunjungannya :)

      Padam
  5. serasa menyelam di samudera semesta,..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah...mungkin itu nikmatnya hubungan antara hamba dan Tuhannya...

      Thanks Mas Al :)

      Padam
  6. Great sharing Fidah.. terimakasih :)

    BalasPadam
  7. Sayunya Fidah....okje ni dulu dulu selalu gak baca Fatihah gopoh gapah....rasa rugi pulak huhu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kadang2 saya pun cam tu..semoga menjadi peringatan..thanks okje :)

      Padam
  8. Salam. Saya mempunyai sedikit masalah dengan fungsi 'komen moderation'. Minta maaf jika ada komen yang tak ter 'publish' atau terhapus...
    1000x apologies :(:(

    BalasPadam
  9. terjemahan surah al fatihah yang sangat indah..
    bersyukur sangat kerana dpt ustaz fauzan semasa di kolej dulu..
    dia mewajibkan kami menghafal terjemahan surah ni..
    kalau dia x suruh, ntah sampai bila lah nak ada inisiatif sendiri untk menghafal..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah...semoga istiqamah
      Thanks Ain..Salam jumaat :)

      Padam
  10. Aamiin... Kelebihan Al Fatihah.. kerana itu Allah mewajibkan kita membacanya dlm setiap solat.. subhanallah.. Allahuakbar. Thanks sharing..

    BalasPadam
  11. Thanks Fidah...kalau kita dapat merasainya pasti semuanya indahkan..berkomunikasi secara dierct dengan Allah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Indahnnya hubungan hamba dan pencipta.

      Padam
  12. Krn itu alfatihah termsk dlm rukun solat

    BalasPadam
  13. Subhanallah.. itulah kelebihan Al Fatihah yang kadang ada jugak kita terlepas pandang..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam

Google+ Followers

Pengikut