<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

https://whitebarley.com

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
WHITE BARLEY: Balik Kampung

Disember 14, 2014

Balik Kampung

Assalamualaikum..

Yeay...Balik Kampung!


Kepulangan kami sekeluarga pada mulanya disambut oleh bunga okid Makcik yang kembang dengan mekarnya di depan rumah....
Tengoklah bunga puas-puas sementara menunggu abah saya balik dari kenduri kawin...

Alolo..cantik nyer..
Kebetulan saya memang peminat okid..


Kami tiba di Pontian lebih kurang pukul 3 petang semalam...jalan agak sesak, especially dari Nilai sampailah ke Senawang. Hujung minggulah katakan...ramai orang balik kampung kot. Masa berhenti di R&R Pagoh, memang ramai betul orang.

Budak-budak memang excited kalau dapat balik jumpa Atuk mereka. Maklumlah..ada jugak orang nak melayan dia orang pusing-pusing kampung naik motosikal..Atuk pun rajin jugak bermain-main dengan dia orang...

Mak Budak?...mestilah suka jugak dapat balik kampung. Tapi, selalunya akan rasa sayu sebab teringat kat arwah emak..
Kalau tengok rumah kat kampung tu...terutamanya kat dapur...mesti rasa sedih...Dulu-dulu, kat situlah tempat masak bersama-sama dengan arwah emak..kat situlah tempat makan..tempat bersembang...sedihnya..:( :(
Saya anak perempuan tunggal (dari 3 orang adik beradik...)..memang rapat sangat dengan arwah emak..

Kalau balik Pontian, aktiviti malam.. adalah makan di luar (selalunya la..hehe). Semalam kami memilih untuk makan sate, mee rebus dan rojak..Kasi gambar siket..
But, sate tak sempat nak ambik gambar sebab dah kena nggapp!


Bila dah kenyang tahap gaban semalam, kenalah tidur lambat siket...Sambil-sambil tu dapat jugak bersembang-sembang dengan Abah dan Makcik.

Pagi tadi, rajin pulak Kak Ton ronda-ronda kat belakang rumah. Terjumpa pulak pokok mengkudu..Selalunya tengok gambar aje. Tak sangka dapat tengok yang real..kat belakang rumah aje pulak tu..Meh tunjuk bahan bukti..

Bestkan duduk kampung...banyak jugak ruang tanah untuk menanam bermacam-macam jenis pokok...Semoga Kak Ton diberi 'kecukupan' untuk memiliki ruang tanah yang besar juga di Selangor ni ye....aamiin..

Lepas zohor tadi, kami dah bersiap-siap nak balik..Sedih, sebab tak dapat nak balik lama-lama. Kesian jugak kat Abah..
Semoga Abah saya diberikan kesihatan dan umur dan panjang...dan semoga segala urusannya dipermudahkan...aamiin

Sekian. Wassalam.









Label:

40 Ulasan:

Di 12/14/2014 10:05:00 PTG, Blogger Dindin Rosidin berkata...

Salam minggu mbak :) btw bunganya indah banget hehe

 
Di 12/14/2014 10:23:00 PTG, Blogger Aldino Sya berkata...

horeeeeeeee.. Kak Fidah datang..!, buah tangannya mana..?

Pasti arwah mak di sana,.. bakalan tetap tersenyum lihat Kak Fidah..!, apalagi Kak Fidah orangnya baik..

 
Di 12/14/2014 10:28:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Salam hujung minggu Dindin...
Terima kasih..doakan... supaya saya boleh tanam bunga yang cantik seperti itu...hehe

 
Di 12/14/2014 11:15:00 PTG, Blogger Aldino Sya berkata...

wadduuh..!, isinya apa ya?,.
hehehe... sudah nampak tuh Kak..!.
Kak Fidah sehat2 saja Kan..?

 
Di 12/14/2014 11:19:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Yeay...Balik Kampung!
Buah tangannya ada ni...lagi disimpan dalam almari..

Terima Kasih Mr Aldino!
Salam Silaturrahim... :)

 
Di 12/14/2014 11:32:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Alhamdulillah...sihat..
Sudah nampak isinya?..hehe..
Saya lagi mengukur minyak solar ni...warnanya kuning..... :D

 
Di 12/15/2014 08:10:00 PG, Blogger Belog Santai berkata...

Cantiknya orkid tu Fidah..kita suka..

 
Di 12/15/2014 08:47:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Thanks Raudzah..
Salam Isnin :)

 
Di 12/15/2014 10:12:00 PG, Blogger Khir Khalid berkata...

Slmt bercuti Fidah.. balik kg dpt melapangkan fikiran, merehatkan badan... Salam ceria selalu.. :)

 
Di 12/15/2014 12:46:00 PTG, Blogger Nazlee Ismail PCL berkata...

Salam Isnin Fidah, tak puas rasanya cuti hujung minggu saja balik kampung...sekejap sangat masa, kalau pcl mesti nak tambah lagi cuti..nanti minggu depan cuti krismas bercuti lagi. Jom lah ke Kedah.. :)

 
Di 12/15/2014 01:28:00 PTG, Blogger paridah berkata...

wah seronoknya balik kampung fidah...cantik orkid2nya.

 
Di 12/15/2014 01:46:00 PTG, Blogger hainom OKje berkata...

FS ni org Pontian rupanya..
Cantik bunga orkid makcik tu.....rajin orangnya makcik tu yek....
Okje faham tu....sapalah tak sedihkan teringat kenangan lama dgn mak sendiri..

 
Di 12/15/2014 02:29:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Memang best balik kampung...tenangkan hati..tenangkan fikiran....
tapi..kejap sangat..tak sempat nak jumpa member2 lama... :(

 
Di 12/15/2014 02:32:00 PTG, Blogger Cetusan Minda berkata...

saya kg kat batu pahat . teringin gak balik kg tapi bunda tak dok situ doh . umah pun kosong jer ... cantik sungguh orkid tu ... kat mana lah dia pi mkn tu ...

 
Di 12/15/2014 02:32:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Memang tak puas...sbb balik kejap sgt...huhu

Syoknya bercuti kat belah2 utara...hari tu gi rumah member kawin...cantik sangat tgk sawah padi...

 
Di 12/15/2014 02:36:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Seronok dpt balik kampung...
thanks paridah...

Okid2 kat tempat paridah lagi cantik...saya suka gi melawat sana sambil2 tgk bunga :)

 
Di 12/15/2014 02:39:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Anak jati pontian ni..hehe

Makcik saya memang rajin tanam okid...dia kata..kalau saya tak buat percubaan tanam okid di rumah sendiri..nanti dia datang tolong tanamkan...hehe..thanks okje

I love orchid... :)

 
Di 12/15/2014 03:22:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Ooo...Orang Batu Pahat rupanya..
Tumpang ambik gambo okid orang....hehe...yang sendiri punya..entah bila la nak tanam..Plan projek okid dah bertahun dah..huhu
Hari tu gi makan kat gerai2 area Pontian besar....memang selalu gak gi situ kalau balik
Thanks CM

 
Di 12/15/2014 04:16:00 PTG, Blogger zach flazz berkata...

salam usai minggu, hehe.
isnin niy

 
Di 12/15/2014 04:17:00 PTG, Blogger zach flazz berkata...

pasti serpnok dan terasa sejuk di hati saat balik kampung seprti itu. rasa damai di hati terbayang (jadi ingat muzik-nya Search dan Wings)

 
Di 12/15/2014 04:56:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

salam Isnin Mas Zach :)

 
Di 12/15/2014 04:58:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Bila balik kampung..pasti hatinya damai selalu..
Peminat Search & Wings?...lagu-lagunya best dan evergreen sampai sekarang..
Terima kasih Mas Zach...salam silaturrahim :)

 
Di 12/15/2014 09:15:00 PTG, Blogger PURNAMA berkata...

wah senangnya yang baru pulang kampung,, jangan lupa oleh2nya,,,nanti di inbokkan,,hehehehehe

 
Di 12/15/2014 10:36:00 PTG, Anonymous mselim3 berkata...

Assalammualaikum.. fidah,

memang best balik kampung.. suasana damai dan udara pun bersih.. suka sesangat... lagi balik dapat tgk ayah @ bonda tercinta terubat kerinduan...

mselim3

 
Di 12/16/2014 02:03:00 PG, Blogger dede andryan berkata...

asyik tuh mas..
salam blogger

 
Di 12/16/2014 07:12:00 PG, Blogger Abe Kie berkata...

as salam. berbaktilah kpd bapa semasa hayatnya... u r a good n filial daughter..

 
Di 12/16/2014 07:28:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Memang senang sekali kalau dapat balik ke kampung...
Terima kasih ya..berkunjung ke sini..Salam Kenal :)

 
Di 12/16/2014 07:31:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Waalaikumsalam Mselim3

Memang best...cuma baliknya kejap sangat..hehe..
terima kasih ya :)

 
Di 12/16/2014 07:32:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Memang asyik...
salam blogger...terima kasih ya..sudi berkunjung ke sini :)

 
Di 12/16/2014 08:44:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Waalaikumsalam....
In shaa Allah..
Terima kasih Abe Kie :)

 
Di 12/16/2014 11:50:00 PG, Blogger Khai♥Rin : anies berkata...

tgk mengkudu tu tingat mggu lepas...mkn sket je dah berkerut muka ;-)

 
Di 12/16/2014 01:02:00 PTG, Blogger Haslinda Hassan Ali berkata...

alahai sedapnya tgk mee rebus tu

 
Di 12/16/2014 02:03:00 PTG, Blogger Ainnul Yaqin berkata...

ecieee senangnya ini yang baru pulang kampung :D jangan lupa oleh olehnya yah mbak :D

 
Di 12/16/2014 04:16:00 PTG, Blogger Ai Wida berkata...

Hmm ada yang pulang kampung nih ceritanya hihi

 
Di 12/16/2014 05:51:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Tak pernah cuba..try..test...lagi buah tu

 
Di 12/16/2014 05:52:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

sedap Lin...jom ke pontian.. :)
Thanks

 
Di 12/16/2014 05:53:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

ya..memang senang sekali dapat balik ke kampung..oleh2nya ada ni...hehe
Terima kasih ya :)

 
Di 12/16/2014 05:53:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

cerita pulang ke kampung...
terima kasih Miss Ai :)

 
Di 12/16/2014 06:58:00 PTG, Blogger Sentiasa Panas berkata...

SP memang tinggal kat kampung, isteri pun kg sebelah je jadi takde peluang nak balik kg nampaknya..huhu

 
Di 12/16/2014 10:47:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Best la tu....hehe
udara bersih..tanah luas..nak tanam apa2 pun ok..
Thanks SP :)

 

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama