<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

https://whitebarley.com

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
WHITE BARLEY: Allah Menjawab Al Fatihah Kita

Disember 18, 2014

Allah Menjawab Al Fatihah Kita

Assalamualaikum


Ramai orang yang tergesa-gesa membaca Al Fatihah terutamanya ketika solat, seakan-akan mahu segera menghabiskan solat. Sebenarnya sewaktu kita selesai membaca setiap baris ayat dari surah Al Fatihah, Allah akan menjawab setiap ucapan kita.


  • Ketika kita mengucapkan "AlhamdulillahiRabbil 'alamin". Allah menjawab "HambaKu telah memuji Ku"
  • Ketika kita mengucapkan "Ar-rahmanir-Rahim", Allah menjawab "HambaKu telah mengaggungkan Aku"
  • Ketika mengucapkan "Maliki yaumiddin", Allah menjawab "HambaKu memujaKu"
  • Ketika kita mengucapkan "Iyyaka na' budu wa iyyaka nasta'in" Allah menjawab: "Inilah perjanjian diantaraKu dan hambaKu"
  • Kita kita mengucapkan "Ihdinash shiratal mustaqiim, Shiratalladzinaan'amta alaihim ghairil maghdubialaihim waladdhooliin", Allah menjawab "inilah perjanjian antara Aku dan hambaKu. Akan Ku penuhi yang ia minta" 
          (Sumber: HR, Muslim dan At-Tirmizi)

  • Berhentilah sejenak setelah membaca setiap satu ayat. Rasakanlah jawapan indah dari Allah kerana Allah  sedang menjawab ucapan kita.
  • Selanjutnya kita ucapkan Aaamiiin, dengan ucapan yang lembut, kerana Malaikat pun sedang mengucapkan hal yang sama dengan kita.
  • Barangsiapa yang ucapannya "Aaamiiin-nya" bersamaan dengan para Malaikat, maka Allah akan memberi keampunan padanya" (HR Bukhari, Muslim Abu Dawud)
  • Adalah lebih baik jika kita memahami erti setiap baris ayat dalam surah Al-Fatihah, untuk penghayatan yang lebih sempurna.
Sekian. Wassalam.

Gambar : Google




Label:

30 Ulasan:

Di 12/18/2014 10:27:00 PG, Blogger paridah berkata...

assalam jgn bersolat tergesa-gesa ya..perkongsian yg bagus.

 
Di 12/18/2014 10:39:00 PG, Blogger santika fadilah berkata...

 
Di 12/18/2014 01:29:00 PTG, Blogger Kyla Pearlisha berkata...

Alhamdulillah. Tw sharing fidah.

 
Di 12/18/2014 02:47:00 PTG, Blogger Em Albar berkata...

alfatihan adalah ayat serba guna ya mbak, asal niatnya benar

 
Di 12/18/2014 04:36:00 PTG, Blogger Aldino Sya berkata...

serasa menyelam di samudera semesta,..

 
Di 12/18/2014 04:36:00 PTG, Blogger Aldino Sya berkata...

setuju

 
Di 12/18/2014 06:55:00 PTG, Blogger Nurul Hidayah berkata...

Great sharing Fidah.. terimakasih :)

 
Di 12/18/2014 08:10:00 PTG, Blogger hainom OKje berkata...

Sayunya Fidah....okje ni dulu dulu selalu gak baca Fatihah gopoh gapah....rasa rugi pulak huhu...

 
Di 12/18/2014 10:17:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Terima kasih Santika and Mr Aldino...
Saya ada sedikit masalah dengan comment moderation...minta maaf di atas segala kesulitan

 
Di 12/18/2014 10:17:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Betul tu faridah..
thanks :)

 
Di 12/18/2014 10:18:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Welcome Tasha :)

 
Di 12/18/2014 10:19:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

In shaa Allah..Terima kasih atas komen dan kunjungannya :)

 
Di 12/18/2014 10:20:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Alhamdulillah...mungkin itu nikmatnya hubungan antara hamba dan Tuhannya...

Thanks Mas Al :)

 
Di 12/18/2014 10:21:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Thanks Nurul :)

 
Di 12/18/2014 10:21:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Kadang2 saya pun cam tu..semoga menjadi peringatan..thanks okje :)

 
Di 12/18/2014 10:45:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Salam. Saya mempunyai sedikit masalah dengan fungsi 'komen moderation'. Minta maaf jika ada komen yang tak ter 'publish' atau terhapus...
1000x apologies :(:(

 
Di 12/19/2014 09:14:00 PG, Blogger ain diyana berkata...

terjemahan surah al fatihah yang sangat indah..
bersyukur sangat kerana dpt ustaz fauzan semasa di kolej dulu..
dia mewajibkan kami menghafal terjemahan surah ni..
kalau dia x suruh, ntah sampai bila lah nak ada inisiatif sendiri untk menghafal..

 
Di 12/19/2014 04:24:00 PTG, Blogger Haslinda Hassan Ali berkata...

al-fatihah
amin...

 
Di 12/19/2014 05:30:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Alhamdulillah...semoga istiqamah
Thanks Ain..Salam jumaat :)

 
Di 12/19/2014 05:31:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Aamiin..Thanks Lin :)

 
Di 12/20/2014 05:03:00 PG, Blogger Khir Khalid berkata...

Aamiin... Kelebihan Al Fatihah.. kerana itu Allah mewajibkan kita membacanya dlm setiap solat.. subhanallah.. Allahuakbar. Thanks sharing..

 
Di 12/20/2014 12:16:00 PTG, Blogger Belog Santai berkata...

Thanks Fidah...kalau kita dapat merasainya pasti semuanya indahkan..berkomunikasi secara dierct dengan Allah...

 
Di 12/22/2014 08:55:00 PTG, Blogger Khai♥Rin : anies berkata...

Krn itu alfatihah termsk dlm rukun solat

 
Di 12/23/2014 03:11:00 PTG, Blogger santika fadilah berkata...

ga mengapa kak, moga cepet terselesaikan errornya, so terus saling baca fatehah agar saling dapat pahala..

 
Di 4/17/2017 10:33:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Betul tu Anies

 
Di 4/17/2017 10:35:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Indahnnya hubungan hamba dan pencipta.

 
Di 4/17/2017 10:59:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Setuju
Thanks Khir

 
Di 4/18/2017 03:49:00 PG, Blogger Bunda_nora berkata...

Subhanallah.. itulah kelebihan Al Fatihah yang kadang ada jugak kita terlepas pandang..

 
Di 4/18/2017 07:08:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Betul tu Bunda..
Thanks

 
Di 4/18/2017 07:08:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

 

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama