March 28, 2016

Lunch Box


Assalamualaikum

Pastinya ada banyak faedah jika kita membawa bekal makanan ke pejabat atau ke sekolah (bagi anak-anak). Antaranya:


  • Tahap kebersihan lebih terjaga dan boleh dipercayai. Bila makanan disediakan sendiri, pasti kita akan menjaga kebersihan ketika menyediakan atau memasaknya.
  • Lebih berkhasiat. Contohnya kita dapat menyediakan makanan yang lebih seimbang. Cukup protein, vitamin, karbohidrat, zat besi dan lain-lain :)
  • Boleh berjimat cermat. Maklumlah, segala barang makanan terpilih adalah mahal (..tekak pulak, macam tekak orang kaya...hahaha :D). Itu belum GST lagi.
  • Membawa bekal makanan boleh menjimatkan masa kerana tidak perlu ke cafe (atau beratur di kantin bagi anak-anak) atau membeli makanan di luar. Terutamanya di waktu sibuk dan deadline sentiasa mengejar.
  • Bila menyediakan makanan bersama-sama pasti boleh menjalinkan hubungan yang erat dan kerjasama antara ahli keluarga. Dan yang lebih penting, jika makanan itu dimasak oleh si ibu, pasti ada auranya yang tersendiri. "Air tangan" lah katakan... :D

Sekian. Wassalam.


26 comments:

  1. AIR TANGAN IBU DGN KASIH SYGNYA SEDIAKAN BEKAL UTK ANAK2 MENAUTKAN KASIH SYG YG ERAT LAGI BERKAT...

    ReplyDelete
    Replies
    1. In shaa Allah. Begitulah hendaknya. Moga keluarga kita semua sentiasa diberkati...aamiin

      Delete
  2. kt ofis, ada delivery for homecooked foods..tk yah kluar tapi mahal le pulak n kurang sedap..huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau mahal dan tak sedap...payah tu..hihi.
      Baik makan KFC :D

      Delete
  3. hmmm bener tuh nice post kunjungan perdana ,salam kenal mbak salam silaturahmi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam silaturrahim. Terima kasih sudi ke blog saya :)

      Delete
  4. Sedapnya bekal yang dibawa tu, cukup portion dengan sayuran dan salad lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah terbeli salad banyak..kalau tak abihkan..bising pulak cik abang kat rumah tu...hihi
      Tu yg telan jugak :D

      Delete
  5. Berasa beda aja makanan apapun yang dibuat ibu rasanya selalu enak sehari nggak makan di rumah tuh nggak bisa bawaanya kangen terus sama masakan ibu hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moga hubungan keluarga bertambah erat dengan masakan si ibu...aamiin

      Delete
  6. emang lebih higienis kalau bisa bawa bekal sendiri, gizinya pun juga bisa lebih makin lengkap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harapnya begitulah. Selain dari jimat, tahap kebersihan juga boleh dijaga.
      Terima kasih kunjungannya :)

      Delete
  7. hehee masa sekolah kalau mak bekalkan cucur je baru nak bawak bekal,
    kalau makanan lain malas nak bawa.. penah tertumpah sambal bilis abis rosak semua buku dibuatnya.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aduhai..buku pulak yang makan sambal :D
      Memori tu Padin

      Delete
  8. dan yang paling penting dapat meningkatkan kerajinan untuk aktiviti masak memasak nie..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ish...susah tu sebenarnya. Dah ler kedai mamak ada depan rumah. Tahap malas tu kadang2 tinggi jugak :D

      Delete
  9. Zumal pula makan kenyang baru keluar rumah. Hehe ^-^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tips jimat cermat jugak tu Zumal...tak yah susah2 nak cari kedai makan kalau keluar.

      Delete
    2. Betul tu, kalau ada makan free takpe la...

      Delete
    3. Kalau makan free...mesti datang dengan perut kosong :D:D

      Delete
  10. pd sy, cr begini sng nk elak drpd sy perut ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu Anies. Kalau anak saya, banyak pulak benda yang dia allergic kalau makan kat luar. So, salah satu cara adalah bawak bekal atau makan kenyang2 kat rumah...
      Thanks Anies...lama dah tak bersiaran :)

      Delete
  11. Zaman sekolah mmg seronok bawa bekal... nasi dgn telur kicap pun dah kira superb sgt dah... best2... :) :)

    ReplyDelete
  12. Setuju.....cuma malas tak malas jerlah nak masak kan...
    Buat masa ni belum terdesak, kalau terdesak agaknya benda malas pun jadi rajin

    ReplyDelete
  13. lebih senang masak yang simple tpi berkhasiat

    ReplyDelete
  14. betul tu :) cuma itulah, kalau dah malas siqah ni, apa pun tak jadi. huhu.

    salam kenal fidah dan jadi follower #107

    ReplyDelete