<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

https://whitebarley.com

Sorry for the inconvenienceā€¦

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
WHITE BARLEY: Apa Ada Pada Chia Seeds

April 09, 2016

Apa Ada Pada Chia Seeds


Sekarang ni, kat office di landa demam chia seeds...kiri kanan depan belakang orang sibuk nak makan chia seeds.

Ada yang masuk dalam oat dan ada juga yang campurkan dalam salad masing -masing.
Tapi bagi saya lebih mudah kalau masukkan dalam air. Cuma masukkan 1 ke 2 sudu/camca chia seeds ke dalam 2 liter air dan pastikan air habis di minum di antara pukul 9 ke 5 petang....maklumlah sekarang musim panas, kena minum banyak banyak air.

Kalau kat rumah, saya campur dalam air sirap...rasa macam sirap selasih gitew. Anak-anak dan ayah anak-anak pun suka :)

Antara kebaikan chia seeds adalah:
  • 16x lebih omega 3 berbanding ikan salmon
  • 6x lebih kalsium berbanding susu
  • 4x lebih serat berbanding oat
  • 2.6x lebih protein berbanding tauhu
  • Kaya dengan zat besi
  • Dan macam macam lagi seperti (refer gambar di atas)

1st time beli dulu, saya beli di pasaraya sogo (kat bahagian organik)...harga boleh tahan juga, sesuai khasiatnya. Di pasaraya lain mungkin juga ada (tak pernah cari lagi).  Kalau nak beli di cosway pun boleh.


Sekian. Wassalam.

Gambar dan info: sumber



Label:

23 Ulasan:

Di 4/09/2016 10:44:00 PG, Blogger paridah berkata...

boleh dicuba juga ni kalau amat baik utk kshtan...

 
Di 4/09/2016 12:58:00 PTG, Blogger Anisayu Nastutik berkata...

Saya jadi merasa haus
Dari ceritamu sepertinya chia seeds memang bagus

 
Di 4/09/2016 02:19:00 PTG, Blogger Khir Khalid berkata...

Menarik ni... kesihatan mmg perlu jaga dah skrng ni agar sentiasa muda dan sihat, in shaa Allah.. :)

 
Di 4/09/2016 03:23:00 PTG, Blogger Kang Nurul Iman berkata...

Hmm sepertinya bagus nih.

 
Di 4/10/2016 10:36:00 PG, Blogger Unknown berkata...

sangat direkomendasikan nih mb demin menciptakan pola sehat :D

 
Di 4/10/2016 10:39:00 PG, Blogger Unknown berkata...

salah satu referensi nih seed memang bagus untuk kesehatan :D

 
Di 4/10/2016 02:29:00 PTG, Blogger Woro Nur berkata...

Assalamualaikum mba Fidah ...
Chia seeds itu biji selasih ...? Atau biji habbatussauda .. ?

saya suka tambahkan pada minuman.
Khasiatnya pun bagus bagi kesehatan. Terimakasih.

 
Di 4/11/2016 03:39:00 PG, Blogger Hanafi Abdullah berkata...

baru pertama kali dengar...macam best sahaja..nak cuba juga la nanti

 
Di 4/11/2016 02:24:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

saya dah cuba makan..alhamdulillah ok juga

 
Di 4/11/2016 02:25:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Ayuh di coba Mba Ayu..
Moga sihat selalu :D

 
Di 4/11/2016 02:25:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Muda..penting tuh..hihi :D

 
Di 4/11/2016 02:26:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Ya..bagus untuk kesihatan

 
Di 4/11/2016 02:26:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Satu makanan kesihatan yang baru saya jumpa...
Enak juga kalau di campur dalam minuman atau makanan

 
Di 4/11/2016 02:27:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Ya..ada banyak juga artikel tentang nya sebagai makanan kesihatan.

 
Di 4/11/2016 02:29:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Waalaikumsalam Mba,
Ianya juga di panggil 'salvia hispanica'..
Tapi bukan dalam kumpulan biji selasih atau habatussauda

Memang direkomendasikan sebagai makanan kesihatan.
Terima kasih kunjungannya Mba :)

 
Di 4/11/2016 02:29:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Cuba lah HB..
mana tau boleh lebih sihat dan cantik...ehhh :)

 
Di 4/12/2016 08:40:00 PTG, Blogger OKje berkata...

First time dengar ni FS....Dari mana datangnya ni FS? Mak aiik....banyak khasiat dia!
Kalau budak budak pun suka baguslah kan FS, senang hati mama....sihat sama sama gitu ....

 
Di 4/13/2016 11:27:00 PG, Blogger Kang Nurul Iman berkata...

Oh seperti itu mbak.

 
Di 4/14/2016 12:24:00 PTG, Anonymous Raihanah Ahmad berkata...

bila dapat tahu kebaikannya, saya terus pi beli. hihih

 
Di 4/19/2016 02:50:00 PG, Blogger nohas berkata...

byk khasiatnya...kalau organik, lg mahal harganya..tp berbaloi dgn khasiatnya..

 
Di 5/30/2016 09:27:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Anak suka..ibu senang :)

 
Di 5/30/2016 09:27:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Boleh buat alas perut jugak benda ni...kalau banyak2, boleh kenyang jadinya

 
Di 5/30/2016 09:28:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Berbaloi baloi juga harganya...organik la katakan...

 

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama