April 09, 2016

Apa Ada Pada Chia Seeds


Sekarang ni, kat office di landa demam chia seeds...kiri kanan depan belakang orang sibuk nak makan chia seeds.

Ada yang masuk dalam oat dan ada juga yang campurkan dalam salad masing -masing.
Tapi bagi saya lebih mudah kalau masukkan dalam air. Cuma masukkan 1 ke 2 sudu/camca chia seeds ke dalam 2 liter air dan pastikan air habis di minum di antara pukul 9 ke 5 petang....maklumlah sekarang musim panas, kena minum banyak banyak air.

Kalau kat rumah, saya campur dalam air sirap...rasa macam sirap selasih gitew. Anak-anak dan ayah anak-anak pun suka :)

Antara kebaikan chia seeds adalah:
  • 16x lebih omega 3 berbanding ikan salmon
  • 6x lebih kalsium berbanding susu
  • 4x lebih serat berbanding oat
  • 2.6x lebih protein berbanding tauhu
  • Kaya dengan zat besi
  • Dan macam macam lagi seperti (refer gambar di atas)

1st time beli dulu, saya beli di pasaraya sogo (kat bahagian organik)...harga boleh tahan juga, sesuai khasiatnya. Di pasaraya lain mungkin juga ada (tak pernah cari lagi).  Kalau nak beli di cosway pun boleh.


Sekian. Wassalam.

Gambar dan info: sumber



23 comments:

  1. boleh dicuba juga ni kalau amat baik utk kshtan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya dah cuba makan..alhamdulillah ok juga

      Delete
  2. Saya jadi merasa haus
    Dari ceritamu sepertinya chia seeds memang bagus

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ayuh di coba Mba Ayu..
      Moga sihat selalu :D

      Delete
  3. Menarik ni... kesihatan mmg perlu jaga dah skrng ni agar sentiasa muda dan sihat, in shaa Allah.. :)

    ReplyDelete
  4. sangat direkomendasikan nih mb demin menciptakan pola sehat :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Satu makanan kesihatan yang baru saya jumpa...
      Enak juga kalau di campur dalam minuman atau makanan

      Delete
  5. salah satu referensi nih seed memang bagus untuk kesehatan :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya..ada banyak juga artikel tentang nya sebagai makanan kesihatan.

      Delete
  6. Assalamualaikum mba Fidah ...
    Chia seeds itu biji selasih ...? Atau biji habbatussauda .. ?

    saya suka tambahkan pada minuman.
    Khasiatnya pun bagus bagi kesehatan. Terimakasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Mba,
      Ianya juga di panggil 'salvia hispanica'..
      Tapi bukan dalam kumpulan biji selasih atau habatussauda

      Memang direkomendasikan sebagai makanan kesihatan.
      Terima kasih kunjungannya Mba :)

      Delete
  7. baru pertama kali dengar...macam best sahaja..nak cuba juga la nanti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba lah HB..
      mana tau boleh lebih sihat dan cantik...ehhh :)

      Delete
  8. First time dengar ni FS....Dari mana datangnya ni FS? Mak aiik....banyak khasiat dia!
    Kalau budak budak pun suka baguslah kan FS, senang hati mama....sihat sama sama gitu ....

    ReplyDelete
  9. bila dapat tahu kebaikannya, saya terus pi beli. hihih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh buat alas perut jugak benda ni...kalau banyak2, boleh kenyang jadinya

      Delete
  10. byk khasiatnya...kalau organik, lg mahal harganya..tp berbaloi dgn khasiatnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berbaloi baloi juga harganya...organik la katakan...

      Delete

Google+ Followers

Followers