February 09, 2016

Apa Ada Pada Nama


Assalamualaikum

Sesekali bila anak belajar ABC, mamanya pun nak ikut belajar sekali kan. Tu yang jadi susunan nama macam kat gambar tu...hihi

Apa-apa pun, kita patut bersyukur kerana ibu dan bapa kita telah memberikan kita nama (yang baik). 
Memberi nama yang baik pada anak-anak juga adalah satu kewajipan kerana nama adalah panggilan untuk kita dari semenjak lahir hinggalah ke akhirat kelak.

Nama adalah satu identiti. Oleh itu, berikanlah nama yang mempunyai makna (baik) untuk anak-anak kita. Jangan sampai nama yang diberikan memberi makna buruk serta menjadi ejekan rakan-rakannya kelak.

Pernah juga terjumpa kisah benar tentang memberi nama atau gelaran pada anak. Contohnya jika anak itu dipanggil dengan nama sebenar, ia akan sering jatuh sakit. Kononnya nama sebenar itu tidak sesuai dengan anak. Maka, nama lain atau gelaran harus diberikan supaya anak itu terhindar dari penyakit dan bahaya. - Saya tidak pasti jika ini menjadi satu adat dan kepercayaan ###

Nama juga merupakan satu doa. Moga setiap kali nama dipanggil, ianya juga menjadi satu doa yang baik untuk kita. In shaa Allah.

Sekian. Wassalam.


28 comments:

  1. Orang dulu2 tak kisah sangat pasal makna nama2 ni...orang sekarang siap beli buku makna nama2 untuk nak bg nama anak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Baru ada dalam perut 3 bulan..nama dah stand by :)

      Delete
  2. Nama adalah do'a orang tua untuk anaknya supaya menjadi orang yang sukses dalam segala hal baik-baik tentunya dan membuat orang tua menjadi bangga :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. In shaa Allah. Itulah pentingnya memberi nama yg baik2 untuk anak.

      Delete
  3. NAMA YG BAIK DISEBUT SELALU JADI DOA KEBAIKAN JIKA MAKSUDNYA GITU...ORG SEKARANG BIJAK PILIH NAMA UTK ANAK2 MRK...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moga nama2 nya baik dan ada maksud yang baik juga.

      Delete
  4. sebuah nama adalah harapan dan doa dari orang tuanya :) Iya kalau ada adat kepercayaan beberapa masih ada yang percaya itu,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya..menjadi satu harapan dan doa. Moga yang mendatang adalah yang baik2 saja..aamiin

      Delete
  5. Iya nama itu identiti
    Harus baik punya arti
    Saat dipanggil bisa merasuk hati
    Terasa dapat doa suci...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah pentingnya sebuah nama
      Mencermin peribadi siapa yang empunya

      Delete
  6. fidah shah .. namanya indah sekali :) Fidah=faedah=manfaat., shah=sah=benar. ... begitu yaaa? maaf jika keliru hihi.

    setuju dg nama yg mengandung makna baik.

    Saya sedih jika nama dijadikan olok2 yg bermakna buruk.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya bangga dengan nama saya Mbak..terima kasih.

      Betul, jadi sedih jika nama di permainkan

      Delete
  7. nama bisa juga bermakna doa....

    ReplyDelete
    Replies
    1. In shaa Allah..moga menjadi doa yang baik2.

      Delete
  8. pernah dengar nama perempuan PUNGUT . cantik orangnya dan berkerjaya ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nama ibarat satu doa.
      Pemberian rezeki itu adalah milik Allah. Cuma kita di tuntut supaya memberikan nama yang baik pada anak2.

      Delete
  9. Sesungguhnya nama itu mmg menjadi satu doa... Nama yg baik bila sentiasa disebut, ia jadi aura positif kpd empunya diri, in shaa Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. In shaa Allah...memang seharusnya menamakan anak2 dengan nama yang baik kerana itulah yg menjadi panggilan hingga ke akhir hayat

      Delete
  10. Kita kena bangga dengan nama kita kan... nama melambangkan peribadi seseorang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul...nama seharusnya menjadi kebangaan

      Delete
  11. memberi nama yg baik pd anak2 mnjadi tanggungjawab ibubapa...kasihan anak2 kalau nama pelik2 kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu pernah juga orh share kat FB..nama yg bukan2..atau nama yg panjang berjela..kesian kat budak

      Delete
  12. Paling penting, letak nama yang baik2. Tak perlu nak glamor2. Hihi

    ReplyDelete
  13. pernah dengar juga nama ni satu doa. jadi anak2 saya sebolehnya saya berikan yang ada makna elok termasuk nama panggilan. sebab itulah nama anak2 saya singkat je. contohnya muhammad faiz. panggil faiz sahaja. faiz pun ada makna. kalau nama panjang contohnya faridah, tapi panggil fa sahaja, tak tau makna apa. tapi terpulanglah kepada ibu bapa masing2

    ReplyDelete
  14. Anak anak tgh belajar membaca yeh FS....Haruslah kan....perkataan pertama kena tulis nama mak dulu hihi...

    ReplyDelete
  15. Nama anak Sekarang Ada makna tapi panjang lah pula sampai 3 rangkai ... Org tua kata, berat nak bawak ... Nasib naik nama sis 1 perkataan je ... Heeee

    ReplyDelete
  16. Betul kena cari nama yg baik kan.. tp mama sndiri nama moden. ahak.. nama anak2 mama semuanya Iq... Haq... semua nak kekal mcm tu. kekekek

    Salam kenal dari Mama Jue.. Mama Followers #109

    ReplyDelete
  17. Kononnya nama sebenar itu tidak sesuai dengan anak. Maka, nama lain atau gelaran harus diberikan supaya anak itu terhindar dari penyakit dan bahaya. - Saya tidak pasti jika ini menjadi satu adat dan kepercayaan ###

    Fidah, itu semua karut. Kepercayaan kunu. Mungkin masih ada orang sekarang lakukannya lagi. Mungkin je.

    ReplyDelete

Google+ Followers

Followers