June 09, 2015

Strategi 'Win Win'



Ketika memarut kulit oren untuk dijadikan salah satu bahan untuk cup cake tempoh hari, saya teringat pada satu kisah yang pernah diceritakan di  krusus yang pernah saya hadiri. Kisah tentang buah oren. Katakanlah ketika saya mahu membeli oren tersebut, hanya tinggal SEBIJI sahaja oren di pasar. Saya memerlukan kulit oren tersebut untuk di buat kek atas permintaan anak saya. Tapi, di waktu yang sama, ada seorang pemuda ingin membeli oren itu juga untuk isterinya yang ingin memakan buah oren. Apakah jalan penyelesaian terbaik? Kalau diambil jalan penyelesaian paling mudah dan adil, belah saja oren itu menjadi dua, Tapi, adakah itu solusi yang terbaik? Pada saya TIDAK kerana saya cuma inginkan kulit oren dan pemuda itu mahukan buah oren. Jadi, alangkah baiknya jika dapat berbincang dan mengetahui masalah sebenar supaya kaedah penyelesaian masalahnya nanti dapat memberi faedah yang maksimum kepada kedua pihak. Itulah yang sebenarnya dipanggil 'Win Win Solution'


Dalam hidup ini, kita memang tidak dapat lari dari pelbagai masalah. Namun, terserah pada diri kita untuk berfikir dan menyelesaikannya. Apa yang akhirnya kita akan dapat, bergantung ada apa yang kita lakukan.

Tidak dinafikan bahawa strategi 'win win' juga sangat berkait rapat dengan kaedah 'problem solving'.
Berikut adalah beberapa kaedah tentangnya:
  1. Mengetahui masalah sebenar (root cause) yang dihadapi
  2. Bertukar maklumat dan informasi yang relevant dengan masalah yang dihadapi. Perlu juga teknik tentang 'bertanya soalan' yang betul.
  3. Membina kepercayan (terhadap orang serta maklumat yang diperolehi)
  4. Jadilah pendengar yang baik. Skill mendengar juga penting supaya kita tidak mendapat maklumat yang salah atau tidak jelas. Bukankan ini akan mengelirukan?
  5. Perlu juga perasaan simpati dan timbang rasa.
  6. Berbincang secara effektif tentang beberapa jalan penyelesaian (possible solutions)
  7. Berfikirlah secara kreatif dan pilihlah jalan penyelesaian yang terbaik serta dapat memberi faedah maksimum kepada kedua pihak.
Semoga tips ini bermanafaat. Tidak kiralah masalah di pejabat, di rumah, di kawasan kejiranan atau sebagainya, pasti ada jalan penyelesaian yang terbaik jika kita menanganinya dengan bijak dan sabar.

Sekian. Wassalam.

If you define the problem correctly, you almost have the solution - Steve Jobs

Sumber: Nota semasa kursus
Gambar: Google.

27 comments:

  1. Semuanya memang harus dibicarakan agar tahu mana yang harus dicari solusinya. Kalau cuma diam-diam saja gimana mau cari solusinya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju. Perlu dibincangkan masalah yang sebenar, barulah dapat solusi terbaik.
      Terima kasih Mr Ridha.

      Delete
  2. terimakasih mba tips nya sangat bermanfaat :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama Miss Ipah. Terima kasih atas kunjungan.

      Delete
  3. Salam Kak fidah... tq tips yang diberi moga buat sy dan pembaca yang lain :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama2..moga bermanafaat utk kita semua.
      Thanks Eija :)

      Delete
  4. WIN WIN SOLUTION PERLU DIFIKIRKAN DEMI KEBAIKAN BERSAMA...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Kak Paridah. Harus juga mencari kaedah penyelesaian yang erbaik untuk memberi faedah maksimum dan menggembirakan semua pihak.
      Thanks Kak Paridah :)

      Delete
  5. balik ikut pemuda itu dan ambik kulit oren setelah isi habis di makan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya akan kupas kulitnya semasa di pasar...mengabihkan boreh aje nak ikut dia balik rumah semata mata nak ambik kulit oren :D

      Delete
    2. tak sangka 'ganas' juga Fidah dalam hal ini..he..he..just kiding gak tu!

      Delete
  6. Berfikir secara kreatif supaya bisa mengeluarkan ide yang bagus-bagus :) thanks for the sharing Miss Fidah :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mudah mudahan kita sentiasa mendapat idea2 yang bagus untuk selesaikan masalah.
      Thanks Miss Wida :)

      Delete
  7. Betul jugak yek FS...tapi kan tapi kan... kadangkala teori tak sama dengan praktikalnya... Praktikal ada kalanya lebih rumit....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju Okje. Secara relitinya, akan ada benda2 lain nak kena consider. Especially bila nak jaga hati orang.
      Thanks ya...

      P/s : mak dah abih bercuti ke?..hihi

      Delete
  8. perlu bertindak bijak utk faedah bersama ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul ti CM. Apa pun cara penyelesaiannya, biarlah mendapat faedah bersama.
      Thanks :)

      Delete
  9. saya rasa saya ni seorang yg pengalah kak fidah.
    sebab kalau ada something happened between saya dengan seseorang, saya cenderung membiarkan orang tersebut memilikinya.
    for me, nevermind. mungkin Allah nak beri sesuatu yg lebih baik utk saya.
    hurmm..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setiap sesuatu yg berlaku, pasti ada hikmahnya..
      Thanks Gee :)

      Delete
  10. Setuju sgt.. kebanyakkan org susah nak menjadi pendengan yg baik.. semua nak bercakap.. mana 'win-win' nya di situ. Perkongsian yg baik utk renungan dan panduan semua.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Khir..
      Mendengar....juga satu skill..

      Delete
  11. benar sekali..win-win situation, semua yg terlibat akan senang hati..

    teringat 7 habits of effective people - Habit 4 : Think win-win, Habit 5: seek first to understand, then to be understood.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Harus faham masalh dulu, baru dapat selesaikannya dengan baik Thanks Nohas :)

      Delete
  12. susah nak buat win-win situation ni. bila kita boleh tolerate, orang tu pula banyak songeh. lahai

    ReplyDelete

Google+ Followers

Followers