<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

https://whitebarley.com

Sorry for the inconvenienceā€¦

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
WHITE BARLEY: Sanggupkah Berkorban?

September 24, 2015

Sanggupkah Berkorban?


Sejauh manakah kita sanggup berkorban?

Setelah anak itu sanggup berusaha bersamanya, berkata Ibrahim kepadanya "Wahai Anak ku, sesungguhnya aku bermimpi (di dalam tidur), bahawa aku menyembelih mu, maka perhatikanlah, bagaimana pendapat mu? Ismail berkata "Wahai bapaku, lakukanlah apa yang diperintahkan kepada mu. Kelak engkau akan mendapati ku termasuk dalam orang-orang yang sabar (In Shaa Allah) -As Saffat: 102  
Kebanyakan orang hari ini merasakan bahawa mereka telah pun berkorban dan melaksanakan 'tugas' sebagai seorang Islam dengan menyembelih kambing, lembu, kerbau dan yang sewaktu dengannya. Benar, ianya adalah satu ibadah dan in shaa Allah akan memudahkan urusan kita 'di sana' kelak.

Tapi ada lagi pengajaran yang perlu kita hayati daripada kisah Nabi Ibrahim a.s dan anaknya Nabi Ismail a.s.
Baginda dan anaknya bersedia melaksanakan perintah dan suruhan daripada Allah dengan patuh dan sabar serta tidak mempersoalkan kenapa perintah itu perlu dilaksanakan.

Bagaimana pula dengan kita hari ini?
Adakah kita telah melaksanakan segala perintah Nya dengan patuh atau kita masih mempersoalkan:
  • Kenapa kita perlu laksanakan Hudud?
  • Kenapa kita wajib menutup aurat?
  • Kenapa kita harus menyokong segala urusan jual beli yang berasaskan riba'?
Mungkin ada banyak lagi perkara 'bertentangan' yang berlaku dalam kehidupan kita sehari-hari. Dan adakah kita sanggup 'berkorban' demi melaksanakan perintah dan suruhan-Nya.
Wallahu'alam.
Moga menjadi peringatan untuk diri saya sendiri.

Salam Aidil Adha 1436.


Sekian. Wassalam.


Label:

35 Ulasan:

Di 9/24/2015 11:41:00 PG, Blogger Mizz Aiza berkata...

pengorbanan melawan hawa nafsu dan meninggalkan larangan Allah swt adalah satu cabaran besar dalam hidup seorang manusia.. ramai orang yang terkorban hanya kerana menurut kata hati dan nafsu..

salam aidiladha fidah.. :)

 
Di 9/24/2015 12:37:00 PTG, Blogger Dunia Zumal berkata...

Salam Aidiladha Fidah, Zumal rasa masih belum ada erti pengorbanan yang Zumal lakukan dalam hidup ini...

 
Di 9/24/2015 05:56:00 PTG, Blogger Fazri berkata...

Dengan berqurban hewan pada idul adha, insyaallah hewan qurban tersebut bisa menjadi kereta kita di akhirat (melewati sirotol mustaqim)

 
Di 9/24/2015 06:24:00 PTG, Anonymous akudantransformers.com berkata...

Selamat menyambut hari raya aidiladha

 
Di 9/24/2015 07:26:00 PTG, Blogger Reski Amalia Nurpratiwi berkata...

habis baca ini tiba-tiba aku nanya kediri sendiri "sanggupkah untuk benar-benar berkurban dan benar-benar melaksanakan perintah secara sungguh-sungguh" terimakasih postingan yang mencerahkan nya :)

 
Di 9/24/2015 07:40:00 PTG, Blogger Arum Kusuma berkata...

Berkurban wajib, bagi yang mampu.. :-)

 
Di 9/24/2015 10:39:00 PTG, Blogger Eksapedia berkata...

Pertama tama..
Selamat merayakan Hari Raya Idul Adha :-)
Buat yg belum bisa qurban saya doakan semoga tahun depan dapat berquran dan yg qurban tahun ini semoga diterima oleh Allah ibadahnya ^_^

 
Di 9/25/2015 08:15:00 PG, Blogger Wak Lat berkata...

salam aidiladha ;p

 
Di 9/25/2015 09:38:00 PG, Blogger Hendri Hendriyana berkata...

kalo tahun kemarin ikut berkurban, kalo tahun sekarang saya berkurban perasaan mbak.hehe
semoga tahun depan kita bisa berkurban ya mbak dan diberikan usia untuk bertemu idul adha depan :)

 
Di 9/25/2015 12:27:00 PTG, Blogger AtieYusof berkata...

Kena hayati konsep pengorbanan yg sebenar dr pelbagai sudut...
Salam Aidil adha buat Fidah & family dr bumi Sabah :)

 
Di 9/25/2015 12:45:00 PTG, Blogger Unknown berkata...

Mudah-mudah rejekiku bertambah agar tahun depan insha Alloh bisa berqurban :)

 
Di 9/25/2015 02:13:00 PTG, Anonymous daftar unifi online berkata...

berkorban???

orang islam pun banyak buat wang dengan riba...

Allah maha besar

 
Di 9/26/2015 12:59:00 PG, Blogger Qaseh Vee berkata...

salam eidul adha fidah ...

 
Di 9/26/2015 04:54:00 PG, Blogger Hanafi Abdullah berkata...

berkorban besar juga maksud dan penghayatannya..

 
Di 9/26/2015 05:13:00 PTG, Blogger Khir Khalid berkata...

Salam Aidiladha buat Fidah sekeluarga... pengorbanan mmg besar maksudnya dlm lanskap kehidupan. Semoga kehidupan kita semua sentiasa diberkati Illahi... aamiin.

 
Di 9/26/2015 10:24:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Salam aidil adha Aiza..
Betul...semua itu memerlukan pengorbanan dan kesabaran.
Thanks :)

 
Di 9/26/2015 10:25:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Salam Aidil Adha Zumal.
Saya rasa saya pun macam tu jugak kot..apa pengorbanan terbesar ehh..
Thanks :)

 
Di 9/26/2015 10:26:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Salam aidil adha Achmad Fazri.
Moga akan memudahkan urusan kita di sana kelak..in shaa Allah. Aamiin
Thanks :)

 
Di 9/26/2015 10:27:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Salam aidil adha juga.
Thanks :)

 
Di 9/26/2015 10:29:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Moga segala ururan ibadahnya dipermusahkan..dan semoga segala amalan kita di terima...aamiin
Thanks Reski Amalia.
Salam kenal :)

 
Di 9/26/2015 10:30:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Betul. Semoga bertambah lagi rezeki dan segala urusan ibadahnya dipermudahkan serta di terima. Aamii
Thanks Arum Kusuma.
Salam kenal :)

 
Di 9/26/2015 10:31:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Salam aidil adha Eksa.
Moga bertambah lagi rezeki supaya kita boleh terus menunaikan ibadah korban..aamii
Thanks :)

 
Di 9/26/2015 10:33:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

In shaa Allah..moga dapat bertemu lagi aidil adha dan dimurahkan rezeki supaya kita boleh menunaikan ibadah korban.
Thanks :)

 
Di 9/26/2015 10:34:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Luas erti pengorbanan tu kan..moga kita mampu melakukannya
Thanks Atie..mesti meriah raya di bumi Sabah :)

 
Di 9/26/2015 10:35:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Aamiin..aamiin..moga terus dimurahkan rezeki. Bukan saja untuk menunaikan ibadah korban, malah rezeki dalam bentuk apa sekali pun.
Thanks Zee :)

 
Di 9/26/2015 10:36:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Sekurang kurangnya ada percubaan untuk membetulkan...in shaa Allah
Thanks & salam aidil adha :)

 
Di 9/26/2015 10:37:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Salam aidil adha Vee
Thanks :)

 
Di 9/26/2015 10:38:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Betul tu HB..luas ertinya
Moga istiqamah dalan melakukannya juga
Thanks :)

 
Di 9/26/2015 10:40:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Salam aidil adha untuk Khir sekeluarga juga..tak balik Pontian??..
Aamiin...aamiin..moga kehidupan kita diberkati
Thanks :)

 
Di 9/26/2015 10:41:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Salam aidil adha Wak..
Thanks :)

 
Di 9/28/2015 12:23:00 PG, Blogger SalbiahM berkata...

kena sanggup korbankan dunia, untuk akhirat. Bukan senang wo... Salam Aidiladha kak..

 
Di 9/28/2015 02:06:00 PTG, Blogger hasliynda umairah beauty berkata...

pengorbanan seorg ibu bapa dan ank2

 
Di 9/28/2015 11:18:00 PTG, Blogger OKje berkata...

Salam Aidiladha FS....
Terlampau jauh rasanya perbezaan iman baginda dengan diri kerdil ini....huhu

 
Di 9/29/2015 08:42:00 PTG, Blogger SalamuN RespectoR berkata...

Kalau sendiri masih belum sanggup untuk berkorban, tapi kalau iuran berkorban bareng teman teman insyaAllah sanggup mbak..:D hehe

 
Di 10/07/2015 12:25:00 PTG, Blogger dear anies berkata...

mulut mungkin mengatakan ya tp tidak hati sepenuhnya

 

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama