<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

https://whitebarley.com

Sorry for the inconvenienceā€¦

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
WHITE BARLEY: Barli Atau Oat?

Oktober 17, 2017

Barli Atau Oat?


Assalamualaikum.
Barli atau oat?
Keduanya mempunyai GI yang rendah iaitu sekitar 25 - 27. Keduanya juga tidak menyebabkan gula dalam darah naik selepas memakannya.
Tapi, ada sesuatu tentang barli yang perlu anda tahu.
  • Barli boleh menguatkan sistem imun tetapi oat tidak.
  • Barli boleh mengurangkan masalah kekurangan sel darah merah, sedangkan oat tidak.
  • Barli boleh menguatkan paru-paru serta menghindari asthma, sedangkan oat tidak

Oat
  • Barli boleh menguatkan tulang serta mengelakkan osteoporosis, sedangkan oat tidak.
  • Barli boleh mencuci usus serta melakukan proses detoksifikasi, sedangkan oat tidak.
  • Barli boleh menguatkan ginjal dan mencairkan batu karang, sedangkan oat tidak.

Air barli

Yang paling penting daripada semua di atas, barli ada disebutkan dalam hadith, sedangkan oat tidak.

Imam Tarmidzi meriwayatkan dengan sanadnya, dari Sulaim bin Amir, Abu Umamah mendengarnya berkata:
"Biji barli tidak pernah ditinggalkan dari menu makanan keluarga Rasulullah SAW".

Rasulullah berkata "Talbinah (sejenis bubur barli) memberikan kelegaan hati penderita sakit serta menghilangkan kesedihan"

Diriwayatkan dari Aisyah:
"Apabila keluarganya terkena demam, mereka memerintahkan membuat sup barli" - HR Ibnu Majah

Sekian. Wassalam.

Rujukan: pelbagai

17 October...
Semoga blog ni panjang umurnya...aamiin



Label:

16 Ulasan:

Di 10/17/2017 11:51:00 PG, Blogger dear anies berkata...

suka barli limau suam... ms demam pekena air ni perrghhh rs mcm dah boleh bermarathon lps tu hahahaha

 
Di 10/17/2017 12:34:00 PTG, Blogger saniah ibrahim berkata...

Baru tahu begitu banyak khasiat barli.Selama ni ingat untuk sejuk kan badan je.

 
Di 10/17/2017 12:47:00 PTG, Blogger SalbiahM berkata...

suka dua-dua. Tapi barli suam memang sedap. Nak carilah petang jap gi

 
Di 10/17/2017 03:01:00 PTG, Blogger Hanis Amanina berkata...

Agree dgn komen atas2 :D barli suam terbaik! :D

hanisamanina.com

 
Di 10/17/2017 04:40:00 PTG, Blogger nohas berkata...

sedapnya air barli ais...ada hadis rupanya..jom minum/makan barli, makan sunnah Rasulullah saw..

 
Di 10/17/2017 11:56:00 PTG, Anonymous Padin berkata...

hahaha bila tgk Happy Birthday tu,
automatik tengok first entri.. :D

 
Di 10/18/2017 10:39:00 PTG, Blogger White Barley berkata...

Best tu. Hari selasa lepas akak bfast air tu la..

 
Di 10/18/2017 10:39:00 PTG, Blogger White Barley berkata...

Banyak khasiat...selain dari makanan sunnah..

 
Di 10/18/2017 10:40:00 PTG, Blogger White Barley berkata...

Cari sal...rugi tak pekena segelas..sedap

 
Di 10/18/2017 10:40:00 PTG, Blogger White Barley berkata...

Yup...my feveret tu

 
Di 10/18/2017 10:41:00 PTG, Blogger White Barley berkata...

Jom..kita makan makanan sunnah. Pastinya yang terbaik untuk kesihatan

 
Di 10/18/2017 10:41:00 PTG, Blogger White Barley berkata...

Malu lak bila baca 1st entri. Masa tu baru2 belajar nak menulis..hihi

 
Di 10/18/2017 11:06:00 PTG, Blogger mrhanafi dot com berkata...

banyak promote barli rupanya..

adakah kerana domain blog ini

 
Di 10/18/2017 11:19:00 PTG, Blogger White Barley berkata...

Sekali sekala...promote blog sendiri :)

 
Di 10/19/2017 07:10:00 PG, Anonymous raihanah berkata...

sedap air barli

 
Di 10/20/2017 02:41:00 PTG, Blogger Hasliynda Umairah berkata...

air barli mmg bagus utk melawas air kencing&buah pinggang

 

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama