June 10, 2016

Usaha


Assalamualaikum

"Sesiapa yang berusaha, dia berjaya"

Suatu pepatah yang seharusnya diingat sentiasa...Memang betul, sekiranya kita ingin meraih kejayaan, seharusnya kita berusaha bersungguh-sungguh.

Tidak kira dalam perkara apa sekali pun, contohnya jika kita ingin berjaya dalam peperiksaan, seharusnya kita belajar bersungguh-sungguh, sekiranya kita ingin berjaya dalam perniagaan, harus belajar segala teknik mengenainya disamping belajar dari pengalaman orang-orang yang telah berjaya. Begitu juga jika ingin menjaga kesihatan dan ingin menguruskan badan....hoho, harus juga berusaha menjaga pemakanan dan menjalani gaya hidup yang sihat :)

Bukankan ianya akan menjadi satu kepuasan sekiranya kita berjaya mencapai kejayaan setelah penat berusaha...Orang tempat Mak panggil 'achievement'.

Namun begitu, ada orang kata, kalau berusaha sekali pun, belum tentu berjaya. Tapi pada saya, sekurang-kurangnya kita telah mencuba dan berusaha, dan ianya lebih baik dari tidak berbuat apa-apa.

Jangan dilihat pada peritnya 'usaha', tapi pandanglah pada manisnya sebuah 'kajayaan'


 Sekian. Wassalam.
Pic: google



23 comments:

  1. SALAM JUMAAT FIDAH..HENDAK MERAIH SESUATU MSTI ADA USAHA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk meraih sesuatu kejayaan, pastinya disertakan dengan usaha..
      Selamat berpuasa Kak PI

      Delete
  2. salam jumaat Fidah..selamat berpuasa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Ramadhan & selamat berpuasa JM
      Sorry..lama dah tak ke sana...M

      Delete
  3. Replies
    1. Kita hanya mampu berusaha dan merancang...Allah maha menentukan dan lagi maha mengetahui

      Delete
  4. Salam Jumaat & salam Ramadhan ke-5 Fidah..
    nakkan hasil yg terbaik, kenalah usaha lebih.. insyaAllah pasti berjaya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Atie...usaha tangga kejayaan..

      Delete
  5. Alloh maha segalanya dan maha mengetahui. selamat berpuasa mrs. fidah :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat berpuasa Zee...sorry lama dah tak berkunjung ke sana
      Kita hanya mampu berusaha sebaiknya...selebihnya berserah pada Allah

      Delete
  6. Ada hikmah dibalik semua yg kita lakukan ya mbak :-)
    terkadang ada cobaan ada juga kebahagiaan..
    dengan usaha Insya Allah apa yg kita usahakan bisa menjadi yg terbaik :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Disebalik keperitan, pasti ada bahagia yang menanti..
      Kalau sudah berusaha, pasti puas hati bila berjaya kelak..

      Delete
  7. usaha mesti disertai dengan doa..barulah menjadi hebat dan terbaik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju Bro...
      Usaha dan doa...satu kombinasi yang tidak dinafikan..

      Delete
  8. kita bukan Allah utk tentukan usaha itu berhasil ke idak . yg ptg cuba ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul...lepas berusaha baru berdoa dan tawakkal..

      Delete
  9. berkehendakkan sesuatu, pasti disusuli dengan usaha dan tindakan..
    besar hajatnya, besar usahanya :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Usaha tangga kejayaan...especially utk perkara2 penting, memang kena lipat gandakan usaha

      Delete
  10. usaha dulu br mengharapkan balasan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu...sekurang kurannya kita mencuba dan berusaha

      Delete
  11. betul lah tu.. nak apa2 kena berusaha sbb kejayaan tak dtg bergolek kannn

    ReplyDelete
  12. Teringat kata2 seorang sifu yg menasihati saya.. Usaha ibarat mcm semut. Bina silaturrahim dan terus berusaha... usaha, usaha dan terus usaha... asalkan jngn nak kurus jadi kurus mcm semut je dah lah huhu... :) :)

    ReplyDelete
  13. ALamak....mmg terpikir pasal manisnya kejayaan tu....tapiiii kalau terus dapat manis kan best...haha... mak ni nak ngelat je kerjanya FS

    ReplyDelete