April 13, 2016

Kain Buruk

Assalamualaikum

Kain buruk. Walaupun namanya kain buruk, kegunaannya sangat banyak terutamanya untuk membantu tugas-tugas di rumah.


Air tumpah cari kain buruk.
Lap meja cari kain buruk.
Lap dapur guna kain buruk.
Lap kaki pun kadang-kadang guna kain buruk...

Saya pasti di setiap rumah ada kain buruk. Tak kan lah kerja-kerja mengelap semuanya nak guna tisu dapur (yang harganya termasuk gst tu kann)..mahal Kak Ton...:)

Walaupun namanya kain buruk, kebersihannya perlu dijaga. Takkan lah nak biar sampai hitam berlendir.....issshhhkk...nak pegang pun geli. Apatah lagi nak buat lap meja makan keluarga.

Berikut adalah cara-cara untuk memastikan kain buruk sentiasa bersih:
  • Rendam semalaman dalam air sabun (biasanya guna sabun basuh baju...jangan guna sabun pencuci muka anti jerawat pulak). Pastikan ianya tidak di rendam sekali dengan pakaian harian seperti baju sekolah anak, kain batik sutera atau tudung fareeda...eehhh :)
  • Gunakan bekas/baldi yang berlainan untuk merendam kain lap meja dan kain untuk alas kaki.
  • Lepas rendam, bolehlah dicuci. Nak cuci guna tangan boleh, nak guna mesin basuh pun boleh.
  • Sidai sampai kering. Lipat molek-molek dan sedia di gunakan.
  • Kalau rasa kain buruk tu dah uzur sangat, buang saja. Sila pergi ke stor atau almari dan carilah baju atau kain lama yang tidak mahu digunakan lagi untuk dibuat kain buruk...
  • Beli saja kain-kain tuala bersaiz kecil untuk dijadikan kain lap (lama-lama jadi kain buruk jugak tu...hihi)

Kebetulan hari tu saya jumpa kain lap ini di kedai. Nampak macam ok dan boleh digunakan untuk lap macam-macam (mengikut bahan dan keperluan walaupun nak guna sayang...sebab comel lah pulak...hihi).
Suka suki Mak beli. Niat di hati nak buat kain lap.

Sampai di rumah, anak nak ambil satu untuk lap meja...siap tanya lagi..


"Ma......yang ni, kain buruk ke kain baru?.."...


Sekian. Wassalam





26 comments:

  1. hahaha..saya kalau kain cantik macam tu sayang nak buat kain buruk

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul la tu.. tujuan untuk kegunaan kain buruk tapi kalau kain nya lawa sayang nak guna..

      biasa guna tuala terpakai yang dah lama jadikan kain buruk ni..

      Delete
    2. @ Sal : Betul...sampai sekarang tak guna lagi sebab sayang..Tq Sal

      @ Padin : Memang elaok kalau guna kain tuala...sebab serap air..Tq Padin

      Delete
  2. Meskipun sudah jelek tetep aja ada manfaatnya ya mrs. Fidah untuk lap yang kotor-kotor :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul..tak semua yang jelek atau buruk itu tidak berguna. Jika bijak, pasti dapat menjadikannya suatu yang bermanafaat.
      Tq Zee

      Delete
  3. Kaaaannnn? Walau rupamu buruk, tapi banyak manfaatnya. ☺

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan hanya pandang rupa....
      susah wooo kalau tak ada kain buruk..
      Tq Ain

      Delete
  4. Replies
    1. Dah comei macam tu..sayang pulak nak guna..hihi
      Tq Raihanah

      Delete
  5. KAIN BAJU BURUK YG PERNAH DIPAKAI TERUTAMA BAJU TAK BOLEH DIJADIKAN KAIN LAP KOTORAN KATA SEORANG USTAZ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru saya tau ni Kak..Good info. Mungkin ramai lagi yang tidak tahu. Elok di share di sini
      Thanks Kak PI

      Delete
  6. Hmm alhamdulillah mbak saya belum pernah tuh menjalankan cara cara untuk mengetahui kain yang buruk tapi dengan adanya info dari mbak bisa tahu deh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya betul. Sayang kalau kain lama untuk di buang terus. Baik juga kalau dijadikan kain lap.
      Thanks NI

      Delete
  7. hehe...tak kira kain buruk itu kain apa, ternyata kain lap ya kak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang penting kain lap nya. Biar senang kerja-kerja untuk bersihkan rumah.
      Tq Pak Cilembu

      Delete
  8. semua banyak manfaat nya . kain buruk juga sayang mb y dulu dia dipakai secara baik, setelah buruk dah jadi bahan lain :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kain buruk pasti ada banyak gunanya. Setelah buruk dan tidak boleh digunakan lagi, gantikan saja
      Tq Cara Bimbingan

      Delete
  9. cewaaaah betapa byknya jasa dy even nama "kain buruk"....hahha..this entry made my day larhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penting tau kain buruk ni..walau nama dia kain buruk..hihi
      Thanks Husna

      Delete
  10. tak pernah ada barang yang terbuang percuma di tangan orang-orang kreatif :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sangat setuju..pasti ada gunanya
      Thanks Willova

      Delete
  11. Rosa berhemat memang perlu
    Tapi jika ada yang baru
    Tatap pakai kain buruk dulu
    Supaya yang comel selalu ayu..

    ReplyDelete
  12. jawapan utk anak tu ... kain baru untuk jadikan kain buruk ... hehehee

    ReplyDelete
  13. selalunya tshirt lama yg jd mangsa utk jd kain buruk, kain pengesat kaki..sbb best..serap air..skrg ni segala anika baju, kain, yg dh lusuh, out of fashion, potong kecik2, buat kain lap, lps tu terus buang..satu cara nk melupuskn baju2 lama..

    ReplyDelete
  14. nama sahaja kain buruk tetapi rupa masih ok..kalau betul-betul kain buruk mana boleh guna lagi..lebih baik buang sahaja

    ReplyDelete
  15. Kain buruk yg baru... kain buruk mmg bnyk kegunaannya... tak de kain buruk kat rumah mmg susah la... :)

    ReplyDelete

Google+ Followers

Followers