July 03, 2015

Iftar

Assalamualaikum..


Waktu senja selalu dikaitkan dengan suasana indah, nyaman dan romantis.
Namun senja di bulan Ramadhan membawa makna yang lebih istimewa kerana ketika inilah seluruh umat Islam sedang menanti waktu untuk berbuka puasa.

Sabagaimana yang disebutkan dari Abu Hurairah R.A
"Orang yang berpuasa mempunyai dua kebahagiaan iaitu kebahagiaan ketika ia berbuka dan kebahagiaan ketika ia bertemu dengan Rabb-nya kerana puasa yang dilakukan" (H.R Bukhari dan Muslim)

Antara adab berbuka puasa yang dinyatakan dalam hadith:

  • Menyegerakan berbuka puasa apabila telah masuknya waktu atau disebut ta'jil al-iftar.
  • Mulakan berbuka puasa dengan tamar dan air.
  • Makan dengan kadar yang tidak berlebihan ketika berbuka. 
  • Berdoa ketika berbuka puasa. Ini berdasarkan hadith Nabi S.A.W " Sesungguhnya bagi orang yang berpuasa itu, doa yang tidak ditolak ketika ia berbuka". Jom ambil peluang in untuk terus berdoa. Semoga segala dosa kita diampunkan dan semua hajat kita tercapai. 
  • Berdoa kepada sesiapa yang menjamu kita berbuka puasa. Kata Anas R.A " Rasulullah S.A.W pernah datang kepada (rumah) Saad bin Ubadah. Dia menghidangkan roti dan minyak. Baginda pun makan dan bersabda : Telah berbuka puasa di sisi kamu mereka yang berpuasa, telah makan makanan kamu mereka yang baik dan telah berselawat ke atas kamu para malaikat' - Riwayat Abu Daud, Diya Al Maqdisi dalam Al-Ahdith Al-Mukhtarah menyatakan ia sahih 5/158). Maka berdoalah juga untuk mereka yang menjamu kita berbuka puasa.
Sekian. Wassalam.
Selamat menunaikan ibadah puasa.

Rujukan utama: Adab berbuka puasa menurut sunah Rasulullah S.A.W (drmaza.com)
p/s : gambar diambil semasa perjalanan pulang ke rumah @ 15 Ramadhan 1436H.


44 comments:

  1. waallaikumsalam
    kebahagiaan orang berpuasa memang tiada taranya, merugilah orang yang berkesempatan berpuasa tetapi meninggalkannya, maka kebahagiaan tersebut tidak akan di perolehnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selain dari berpuasa, harus juga mengambil peluang sebaiknya untuk melakukan sebanyak mungkin ibadah di bulan yang mulia ini.
      Terima kasih Mr Cilembu Thea :)

      Delete
  2. Replies
    1. kalau tidak salah itu dalam bahasa Indonesia artinya kurma (hehe..he), bukan begitu Mbak Fidah?

      Delete
    2. @Dzaky Dewan : Tamar itu sepertinya kurma. Terima kasih atas kunjungan :)

      @Nove Hasanah: Mbak Nove, terima kasih atas jawapan

      Delete
  3. Replies
    1. Salam Ramadhan & selamat berpuasa
      Thanks Mr 3 lalat :)

      Delete
  4. SAAT IFTAR ADALAH DETIK YG AMAT DINANTI MEREKA YG BERPUASA..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sangat setuju Kak Paridah..Lihat saja wajah-wajah ceria di waktu berbuka puasa.
      Thanks Kak Paridah :)

      Delete
  5. Hali miss fidah.. datangnya matahari di sore hari waktu bulan ramadhan sangat di tunggu sekali oleh umat muslim karena semakin dekat dengan waktunya berbuka puasa. Dan berbuka puasa di wajibkan mendahulukan dengan makanan yang manis-manis. Seperti itukah miss fidah? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul. Sebaiknya dengan buah kurma..seperi sunnah nabi.
      Selepa tu, boleh lah kita makan sambal kegemaran.
      Thanks Miss Wida :)

      Delete
  6. Berpuasa juga tidak luput dalam hal-hal yang indah ya bu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Di sebalik puasa yang kadang kala penuh dugaan, pasti ada ganjaran dan hikmah di sebaliknya.
      Terima kasih atas kunjungan :)

      Delete
  7. Replies
    1. Selamat berpuasa juga. Semoga segala amalan kita di terima Allah.
      Terima kasih :)

      Delete
  8. insya allah segala amalan ini akan diamalkan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jom sama2 amalkan..
      thanks Anies :)

      Delete
  9. saya jika tamar tak tersedia diganti dengan makanan manis lainnya.. terima kasih kak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lebih baik makan yang manis2 dulu..sebelum makanan yang berat-berat, apa lagi kalau yang pedas.
      Terima kasih kunjungannya Teh :)

      Delete
  10. Selamat berbuka puasa buat seluruh umat Islam..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moga semua ibadah akan di terima Allah.
      Thanks SP :)

      Delete
  11. Orang yang membukakan puasa (menjamu orang yang berpuasa) akan mendapatkan pahala seperti orang yang berpuasa, tanpa mengurangi sedikitpun pahala orang yang berpuasa tersebut.
    Jadi berlomba-lombalah membukakan puasa untuk saudara kita..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga dapat mengambil peluang untuk menjamu saudara-saudara kita berbuka puasa.
      Thanks Mbak Nove :)

      Delete
  12. memang dah jadi kebiasaan saya dan keluarga berbuka puasa dengan buah tamar dahulu..... salam ramadhan.... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Ramadhan Cheq Eem...
      Keluarga saya pun sama...moga dapat mengambil keberkatan dari amalan sunnah Nabi SAW.
      Thanks Cheq Eem :)

      Delete
  13. alhamdulillah , setakat ini x lupa berdoa ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Peringatan untuk saya juga...supaya tidak lupa berdoa.
      Thanks Vee :)

      Delete
  14. Betullah FS....tengok gambo tu barulah terasa romantisnya...awww....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aawwww...kelam2 oren gitew.. :D
      Thanks Okje

      Delete
  15. Warna senja
    Tanda sesaat lagi berbuka puasa
    Sungguh indah karena pahala
    Sudah jadi milik yang berpuasa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moga segala ibadah kita
      Di terima oleh Nya..
      aamiin

      Thanks Mba Ayu :)

      Delete
  16. Marilah kita merebut pahala yg byk pd Ramadhan yg semakin ke penghujung ini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu..
      Moga kita dapat beribadah di 10.hari terakhir ramadhan ini sebaiknya...
      Thanks :)

      Delete
  17. salam kak.. perkongsian yang bermanfaat... banyak hikmah yang diperoleh dengan mengamalkan adab2 semasa berbuka ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama2 ikhwan..
      Akak pun belajar sekali ni.
      Thanks juga sudi singgah sini :)

      Delete
  18. cantik gambar suasana waktu senja tu..

    sangat bermanfaat perkongsian ini.. dengan mengikuti adab-adab berbuka puasa ini pasti banyak hikmah yang kita dapat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks.. (kembang hidung jap...hihi)
      Moga mendapat hikmahnya...aamiin
      Thanks Cik Zaza

      Delete
    2. Thanks.. (kembang hidung jap...hihi)
      Moga mendapat hikmahnya...aamiin
      Thanks Cik Zaza

      Delete
  19. doa yg paling afdol ketika sebelum berbuka...seronoknya bulan puasa...mudah nk dapat pahala antara rajin or malas je...selamat berpuasa Fidah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moga kita semua lebih bersemangat terutama di 10.hari terakhir ramadhan ini..
      Thanks JM :)

      Delete
  20. In shaa Allah.. akan sentiasa merafakkan doa. T kasih atas peringatan dan perkongsian ini Fidah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama sama Khir.
      Moga kita mendapat manafaatnya bersama.
      Thanks ya :)

      Delete
  21. Saya ucapkan terima kasih informasinya, semoga informasi yang Anda berikan bisa menjadi infomrasi yang bermanfaat dunia dan akhirat

    ReplyDelete

Google+ Followers

Followers