November 01, 2014

Cinta Pertama atau Cinta Terakhir?

Selalu dengar orang kata...
"First love never die..."

Teringat saya pada kisah seorang rakan saya (perempuan), walaupun sekarang sudah berkahwin dan mempunyai anak, tapi masih gagal melupakan cinta pertamanya...dan lebih teruk lagi..masih mengharap, walhal si lelaki itu sedang amat berbahagia bersama anak dan isteri..

Pernah juga saya terbaca kisah seorang suami yang kembali bercinta dengan kekasih pertamanya setelah bertemu kembali di majlis re-union kolej...

Hebat sangatkah penangan cinta pertama?..

Saya bukanlah orang yang pakar dalam hal ini. Tapi pada pendapat saya, adalah sangat tidak adil untuk seseorang yang sudah mempunyai komitmen (pada keluarga) tak kiralah sama ada si suami atau isteri meninggalkan keluarga mereka demi mengejar cinta pertama.

Mungkin tak semua orang sependapat dengan saya. Tapi pada saya, kenalah selalu beringat, memang cinta pertama hebat, tapi saya rasa hebat lagi orang yang sudi berkahwin dengan kita serta sanggup bersusah senang bersama.
Jadi berusahalah.... untuk sentiasa memperbaiki diri serta keadaan.

Mungkin sebab itu ada juga pepatah yang mengatakan..
"Being someone's first love is great...but to be their last is beyond perfect..."


Apa-apa pun, jodoh pertemuan di tangan Allah...dan kita hanya mampu berdoa dan mengharapkan yang terbaik.

Sekian. Wassalam..


27 comments:

  1. saya belum jumpa lagi cinta pertama, harap bila jumpa nanti, itulah cinta terakhir...tapi memang betul, orang yang kahwin ngan kita dan sanggup susah senang bersama tu yang patut kita hargai

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin semoga seperti itu yah Kak Salbiah M Salam kenal ya Kak SalbiahM..salam santun ya Kak Fidah

      Delete
    2. Salam Sal
      semoga akan bertemu dengan yg terbaik..aamiin

      Delete
    3. Thanks Sal.. :)
      Thanks Mas Saud :)

      Delete
  2. Aku lupa siapa cinta pertama aku mbak hehe. Dan ga perlu aku ingat-ingat lagi karena cinta pertama aku bukan yang terbaik untuk masa depan aku nantinya :) hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga akan bertemu dengan yang terbaik ya Ai Wida..
      Terima kasih sudi mengomen di sini :)

      Delete
  3. Could have agreed that our first love is beyond comparable. But once we have our own family never cheat them. Its a commitment kan fidah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. First love is beyond comparable..sakit sebenarnya kalau di ingat2..huhu
      Thanks Raudzah :)

      Delete
  4. Cinta dengan Lafaz Nikah adalah yang Terindah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga membawa barakah..
      Thanks Nurul :)

      Delete
  5. Saya banyak dah pengalaman cinta pertama ni sejak sekolah... tak tau dah mana yg pertama huhu.. iyalah sgt.. :D :D
    Pada saya, yg terakhir tu yg penting sbb ia biasanya ada komitmen & tanggungjawab yg membawa kita semua ke dunia yg satu lagi tu. Cinta tu buta, celikkan ia dgn jln agama.. in shaa Allah.. aamiin.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Patut kat sekolah dulu ada dengar cerita pasal Mat Romeo..jeng..jeng.. :D
      Celikkan cinta ke jalan agama..in shaa Allah..Thanks Khir :)

      Delete
  6. Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. Kak Fidah semoga pada hari ini Kakak dalam keada'an baik dan sehat selalu sekeluarga. Saya menginginkan kelak Cinta saya bisa tumbuh dan bersemi pada pendamping saya jadi Cinta yang Pertama. Namun bisa jadi terakhir tidak ada hati lain. Terima kasih atas Perkongsianya ya Kak Fidah :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Mas Saud..semoga berada dalam keadaan baik dan ceria bersama keluarga..
      Semoga tercapai apa yg di harapkan..
      T.kasih ya :)

      Delete
  7. kenapa perlu dikenang kish yang lalu sedangkan bahagia sudah dikecapi? sangat tidak paham..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang tak paham..huhu
      salam kenal Mar..T.kasih ya sudi ke sini

      Delete
  8. Sewajarnya cinta pertama kita kepada Allah dan Rasul... oleh itu tidak salah jika mengejar dan terus mencintai cinta pertama. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cinta kepada Allah dan Rasul memang cinta yang paling utama...
      Salam kenal & T.kasih BM.. :)

      Delete
  9. Tak pernah ingat langsung cinta pertama,ke dua,ke tiga,ke empat...semua dah
    tak masuk dalam otak dah. Semak. Pemandangan semak kena cantas cepat-cepat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cantas..tebas Kak Lynn...hehe
      Thanks Kak Lynn for the comment and ur support kat blog saya... :)

      p/s : Kak Lynn antara org yg awal sy kenal dlm dunia blogging ni

      Delete
  10. Sedihnya kalau saya menjadi isteri kepada lelaki tersebut.
    Tidak adil utk saya eh maksud saya isterinya itu.. Dan sebagai seorang lelaki, dia haruslah bijak dlm menangani isu sebegini..

    Tak salah mengharap apa yang belum ada, tapi jangan lupa apa yang telah ada.. :'(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu...tak salah mengharap apa yg belum ada...tapi harus bersyukur juga dgn apa yg Allah bagi
      Thanks Gee :)

      Delete
  11. hargailah yg terakhir krn dia lbh menyayangi ... cinta ni soal hati , susah nak cakap tapi kita boleh kawal dengan pemikiran yg waras ... sesungguhnya Cinta anugerah Allah yg terindah .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cinta adalah anugerah Allah yang terindah.....
      Siapa tahu, kadang kala, mungkin juga ia didatangkan sebagai satu ujian..untuk menguji, mampukah kita mengawal hati dan perasaan...
      Thanks Vee :)

      Delete
  12. Cinta itu tidak buta tetapi manusia kdng kala buta..amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu hati manusia yang buta kerana cinta

      Delete
  13. Assalammualaikum... fidah,

    entry nie... mendalam maksudnnya.. cinta yang ke hujung nyawa cinta yang terindah.

    mselim3

    ReplyDelete