<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

https://whitebarley.com

Sorry for the inconvenienceā€¦

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
WHITE BARLEY: Cinta Pertama atau Cinta Terakhir?

November 01, 2014

Cinta Pertama atau Cinta Terakhir?

Selalu dengar orang kata...
"First love never die..."

Teringat saya pada kisah seorang rakan saya (perempuan), walaupun sekarang sudah berkahwin dan mempunyai anak, tapi masih gagal melupakan cinta pertamanya...dan lebih teruk lagi..masih mengharap, walhal si lelaki itu sedang amat berbahagia bersama anak dan isteri..

Pernah juga saya terbaca kisah seorang suami yang kembali bercinta dengan kekasih pertamanya setelah bertemu kembali di majlis re-union kolej...

Hebat sangatkah penangan cinta pertama?..

Saya bukanlah orang yang pakar dalam hal ini. Tapi pada pendapat saya, adalah sangat tidak adil untuk seseorang yang sudah mempunyai komitmen (pada keluarga) tak kiralah sama ada si suami atau isteri meninggalkan keluarga mereka demi mengejar cinta pertama.

Mungkin tak semua orang sependapat dengan saya. Tapi pada saya, kenalah selalu beringat, memang cinta pertama hebat, tapi saya rasa hebat lagi orang yang sudi berkahwin dengan kita serta sanggup bersusah senang bersama.
Jadi berusahalah.... untuk sentiasa memperbaiki diri serta keadaan.

Mungkin sebab itu ada juga pepatah yang mengatakan..
"Being someone's first love is great...but to be their last is beyond perfect..."


Apa-apa pun, jodoh pertemuan di tangan Allah...dan kita hanya mampu berdoa dan mengharapkan yang terbaik.

Sekian. Wassalam..


Label:

27 Ulasan:

Di 11/01/2014 02:38:00 PTG, Blogger SalbiahM berkata...

saya belum jumpa lagi cinta pertama, harap bila jumpa nanti, itulah cinta terakhir...tapi memang betul, orang yang kahwin ngan kita dan sanggup susah senang bersama tu yang patut kita hargai

 
Di 11/01/2014 03:03:00 PTG, Blogger Ai Wida berkata...

Aku lupa siapa cinta pertama aku mbak hehe. Dan ga perlu aku ingat-ingat lagi karena cinta pertama aku bukan yang terbaik untuk masa depan aku nantinya :) hehe

 
Di 11/01/2014 03:07:00 PTG, Blogger Belog Santai berkata...

Could have agreed that our first love is beyond comparable. But once we have our own family never cheat them. Its a commitment kan fidah..

 
Di 11/01/2014 03:15:00 PTG, Blogger Nurul Hidayah berkata...

Cinta dengan Lafaz Nikah adalah yang Terindah..

 
Di 11/01/2014 06:47:00 PTG, Blogger Khir Khalid berkata...

Saya banyak dah pengalaman cinta pertama ni sejak sekolah... tak tau dah mana yg pertama huhu.. iyalah sgt.. :D :D
Pada saya, yg terakhir tu yg penting sbb ia biasanya ada komitmen & tanggungjawab yg membawa kita semua ke dunia yg satu lagi tu. Cinta tu buta, celikkan ia dgn jln agama.. in shaa Allah.. aamiin.. :)

 
Di 11/01/2014 09:19:00 PTG, Blogger Saud Karrysta berkata...

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. Kak Fidah semoga pada hari ini Kakak dalam keada'an baik dan sehat selalu sekeluarga. Saya menginginkan kelak Cinta saya bisa tumbuh dan bersemi pada pendamping saya jadi Cinta yang Pertama. Namun bisa jadi terakhir tidak ada hati lain. Terima kasih atas Perkongsianya ya Kak Fidah :)

 
Di 11/01/2014 09:25:00 PTG, Anonymous Saud Karrysta berkata...

Amin semoga seperti itu yah Kak Salbiah M Salam kenal ya Kak SalbiahM..salam santun ya Kak Fidah

 
Di 11/02/2014 12:01:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Salam Sal
semoga akan bertemu dengan yg terbaik..aamiin

 
Di 11/02/2014 12:02:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Semoga akan bertemu dengan yang terbaik ya Ai Wida..
Terima kasih sudi mengomen di sini :)

 
Di 11/02/2014 12:03:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

First love is beyond comparable..sakit sebenarnya kalau di ingat2..huhu
Thanks Raudzah :)

 
Di 11/02/2014 12:04:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Thanks Sal.. :)
Thanks Mas Saud :)

 
Di 11/02/2014 12:05:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Semoga membawa barakah..
Thanks Nurul :)

 
Di 11/02/2014 12:06:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Patut kat sekolah dulu ada dengar cerita pasal Mat Romeo..jeng..jeng.. :D
Celikkan cinta ke jalan agama..in shaa Allah..Thanks Khir :)

 
Di 11/02/2014 12:08:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Waalaikumsalam Mas Saud..semoga berada dalam keadaan baik dan ceria bersama keluarga..
Semoga tercapai apa yg di harapkan..
T.kasih ya :)

 
Di 11/03/2014 08:57:00 PG, Blogger Mar Mansor berkata...

kenapa perlu dikenang kish yang lalu sedangkan bahagia sudah dikecapi? sangat tidak paham..

 
Di 11/03/2014 09:29:00 PG, Blogger Bin Muhammad berkata...

Sewajarnya cinta pertama kita kepada Allah dan Rasul... oleh itu tidak salah jika mengejar dan terus mencintai cinta pertama. :)

 
Di 11/03/2014 05:36:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

memang tak paham..huhu
salam kenal Mar..T.kasih ya sudi ke sini

 
Di 11/03/2014 05:38:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Cinta kepada Allah dan Rasul memang cinta yang paling utama...
Salam kenal & T.kasih BM.. :)

 
Di 11/03/2014 05:40:00 PTG, Blogger Lynn Munir berkata...

Tak pernah ingat langsung cinta pertama,ke dua,ke tiga,ke empat...semua dah
tak masuk dalam otak dah. Semak. Pemandangan semak kena cantas cepat-cepat.

 
Di 11/03/2014 08:30:00 PTG, Blogger Gee Lion berkata...

Sedihnya kalau saya menjadi isteri kepada lelaki tersebut.
Tidak adil utk saya eh maksud saya isterinya itu.. Dan sebagai seorang lelaki, dia haruslah bijak dlm menangani isu sebegini..

Tak salah mengharap apa yang belum ada, tapi jangan lupa apa yang telah ada.. :'(

 
Di 11/03/2014 09:18:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Betul tu...tak salah mengharap apa yg belum ada...tapi harus bersyukur juga dgn apa yg Allah bagi
Thanks Gee :)

 
Di 11/03/2014 09:21:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Cantas..tebas Kak Lynn...hehe
Thanks Kak Lynn for the comment and ur support kat blog saya... :)

p/s : Kak Lynn antara org yg awal sy kenal dlm dunia blogging ni

 
Di 11/04/2014 01:34:00 PTG, Blogger Vee Sandi berkata...

hargailah yg terakhir krn dia lbh menyayangi ... cinta ni soal hati , susah nak cakap tapi kita boleh kawal dengan pemikiran yg waras ... sesungguhnya Cinta anugerah Allah yg terindah .

 
Di 11/04/2014 08:24:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Cinta adalah anugerah Allah yang terindah.....
Siapa tahu, kadang kala, mungkin juga ia didatangkan sebagai satu ujian..untuk menguji, mampukah kita mengawal hati dan perasaan...
Thanks Vee :)

 
Di 3/27/2016 11:55:00 PTG, Blogger nor azman berkata...

Cinta itu tidak buta tetapi manusia kdng kala buta..amin

 
Di 3/28/2016 07:16:00 PG, Blogger Dunia Zumal berkata...

Betul tu hati manusia yang buta kerana cinta

 
Di 3/30/2016 04:37:00 PTG, Blogger Mohd Selim Zainal berkata...

Assalammualaikum... fidah,

entry nie... mendalam maksudnnya.. cinta yang ke hujung nyawa cinta yang terindah.

mselim3

 

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama