March 21, 2014

Adakah Awak Kawan Saya?

Assalamualaikum...
Saya terjumpa pada beberapa quotations tentang kawan sejati di fb.



Mungkin itu jugalah lumrah kehidupan...seperti yang selalu disebut dalam pepatah lama.."kawan ketawa ramai..kawan menangis, belum tentu ada"

Apa-apa pun..just do our best to be a good friend..kalau tak dapat selesaikan masalahnya sekali pun...menjadi pendengar yang baik juga mungkin sudah mencukupi...

Tapi, jangan pulak terjadi salah sangka. Contohnya..kita ada masalah dan ingin berkongsi cerita dengan si A..Malangnya, si A tak mahu dengar pun masalah kita. Janganlah pulak 100% salahkan si A...
Mungkin si A sedang sibuk, atau si A percaya kita boleh selesaikan masalah sendiri atau mungkin juga... si A tak rasa pun kita ni kawan dia...hehe..salah orang rupanya..:D :D

Sekian. Wassalam..

Sumber gambar : fb

21 comments:

  1. aiza pernah ada kawan yang ciri macam si A.. dia bukan jenis yang suka mendengar luahan masalah kawannya.. dah lama kenal dia baru aiza tahu dia tak boleh dengar masalah orang sebab tak nak serabutkan fikirannya.. tapi sebenarnya dia suka membantu kawannya dalam bab lain, contohnya minta tolong dia membeli barang dia ok je.. bukan semua orang boleh menjadi pendengar yang baik.. sehingga sekarang dia masih menjadi kawan baik aiza..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Aiza..lain orang mungkin lain caranya...yg penting kita sentiasa menjaga ikatan persahabatan...t.kasih :)

      Delete
    2. yang penting ikatan persahabatan terus berkekalan.. apa-apa pun kita kena bergantung kepada diri kita sendiri juga untuk selesaikan masalah kita..

      Delete
  2. Kawan ketawa mmg ramai, terlalu ramai & senang dicari dgn memetik jari shj.. kawan menangis mmg susah dicari.. nak harapkan si A, mungkin dia pun ada masalah yg tersendiri & adakah kita sanggup dngr pula permasalahan dia... Tetapi kesemuanya membantu kita utk menjadi insan yg sempurna. Apapun, kawan baik kita adalah diri kita sendiri... hanya diri kita penasihat yg terbaik utk kita dgn izinNya.. dengar & percaya dgn suara hati.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setiap org mempunyai cara yg berbeza...dan saya rasa..org perempuan selalunya memerlukan kawan baik utk berkongsi kisah suka duka...tapi yg pasti..Si A bukanlah org nya..:D :D
      Salam hujung minggu Khir

      Delete
  3. setuju sis "kawan ketawa ramai..kawan menangis, belum tentu ada"

    ya saya ada kwan mcm a..bayak kawan n ragam..bkan smua org bleh dgr masalah kita dan bukan smua org bleh luahkan perasaan..dan bkan smua org mampu selesalkan masalah kita..pucuknya mintak pendapat or panduan dri org lain..solutionya kita yg kena olah sendiri :P
    klik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Sobri..ramai org..bnyak ragam..kawan2 cuma boleh beri pandangan dan nasihat..solutionnya terletak pada diri sendiri..thanks :)

      Delete
    2. itu memeng betul sis..penyelesaianya kita kena cari :P

      Delete
  4. Not everybody has the chance to have friends who are willing to do both. But I am sure if we are one of them, who are ready to put ourselves in both situations, In Shaa Allah, when we need ones, there's always somebody for us..And I am sure Fidah is one of them...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hope i can be a good friend for my friends....thanks Raudzah..

      Delete
  5. kawan ketawa senang dicari, tapi kawan yang sanggup susah dan senang bersama susah dicari.. salam hujung minggu fida.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Aiza...salam hujung minggu

      Delete
  6. kita juga kena berusaha untuk menjadi kawan yang baik kepada kawan kita..

    ReplyDelete
  7. teman sejati yg sudi je nk dgr apa2 luahan sy adalah kakak dan mama sy... sy x percaya org luar.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Ain...Biasanya keluarga sendiri adalah orang yg paling dipercayai...thanks ya..

      Delete
  8. Mencar kawan yg baik ni umpama mencari permata di kumbahan. Nasib baik jumpa. Nasib tak baik bergelumang kumbahan je la kita ni. Redha aja la. Salam khamis Fidah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Kak Lynn..kawan ketawa ramai..kawan menangis bersama..memang payah nak jumpa..
      T.kasih :)

      Delete
  9. Assalamualaikum.... Sahabat yang ada bersama atau memberi sokongan pada kita tak kira susah atau seang memang sukar di cari....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu..bukan mudah untuk memdapatkan sahabat sejati..
      T.kasih kerana sudi berkunjung ke sini. Salam kenal :)

      Delete

Google+ Followers

Followers