November 19, 2015

Ayam Penyet Wong Solo



Semenjak beberapa tahun kebelakangan ini, menu ayam penyet semakin semakin popular. Buktinya? Sudah banyak restoran yang menjual ayam penyet di sekeliling kita. Pernah juga menyalin resipi. Tapi setakat ini, saya masak di kedai :D

Dalam banyak-banyak restoran, tempat yang menjadi pilihan saya, keluarga dan rakan-rakan adalah restoran Wong Solo. Jom baca sikit review.

Makanan:
Rasa memang sedap. Lauk utama yang menjadi pilihan adalah ayam penyet, ayam goreng atau empal sapi.

Restoran:
Tempat yang agak selesa. Selalunya kalau makan dengan rakan-rakan (baca: masa lunch hour) kami memilih restotan di Kampung Baru. Kalau makan bersama keluarga di hari Mak rasa nak gantung kuali, kami memilih restoran di Seksyen 9, Bandar Baru Bangi.

Service:
Boleh dikatakan ok. Cepat ambik order dan cepat juga sampai makanannya. Pelayan restoran juga boleh dikatakan ramah mesra.

Harga:
Saya rasa agak berpatutan untuk dilayan sekali sekala. Sesuailah dengan rasanya yang sedap.

Ok. Itu saja nak cerita hari ni.
Sekian. Wassalam.


31 ulasan:

  1. ayam penyet memang terkenal di sini juga Fidah..paling murah dlm rm7..paling mahal rm9.. selalu juga makan , sebab mengenyangkan.... :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sedap kan...harga pun ik jugak tu Atie.

      Padam
  2. sambal dia ok? org kata kesedapan ayam penyet ni terletak pd sambal dia..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sambal dia ok. Tapi pedas. Tidak disarankan untuk yang tak suka pedas.

      Padam
  3. sedap ayam penyet kat wong solo ni...dah lama xkesini sejak fulus makin nipis.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sedap Kak. Harga boleh tahan juga untuk sekeltul ayam dan sepotong tahu dan tempe...belum GST..huhu

      Padam
  4. harganya berbaloi dgn ongkosnya sis..
    ayam penyek memng sedap..
    tapi bgantung kedai kita mkan juga :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tapi yang ni memang kena lah dengan tekak Akak...hihi

      Padam
  5. masya allah, sedaaap sangat tuh ayam penyet, sambalnyaaaa ...
    saya inget saat bersama dengan grup Malaysian, saya ajak ke Ayam Penyet di salah satu restoran di Bandung - Indnesia, alhamdulilah mereka semua seuka senaaang :)

    Terimakasih sudah bikin saya lapaaarrrrrr ... !

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pasti enak ya Mbak. yuk..pulang aje ke sini supaya dapat menikmati ayam penyetnya :)

      Padam
  6. Sedapnya Fidah... Kat Perlis ada nampak signboard ayam penyet tapi kedai tu tak terbuka-buka lagi...

    BalasPadam
  7. pernah makan tapi bukan penggemar nasi ayam penyet ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ikut selera dan kedai juga sebenarnya.

      Padam
  8. wak pon dh lama x gi nasi ayam penyet wong solo., hehe2

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kat tempat lain pun ada Wak :)

      Padam
    2. mak penah gi nasi ayam penyet best ampang park ? ;)

      Padam
  9. Yummy!!! Ayam penyet kakak saya yang di malaysia suka masak resep itu miss dan sering makan masakan itu huh jadi ingin coba nyicip :G

    BalasPadam
    Balasan
    1. Enak kan...
      Tapi versi di sana juga pasti enak

      Padam
  10. saya suka mbak makan ayam penyet salah satunya wong solo, karena di kami ada dua tempat yang terkenal satunya wong solo stunya ayam penyet pak ulis, kami sering yang solonya mbak, wah kalo uda ginian jadi mau lagi mbak wah wah :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau Wong Solo, cabangnya banyak kalau di sana. Di sini juga sudah ada di beberapa tempat.

      Padam
    2. hehehe, betul mbak, idak susah lagi untuk mencarinya ya mbak, bahkan dimana ada :)

      Padam
  11. memang nampak sedap tu.. aiza pernah dengar ayam penyet wong solo tu, tapi tak pernah mencubanya lagi setakat ini..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cubalah Aiza. Setakat ni, dalam banyak2 ayam penyet, yg ni aje menepati selera saya :)

      Padam
    2. mizz azizah bisa hub mbak fidah aja suruh pesan satu hehehe :)

      Padam
  12. Wahh best ni... ada masa ke bangi boleh serbu ni. Thanks sharing Fidah... :)

    BalasPadam
  13. pilihan saya Dapur Penyet Maju Junction...pilihan artis2 Indonesia...huhu..pernah sekali makan di Wong Solo Ampang..

    BalasPadam
  14. Ohhhh FS..... sambal ayam penyet mmg terbaeklah....i loike . Tp restoren ayam penyet yg biasa tulah, yg Wong Solo ni sure lagi meletopkan

    BalasPadam

Google+ Followers

Pengikut