July 14, 2015

Kulit Pisang

Kulit Pisang....
Daripada dibuang dan membazir, boleh juga dibuat snek atau makanan ringan


Cara menggoreng kulit pisang.

Bahan-bahan:
  • Kulit pisang jenis apa sahaja (disarankan pisang yang telah cukup masak dan berwarna kuning untuk menambah aroma dan rasa)
  • Air kapur
  • Limau nipis
  • Tepung beras 150gm
  • Tepung sagu 50gm
  • Telur puyuh
  • Garam dan gula secukup rasa

Cara-cara:
  • Gaul rata kesemua bahan-bahan (kecuali kulit pisang)
  • Celupkan kulit pisang satu persatu ke dalam adunan
  • Goreng kulit pisang sehingga garing

Cadangan untuk sajian:
  • Setelah kulit pisang cukup masak dan garing, sila buangkan sahaja kerana tak sedap untuk dimakan.

Nota : Monyet pun tak suka kulit pisang, tak kan kita nak makan juga? Lagipun, buat apa kulit pisang digoreng?...tak ada keja lain ke?....hahahaha :D

Terima kasih kerana tekun membaca.
Jangan marah.

Sekian. Wassalam.

Sumber: whatsapp
Gambar: Google

35 comments:

  1. rasa macam nak marah pun..sebab excited ada menu baru..tp sempena bulan ramadan ini ..bulan baik dan hari baik saya tak jadi marah..ketawa lagi ada..he..he..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allahyarham P.Ramlee kata, jangan marah. Kalau marah nanti dijual :D
      Thanks HB

      Delete
    2. ha..ha..pandai la kau bah!

      Delete
  2. ni bolan puasa pun sesaja je nak buat trik ya ... heheheee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha saja...suka pulak kat resipi ni :)

      Delete
  3. KULIT PISANG MAS BOLEH DIGUNAKAN UNTUK HILANGKAN PARUT DI WAJAH KALAU RAJIN MENGGOSOKNYA...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Kulit pisang adalah antara bahan penting untuk kecantikan kulit.
      Thanks K.Paridah :)

      Delete
  4. Wah-wah, terlanjur beli tepung nih. Terus gimana ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tepungnya di simpan. Jangan masak kulit pisang :)
      Terima kasih atas kunjungan. Salam kenal

      Delete
  5. menurut DR. Hembing almarhum, kulit pisang itu bagus buat kulit, jadi gak perlu rpot digoreng atau dipajang di ruang tamu, cukup direbus lalu air rebusannya diminum (ini serius)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya baru tau tentang ini. Selalunya digosok di kulit sahaja. Rupanya air kulit pisang juga boleh diminum untuk rawatan kulit dan kecantikan.
      Terima kasih infonya

      Delete
  6. hahaha..adoiii..hampir terkena.. nasib tak salin resepi awal2... kihkih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha..saja nak buat lawak di hujung Ramadhan..
      Thanks Atie :)

      Delete
  7. Hahaa.. kat uganda silap2 jadi resipi nie. Saya ada tengok rencana, disebabkan lapar kat sana.. batang pisang pun jadi lauk sup.. gilerlah.. kat sini monyet pun tak makan hahaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul ke..?...kesian jugak kalau dah tak ada makanan org sampai makan batang pisang...aduhai...

      Tapi pernah jugak dengar orang buat perumpamaan..contoh ayat "kau ingat aku ni batang pisang?"...haha

      Thanks Khir :)

      Delete
  8. jom kita buat mol pisang la...bagi pokok makan hihi

    ReplyDelete
  9. perghh...ingatkan betul tadi..hahaha..terpesona dan terpedaya..hihi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh jugak kalau nak cuba..mana tau best..hihi
      Jangan lupa hantar sini siket :D

      Thanks Nohas

      Delete
  10. oaalahhh...
    dikira tadi beneran bisa dibuat snack
    hehe...ada-ada saja

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat menghilang stress Mba Nove..hihi
      Thanks :)

      Delete
  11. Tadinya saya kaget, beneran apa kulit pisang bisa dimakan. Ternyata cuma candaan saja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul. Cuma candaan. Jangan di goreng pula kulit pisangnya.
      thanks Mr Ridha :)

      Delete
  12. rasanya kulit pisang kesat engga sih mba :) baru tahu kulit pisang bisa di goreng hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan digoreng Ipah..
      Kulit pisang tak sedap untul di makan :)
      Thanks

      Delete
  13. Untung tidak tertipu.. kulit pisang enak di pakai untuk membersihkan wajah, saya pun sudah pernah mencobanya :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mau cuba juga..
      Bahannya juga mudah didapati..
      Terima kasih tipsnya

      Delete
  14. Macam2 benda lagi yang kita tak sangka dan tak tahu akan kegunaan dan khasiatnya walaupun nampak remeh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Bunda...kadang2 kita sendiri tak perasan yang benda2 yang ada disekeliling kita adalah ubat paling sesuai dan mujarab.
      Thanks Bunda.

      Delete
  15. udah baca serius nih aduh malah ketipu

    ReplyDelete

Google+ Followers

Followers