December 21, 2013

Cermin Mata Saya


Alhamdulillah. Akhirnya dapat juga mencari cermin mata kesayangan yang telah hilang berminggu-minggu. Terima kasih kepada Mr.Hubby yang menolong bersama-sama mencari.  Jenuh juga kalau cermin mata hilang…Walau tahap rabun tak begitu kritikal, payah juga kalau nak tengok TV. Tak kan lah sepanjang masa nak pakai contact lens



Terfikir juga nak buat cermin mata baru esok...nasib baik dah berjumpa. Kalau tidak, entah berapa pulak lah Ringgit Malaysia yang akan ‘terbang’…huhu. Maka timbullah keinsafan untuk menjaga cermin mata ni baik-baik. Harap-harap tak hilang lagi.

Cara Penjagan Kaca Mata

·          Pastikan cermin mata di simpan di tempat yang selamat dan senang di ingat (ini kes saya lah..sebab tak ingat simpan kat mana..hehe)
·          Gunakan bekas yang sesuai dengan saiz kaca mata – bekas yang terlalu kecil akan merosakkan lensa dan bingkai.
·          Lakukan pemeriksan pakar optik sekurang-kurangnya setahun sekali bagi memastikan kaca mata berada dalam keadaan baik.
·         Basuh bingkai dan lensa sekerap mungkin dengan pencuci lembut dan air suam bagi menghilangkan minyak dan kotoran.
·         Elakkan membuka kaca mata dengan menggunakan sebelah tangan. Ia mungkin boleh menyebabkan kaca mata longgar atau patah. Sebaliknya, gunakan kedua-dua tangan bagi mengelakkan kerosakkan pada bingkai dan lensa.
·         Jangan meletakkan kaca mata di atas permukaan kasar kerana lensa mungkin akan tergesel atas permukaan dan menyebabkan ia calar..

Harap-harap tips ini berguna
Sekian. Wassalam.

Rujukan: Artikel – Cara Penjagaan Kaca Mata (karangkraf.com)


No comments:

Post a Comment

Google+ Followers

Followers