<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

https://whitebarley.com

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
WHITE BARLEY: Cantik Macam Artis Korea

Disember 15, 2013

Cantik Macam Artis Korea


Assalamualaikum

Biasanya kalau memonton drama-drama Korea, pasti saya akan kagum dengan kecantikan dah kemulusan kulit artis wanita mereka. Antara artis wanita Korea yang saya minati ialah Song Hye Kyo dan drama beliau yang begitu popular ialah Autumn in My Heart (2000) dan Full House (2004). Beliau dikatakan mempunyai kulit yang sangat mulus dan cantik. Song juga adalah duta kepada produk kecantikan, Laneige.

Sumber: Google

Saya ada terbaca tentang rahsia kecantikan dan penjagaan kulit beliau. Saya kongsikan di sini:
Pemakanan
·      Tidak mengambil coklat, minuman berkarbonat, teh hitam (black tea) dan juga makanan ringan. Beliau menggantikannnya dangan memakan buah-buahan dan sayur-sayuran.
·      Meminum air sekurang-kurangnya 1.5 liter sehari. Beliau memulakan hari dengan meminum 2 gelas air masak sebaik saja bangun tidur. (Kaedah Islam juga ada menyatakan tentang penjagaan kesihatan dengan meminum air masak sebaik bangun tidur)

Penjagaan Kulit Muka
·      Masker putih telur + madu untuk memutihkan kulit. Caranya adalah dengan mencampurkan sebiji telur (putih sahaja) dengan sesudu  madu yang belum diproses. Boleh disapukan di muka dan tunggu sehingga kering sebelum dicuci. Kekerapan : 2 minggu sekali.
·      Mengurut muka. Beliau mengurut muka dengan campuran 1 bahagian madu + 2 bahagian air. Kekerapan: 2 minggu sekali.
·      Menggunakan kiub ais untuk kulit yang lebih tegang. Caranya ialah dengan mengurut muka dengan menggunakan ais. Tapi kaedah ini saya tak pernah cuba lagi J

Senaman:
·      Melakukan senaman sekurang-kurangnya 4x seminggu. Antara aktiviti kegemaran beliau adalah pilates, yoga dan kick-boxing.
·      Melakukan 'stretching' 20 minit sebelum dan selepas bersenam.

Saya pernah juga terbaca tentang kaedah pembedahan plastik yang kerap dilakukan oleh artis-artis Korea untuk kelihatan lebih cantik, namun,  saya tidak pasti tentang Song Hye Kyo.
Walau apa pun, tips-tips di atas saya rasa boleh diamalkan sekiranya ia benar-benar berkesan. Jika dikira, kosnya agak murah dan bahan-bahannya juga senang untuk didapati.
Untuk umat Islam, sebenarnya banyak lagi petua-petua yang boleh diamalkan untuk menjaga kecantikan contohnya dengan berwuduk, bersolat, berselawat dan menjaga hati supaya sentiasa bersih. Wallahualam.

Sekian. Wassalam.


Sumber:
K-popped.com
asianfanatics.net

Label:

2 Ulasan:

Di 4/18/2015 04:27:00 PTG, Blogger Unknown berkata...

saya suka coklat wpun x selalu mkn ... ais tu saya selalu amalkan . masker putih telur + madu tu kena tabah la sbb bau hanyir ...

 
Di 3/10/2016 12:16:00 PTG, Anonymous Wooclip berkata...

i want too

 

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama