<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

https://whitebarley.com

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
WHITE BARLEY: Belanjawan Keluarga

Januari 11, 2014

Belanjawan Keluarga

Pagi tadi saya ke pasar untuk membeli barang-barang basah untuk stok seminggu. Anak teringin nak makan ikan bawal, jadi, gerai pertama yang disinggah tadi memang gerai ikan. Dengan membeli 2 ekor ikan bawal, 4 ekor ikan kembung dan beberapa kelar ikan merah, harganya mencecah hampir RM50…Itu belum ayam (atau daging), sayur dan bahan-bahan kering seperti ikan bilis, bawang, lada kering, telur dan sebagainya. Biasanya, kalau ke pasar, kawan-kawan bawa berapa ringgit ya? Itu baru duit pasar....huhu


Sumber: Google

Dengan meningkatnya kos sara hidup, saya rasa ‘belanjawan keluarga’ atau ‘family budget’ sangat perlu untuk mengawal perbelanjaan dan aliran tunai kita. Senario yang biasa terjadi: Kita keluarkan RM200 dari mesin ATM. Selepas beberapa hari, tau-tau saja duit tu dah habis..entah apa yang dibeli pun, kadang-kadang kita tidak sedar..harap-harap, dengan adanya belanjawan/budget, sedikit sebanyak dapat mengawal perbelanjaan kita.

Kenapa Belanjawan Penting?
  • Mendidik kita supaya berbelanja mengikut kemampuan. Perbelanjaan harus difokuskan kepada ‘keperluan’ dan bukannya ‘kehendak’. Anda juga digalakkan untuk membuat senarai barang yang perlu dibeli. Ini adalah untuk mengelakkan dari membeli barang-barang yang tidak perlu. Selain itu, perbandingan harga juga perlu. Jika betul caranya, memang boleh berjimat.
  • Menggalakkan tabiat menyimpan. Tetapkan xx% daripada gaji anda untuk simpanan. Kaedah simpanan wang melalui potongan gaji amatlah digalakkan. Anda juga harus menetapkan matlamat untuk jumlah wang yang mahu disimpan. Contohnya, target menyimpan RM10,000 untuk tahun 2014…Dan jika anda mendapat duit lebih, contohnya bonus atau elaun, anda boleh perlu meningkatkan target yang telah ditetapkan. 
  • Menabung untuk waktu-waktu kecemasan.  Sekurang-kurangnya anda perlukan tabungan sejumlah 3 ke 6 bulan berdasarkan jumlah perbelanjaan bulanan anda. Contohnya, jika perbelanjaan bulanan anda adalah RM2,000, jumlah yang perlu ada adalah RM6,000 ke RM12,000

Bagaimana untuk membuat belanjawan/budget keluarga?
  • Jumlahkan semua pendapatan (termasuk juga pendapatan suami atau isteri yang bekerja). Pendapatan adalah nilai bersih setelah ditolak EPF, cukai, SOCSO dan sebagainya. 
  • Senaraikan pula semua perbelanjaan atau aliran wang keluar. (Ini termasuk jumlah simpanan tetap dan juga tabungan kecemasan tadi). Contoh:

  • Sekiranya jumlah perbelanjaan melebihi pendapatan (deficit), anda perlu menyemak semula perbelanjaan anda dan boleh kurangkan mana-mana perbelanjaan yang dirasakan tidak begitu penting.

Harap-harap tips ini dapat membantu.

Sekian. Wassalam

Label:

6 Ulasan:

Di 1/11/2014 09:59:00 PTG, Blogger Khir Khalid berkata...

Kesedaran berkenaan belanjawan berhemah mmg sepatutnya diterapkan dlm keluarga, tambahan dlm keadaan kenaikan bnyk harga brgn & perkhidmatan dlm waktu skrng ini. T kasih diatas perkongsian.. :)

 
Di 1/11/2014 10:13:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

Betul. Kesedaran dan disiplin tentang perbelanjaan perlu ada...terutamanya di waktu semua harga barang naik..t.kasih Khir :)

 
Di 1/12/2014 12:44:00 PTG, Blogger Unknown berkata...

Yeah I really need to learn how to manage the money properly, eventhough I didn't have my own money yet xD

A few days ago, I just withraw some cash from the ATM, and I buy nothing but foods for lunch or dinner and I found out that I ran out of cash so fast -.-"

 
Di 1/12/2014 02:29:00 PTG, Blogger Fidah Shah berkata...

I think we should hv our own budget, especially in the current situation..huhu......All consumer products including food has gradually increased :( :(
Thanks Razi...

 
Di 1/13/2014 09:35:00 PG, Blogger Maria Firdz berkata...

mmg buat ceklist takut over budjet nnt...

 
Di 1/14/2014 06:00:00 PG, Blogger Fidah Shah berkata...

Selalunua saya buat senarai juga...takut beli benda2 yg tak perlu..t.kasih Maria

 

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama