December 27, 2013

Zakat Pendapatan


Zakat adalah sebahagian daripada rukun Islam. Ia juga dianggap sebagai ‘Islamic redistributive system’ dimana melalui system ini kedudukan ekonomi, sosial dan taraf pendidikan masyarakat secara keseluruhannya dapat dipertingkatkan.  Zakat dapat memupuk sifat tanggungjawab dan tidak mementingkan diri sendiri, sebaliknya ia akan menggalakkan semangat tolong menolong di kalangan umat Islam.
Siapakah Golongan Yang Diwajibkan Untuk Membayar Zakat
·         Orang Islam
·         Merdeka 
·         Milik sempurna (harta adalah milik mutlak pembayar zakat)
·         Cukup nisab (nisab adalah paras nilai minima yang menentukan sama ada wajib atau tidak sesuatu harta dikeluarkan)
·         Cukup haul (bermaksud genap setahun harta di simpan)
·         Niat untuk berniaga (syarat ini hanya untuk zakat perniagaan sahaja)




8 Golongan penerima zakat (Asnaf)
·         Fakir (orang yang tidak memiliki harta)
·         Miskin (orang yang penghasilannya tidak mencukupi)
·         Riqab (Hamba sahaya atau budak)
·         Gharimin (penghutang muslim yang tidak mempunyai sumber untuk menjelaskan hutang)
·         Mualaf (orang yang baru masuk Islam)
·         Fisabilillah (pejuang di jalan Allah)
·         Ibnu Sabil (musafir dan para pelajar perantauan)
·         Amil zakat (pengelola dana zakat)

Tapi, bila bayar zakat, kadang-kadang tu, saya terfikir….betul ke duit zakat ini disalurkan kepada mereka yang berhak?? Emmm… Biarlah pihak yang bertangungjawab untuk menguruskan hasil pungutan zakat saja yang menjalankan amanah yang diberikan. Yang penting kita melunaskan tanggungjawab kita sebagai umat Islam.

Sebenarnya banyak kemudahan untuk membayar zakat telah disediakan oleh pihak pungutan zakat. Contohnya melalui potongan gaji bulanan. Pada saya, ini sangat memudahkan. Untuk mengira jumlah zakat yang perlu dibayar, kalkulator zakat juga ada disediakan (boleh didapati website pungutan zakat). Ini juga adalah salah satu cara mudah untuk kita mengira jumlah zakat yang perlu dibayar setiap tahun.

Berdasarkan pemerhatian, faktor yang menambahkan lagi motivasi untuk membayar zakat, adalah kerana rebate cukai. Tidak dinafikan, ini memang akan mengalakkan lagi orang membayar zakat. Tapi, janganlah pula berniat untuk bayar zakat kerana mengelak bayar cukai….eemmmmm

Ok. Harap-harap perkongsian ini dapat memberi sedikit maklumat atau menjadi ‘refresher’ tentang zakat. Semoga segala urusan untuk menjalankan kewajipan ini dipermudahkan. In Shaa Allah.
Sekian. Wassalam.

1 comment:

  1. Kalau saya paling amannya, bayar infak dan sedekah dulu. Karena bisa dibayarkan sewaktu-waktu.

    ReplyDelete