May 19, 2017

Amalan Sebelum Tidur

Assalamualaikum



Pada suatu hari Rasulullah SAW pernah bersabda kepada Ali (R.A):
Wahai Ali, lakukan 5 perkara ini sebelum kamu tidur...

  • Berikan sedekah 4000 dinar, kemudian tidurlah
  • Khatamkan Al Quran, lalu tidurlah
  • Belilah suyrga, lalu tidurlah
  • Perbaikilah hubungan 2 orang yang sedang berselisih, kemudian kamu tidurlah
  • Tunaikan Haji, kemudian kamu tidurlah
Saidina Ali R.A pun menjawab " Ya Rasulullah, mana mungkin aku boleh melakukan semua itu?

Lalu Nabi Muhammad S.A.W pun menjawab:
  • 4 kali membaca Fatihah adalah sama dengan sedekah 4000 dinar
  • 3 kali membaca surah Al Ikhlas adalah sama nilainya dengan menamatkan bacaan satu Al Quran
  • 3 kali membaca Shalawat adalah sama nilai dengan harga syurga
  • 10 kali bacaan 'Istighfar' adalah sama nilainya dengan menyambungkan silaturrahim dua orang yang sedang berselisih
  • 4 kali membaca 'Subhanallah, Alhamdulillah, La Ilaaha Ilallah, Allahu Akhbar' adalah sama dengan menunaikan satu kali Haji
Lalu Saidina Ali R.A pun berkata "Ya Rasulullah SAW, kini aku akan menjalankan semua nasihat mu sebelum aku tidur"

Sekian. Wassalam

***perkongsian dari WA group***

7 comments:

  1. terima kasih berkongsi... mmg x buat sbb rs mcm da amik wuduk tu dah kira bgs sgt waaaaaaaaaaaaaaaaaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun, mana yang sempat aje buat..huhu
      Thanks Anies

      Delete
  2. Mudah amalan nya kalau x nak buat jgk tak la nk ckp camne kan

    ReplyDelete