January 13, 2016

Dialek Johor

Assalamualaikum

Walaupun 'bahasa' yang di gunakan oleh orang Johor bunyinya macam Bahasa Melayu standard, sebenarnya ada slang atau dialeknya yang tersendiri.


Dan...biasanya saya akan rasa teruja bila dapat bercakap slang atau dialek Johor (terutamanya kalau jumpa orang Johor di luar tanah jajahan Johor) sebab kat rumah dan kat opis kan Mak cakap macam orang KL...:D

Ini yang buat rasa rindu kat kampung halaman.

Sekian. Wassalam.

34 comments:

  1. kak yan bangga jadi anak johor :-))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samalah kita Yan. Saya pun bangga jadi org Johor

      Delete
  2. Dialek johor walau dlm bahasa standard bahasa negara tapi kak rasa di setiap daerah ada lenggok gaya berbahasanya yg tersendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Kak. Orang Muo tak lain siket cakapnya demga irang Pontian



      Delete
  3. bila akhir2 ini nampak kekaliberan sultan johor, teringin pula nak duduk di johor

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan..kalau ada peluang, memang best dpt duduk Joho

      Delete
  4. Sy org mlka tp sy pon bngga dgn org johor. Dgn sultannya yg penyayang. Heheheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan, sultan sekarang lebih penyayang berbanding dulu

      Delete
    2. penyayang sultan sekarang terpamer semasa mangkatnya tunku jalil tidak lama dulu

      Delete
    3. Setuju. Semakin ramai orang suka dan kagum dengan kepimpinan Sultan Johor

      Delete
  5. Tiap daerah memang ada dialek khasnya, ya. Aku pun suka jadi kangen tempat kelahiran kalau lagi di tempat jauh dengar yang berdialek khas :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul. Jadinya rindu sama kampung saya

      Delete
  6. Kalu ambo, cakat luar pun bau budu.. :)

    ReplyDelete
  7. Bunda ramai rakan Jawa Johor...

    ReplyDelete
  8. tu lah kan . saya masih cakap gaya johor dlm umah ... heheheee . best ekkk ... klu sultan memerintah johor mcm brunei , mmg saya balik johor !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bast ekk...kalau dapat macam gitu

      Delete
  9. Ramai kenalan aiza asal johor..

    ReplyDelete
  10. Arwah ayah saya orang pontian johor.. tapi tak pulak saya tahu johor ada slang trsendiri.. melain kan bahasa jawa hihiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Org Johor..ada slang jugak. Kena dengo betul2..hihi

      Delete
  11. Hihi...apa lagi kita borak guna dialek Johor dlm bloglah hihi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yuk Mak..asyik cakap Jerman aje..sesekali rasa nak cakap macam org Johor..

      Delete
  12. Sbg org johor di perantauan sekian lama... bahasa johor yg paling win di tempat lain adalah perkataan 'anu' hahaa... boleh misleading maksudnya kat tempat lain.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan sebut x kena tempat. Karang org ingat benda lain..haha

      Delete
  13. suka dgr dialek org Johor..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang suka kalau dpt bercakap dialek org Johor

      Delete
  14. saya tahu beberapa dialek johor sebab dulu roomate org johor. selalu sebut gebor dengan gerobok haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu belum lagi ada kuih epok2.. :)

      Delete
  15. Ayah Zumal borak dalam bahasa jawa jew...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh cakap jawa pun dah kira satu skill jugak tu

      Delete