Julai 03, 2017

Kiss From A Rose



Kalau bunga rose sering dikaitkan dengan kisah cinta sepasang kekasih, tapi sebenarnya kalau di makan lagi bagus :D:D

Sejak dahulu lagi, bunga rose atau mawar memang terkenal sebagai bahan penting untuk kecantikan. Kalau tak percaya, sila baca kat botol tu.

Bunga rose bukan sahaja cantik dipandang dan berbau harum, tapi ada banyak khasiat lain yang baik untuk kesihatan dan kecantikan. Antaranya:

  • Melancarkan penghadaman, mengelakkan masalah sembelit, mengurangkan PMS dan senggugut. Hanya perlu minum air rendaman kuntuman atau kelopak bunga mawar.
  • Mencegah lingkaran hitam. Rendam kapas dalam air mawar dan letakkan di bawah mata untuk mencegah lingkaran hitam.
  • Rawatan kulit kepala dan membantu pertumbuhan rambut. Rebus kelopak bunga mawar, sejukkan dan sapu di bahagian kulit kepala.
  • Menyingkirkan rasa cemas. Mandi dengan air mawar (suam) dipercayai dapat menyingkirkan rasa cemas dan dapat membantu tidur yang lebih berkualiti.


Jom cuba..

Sekian. Wassalam.
Sumber dan rujukan : pelbagai


20 ulasan:

  1. Teringin pulak nak bagi bunga ros pada kekasih..

    Paling tidak beli pewamgi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ok jugak tu bagi bunga rose. Lepas tu suruh dia makan..baik utk kesihatan :)

      Padam
    2. Saya pun baru tau..
      Thanks Bro HB :)

      Padam
  2. 9/10 wanita mmg suka dgn bunga ros :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wanita dan bunga berpisah tiada :)

      Padam
  3. WANITA INDIA DH LAMA RAJIN BERULAM KELOPAK ROS UTK KECNTIKN DIRI WAJAH

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada banyak khasiat yang boleh kita dapat dari bunga rose ni.
      Thanks Kak PI

      Padam
  4. rasa cam mat salleh plak kalau pakai rosewater ni.hihi. feeling je.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sesekali Sal..
      Rasa wangi je..hihi

      Padam
  5. Banyak juga khasiat bunga Rose ni kan Fidah..
    TQ sharing... salam syawal buat Fidah & family :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam Syawal Atie..
      Lama dah tak bersiaran..rindeww

      Padam
  6. selamat hari raya maaf zahir batin

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam Aidilfitri Lin..
      Maaf zahir batin

      Padam
  7. Pakar kecantikan dan kesihatan dahulu kala memang sangat berkait rapat dengan bunga ros ni. Diorang guna untuk rawatan juga.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu WS...
      Banyak khasiat yg boleh kita dapat dari bunga rose ni..

      Padam
  8. ada dua peket teh rosebuds..buat sekali, rasa x sedap..nampaknya kena try jg ni, banyak khasiatnya..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Banyak khasiatnya sis nohas. Cubalah

      Padam

Google+ Followers

Pengikut